Az M44-es gyorsforgalmi út új hídjának szerkezetépítési munkálatai a Panama-csatorna rekonstrukciójakor is használt PERI rendszerekkel valósulnak meg.
A Kőrös-híd után most egy Tisza-híd épül az M44-es egyik szakaszán: az Európában egyedülálló tiszaugi szerkezet deformált ellipszist formáz, így az 556 méter hosszú híd megjelenése az alföld egyik jelképére, az ekhós szekérre emlékeztet. A tavaly átadott Tiszakürt-Kondoros szakaszhoz kapcsolódó 10 kilométeres, Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában, a Duna Aszfalt Kft. generálkivitelezésével jön létre. Az útszakaszon kialakítás alatt álló új Tisza-híd az A-Híd Zrt. alvállalkozásában és az Uvaterv Zrt. tervei alapján valósul meg. A híd kivitelezői rugalmas megoldásai és tapasztalt szakemberei miatt a PERI mellett döntöttek a zsaluzatok kiválasztásakor.
A projektben összesen 127 darab hídgerendát használnak fel, a hídpilonok végső magassága több mint 50 méter lesz.
A Lakitelek és Tiszakürt közötti új gyorsforgalmi útszakasz impozáns részét a hozzá tartozó keretműtárggyal együtt a tervek szerint 2021 szeptemberében adják át, az alépítményi munkarészek már több mint 70 %-os százalékos készültségi szintnél tartanak.
Nem csak Európában, a világon is mindössze néhány olyan szerkezet található, amelyhez hasonló – itthon úttörőnek számító – beruházás épül az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszán.
A PERI zsaluzási megoldásaival kivitelezett híd teljes hossza 556 méter, amelyből a 307 méter hosszú mederhídszakasz biztosítja a folyó feletti közlekedést.
A látványt egyedivé varázsoló pilonok deformált ellipszis alakúak, a ferdekábeleken függesztett hídpálya pedig legyező formájú szabad kábelelrendezéssel kerül rögzítésre, így a szerkezet összképe ekhós szekérre emlékeztet. Az új tiszaugi Tisza-híd háromnyílású hídként jön létre, legnagyobb szabadnyílása 152 méter lesz.
A parton összeépített acél tartószerkezet betolását segédjármokkal támogatják. A zsaluzási, vasszerelési és betonozási munkálatokat két toronydaru is segíti, a darupályák magassága közel 60 méter. Az acélszerkezetek gyártásán közel 40 ember dolgozik, az építés helyszínén pedig oldalanként 40-50 fő, munkafázistól függően. Az óriási méretek miatt több esetben 24 órás betonozásra is szükség van.
Az acél főtartós beton pályalemezes öszvérhíd zsaluzás szempontjából legérdekesebb elemei a 3. és 4. mederpillérek ellipszis alakú pilonjai, valamint a különleges konzolrendszer. A pilonszárak kivitelezésénél a Panama-csatorna rekonstrukciójakor is bevetett PERI SCS kúszó konzolrendszert, FB-180 konzolokat, illetve az ezeken álló, direkt erre a feladatra szerelt VARIO falzsalu táblákat használnak.
Az íves pilonok kivitelezésénél összességében mintegy 70 tonna zsaluanyagot használtak fel a kivitelezők.
Külön kihívást jelentett a hullámtéri pillérek kivitelezése, ugyanis ezen a szakaszon 1,8 méter átmérőjű és 11,2 méter magas vasbeton pilléreket alakítottak ki. Zsaluzásuk a PERI VARIO pillérzsaluba épített íves kidobozolások segítségével vált lehetségessé. A fejgerenda tekintélyt parancsoló keresztmetszetű szerkezetét SRU acél főtartós MULTIFLEX födémzsaluzattal, UP ROSETT teherhordó tornyokkal, és DOMINO oldalzsaluzattal oldották meg a PERI szakemberei. A hullámtéri pillérek kivitelezéséhez nagyságrendileg 180 tonna PERI zsaluzatra volt szükség.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.