Van, ahol már folyik a munka, van, ahol a közbeszerzési eljárás zajlik.
Két új híd épül az Ipoly Nógrád megyei szakaszán: Drégelypalánk-Ipolyhídvég és Őrhalom-Ipolyvarbó között. A beruházások egyenként 1,7 milliárd forintba kerülnek – derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményéből.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a két Ipoly-híd augusztusban talált kivitelezőre. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. a szlovák féllel zajló beruházásban létrejövő Drégelypalánk-Ipel’ske Predmostie (Ipolyhídvég) közötti hidat a Colas Közlekedésépítő Zrt., míg az Őrhalom - Ipolyvarbó közötti hidat a Hídépítő Zrt. valósíthatja meg. Az engedélyezési terveket a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette. A vállalkozói szerződések hamarosan hatályba lépnek. A munkaterületeket akár már novemberben átadhatják, az építkezések befejezése 2023 végére várható.
A Győr-Moson-Sopron megyei Dunakiliti és Doborgaz között gyalogos és kerékpáros Duna-meder híd épül, mindkét oldalon csatlakozó ártéri hidakkal.
Júliusban lapunk is megírta, hogy a kivitelezés itthoni részét a Strabag Általános Építő Kft. valósítja meg. A beruházás teljes költsége 1,9 milliárd forint, a munkálatok szintén 2023-ban fejeződhetnek be.
Schanda Tamás az ITM államtitkára emlékeztetett: A Pest megyei Ipolydamásd és Helemba között már dolgoznak az új átkelőn. Az Ipoly-híd acél főtartóit szeptember végén emelték be a helyükre, amiről lapunk is beszámolt.
A projekt beruházója a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt., az Ipoly-híd esetében a Colas Közlekedésépítő Zrt. a kivitelező, míg a magyar oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt. készíti el. A szlovák oldali útcsatlakozás kivitelezője a Colas Út Zrt. és a Colas Slovakia.
2023-ban tehát összesen négy híddal nyílnak új utak az északi szomszédok, a határmenti magyarlakta területek felé.
A közlemény arról is beszámol, hogy a magyar-szlovák határt keresztező műtárgyak fokozott együttműködést igénylő üzemeltetésének, fenntartásának és rekonstrukciójának feltételeit egy 2017-es kétoldalú megállapodás rendezi.
A közös tulajdonban lévő határhidak közül egy-egy létesítmény teljes felügyeletét érdemes az egyik félnek magára vállalnia. A megállapodás első kiegészítése a négy évvel ezelőtti aláírás óta megszületett döntések alapján megépülő hidak üzemeltetéséről, fenntartásáról és rekonstrukciójáról rendelkezik. A nemzetközi egyezményeket és azok változásait törvényben kell kihirdetni, az Innovációs és Technológiai Minisztérium ehhez kéri az Országgyűlés hozzájárulását.
A módosítás szerint a drégelypalánki átkelő üzemeltetését és fenntartását a magyar, a másik két hídét a szlovák fél végzi. A szükséges rekonstrukciós munkálatok feltételeit a két ország közösen biztosítja.
Az első világháború előtt 47 híd kötötte össze az Ipoly partjait, de a háborúban nagy részük elpusztult, és az 50-es évekre számuk négyre csökkent. Mivel az Ipoly Trianon után jórészt határfolyóvá vált, az újjáépítések elmaradtak, most azonban több projekt is tervben van a pótlásukra.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.