Nagy Lajos király egykori kedvenc várkastélyát újíthatja fel az Épkar Zrt.
Hétfőn írta alá az építőipari vállalat a Diósgyőri Vár komplex felújításával és turisztikai fejlesztésével kapcsolatos fővállalkozói szerződést – derült ki az Épkar Zrt. Facebook bejegyzéséből.
Korábbi cikkünkben megírtuk, a Modern Városok Program keretében újul meg a Nagy Lajos korabeli vár. A vizesárok helyreállítására és a hidak újjáépítésére 6 milliárd forintot különítettek el, valamint a projekt további részeire is biztosítottak egy 5 milliárd forintos keretet. A fejlesztés célja, hogy a vár és közvetlen környezete Közép-Európa meghatározó turisztikai központjává váljon.
A belső vár rekonstrukciójában mintegy 4500 négyzetméter alapterületű új épületet fognak kialakítani. Az északnyugati szárnyban visszaépítik a lépcsőházi tornyot és az azt megkerülő rámpát is, ezek fogják biztosítani az eltérő szintek megközelíthetőségét.
A tornyok helyreállításával a legfelső szinteket fedett és nyitott kilátóként is használni tudják majd.
A külső vár felújítására is sor kerül. A Királynék kertjét középkori kertészettechnikával, korabeli forrásokból kiválogatott fűszer- és gyógynövényekkel telepítik be. Többek között négy bástya párt is visszaépítenek, külső várteraszokat létesítenek, két szinten pedig végigsétálható várfalat alakítanak ki.
A „Lovagkirály”-ként emlegetett Nagy Lajos (1325-82) 1364-ben nagy birtokrészt csatolt a várhoz, a nemzetségi vár helyén pedig itáliai és dél-francia mintára négysaroktornyos, gótikus várkastélyt építtetett.
A falakat körülölelő vizesárokkal, négy hatalmas, bevehetetlennek látszó toronnyal, a tornyokat összekötő emeletes lakosztályokkal, valamint a korabeli Közép-Európa legnagyobb lovagtermével Diósgyőr vára az ország legszebb erődítménye volt.
Buda, Visegrád és Zólyom mellett Diósgyőr királyi székhelyként akkoriban vált jelentőssé, amikor Lajos a lengyel királyi trónt is elfoglalta. A vadban gazdag bükki erdők szélén fekvő várkastély évente több hónapon át Lajos király kedvenc tartózkodási helyeként szolgált.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.