A tervezési feladat során a FŐMTERV látja el a generáltervezői tevékenységet BIM-es megoldással.
A 471-es számú főút Debrecen belterületi, 2x1 sávos szakaszának (Sámsoni út) 2x2 forgalmi sávra történő fejlesztése március óta zajlik a Mátyás király utca és a Simon István utca közötti területeken. Az 1850 méter hosszú útbővítést a Debreceni Mélyépítő Holding Kft., a KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt. és a Zemplénkő Kft. végzi el a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából. A munkafolyamatokról legutóbb szeptemberben számolt be lapunk.
A 471. számú (Sámsoni) út első 1 kilométeres szakaszára vonatkozó kiviteli terveket, amely a Kassai úti (4. sz. főút) csomópontnál kezdődik, a FŐMTERV Zrt. generáltervezésében készül. Ennek fő eleme a 100. számú vasútvonal keresztezésénél egy közúti aluljáró kialakítása.
Ez a NIF Zrt. egyik olyan első projektje, amelyben a BIM alkalmazását a NIF Zrt. be kívánta vezetni, ahol a tervező megismeri a beruházó igényeit, a beruházó pedig feltérképezi a BIM-mel támogatott tervezésben rejlő lehetőségeket.
A Sámsoni út (471. számú út) és a 100. számú vasútvonal keresztezésénél a jelentős – és várhatóan tovább növekvő – vasúti, közúti, illetve gyalogos forgalom már évek óta előrevetítette a különszintű átépítés szükségességét.
„Az aluljáró megépültével a gépjármű forgalom átvezetése mellett a kerékpárosok és a gyalogosok számára is biztosított lesz a folyamatos átjutás lehetősége a vasúti pályán”
-tájékoztatta lapunkat Tóth Kinga, az Úttervezési Iroda team-vezetője és Izsó Norbert, a FŐMTERV Zrt. BIM Managere. A továbbiakban a két FŐMTERV-es szakember foglalja össze a tervezői munka részleteit, kihívásait.
A közúti aluljáró tervezési munkálatai 2023 nyaráig tartanak – eddig kell elkészíteni a létesítmény megvalósításához szükséges kiviteli terveket és megszerezni a szükséges engedélyeket, jóváhagyásokat. A tervezési feladat során a FŐMTERV látja el a generáltervezői tevékenységet. Egyes szakági terveket a Cívis Komplex Mérnöki Kft. és a Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., míg a BIM munkarészeket a FŐMTERV munkatársai készítik.
A tervek szerint a Sámsoni út 2x2 forgalmi sávos kialakítású lesz, az aluljáróban az útpálya mellett a déli oldalon gyalogos járda, míg az északi oldalon kerékpárút épül. Ahhoz, hogy a Sámsoni út melletti telkeket az aluljáró megépülte után is meg lehessen közelíteni, párhuzamos szervizutakat alakítanak ki. A szervizutak és a vasúti pálya számára külön műtárgyak épülnek:
a vasútvonal két vágányát különálló acél alsópályás hídszerkezeten, míg a párhuzamos szervizutakat előregyártott vasbeton hídgerendás szerkezeten vezetik át.
A vasúton a szintbeni gyalogos átkelési lehetőség megszűnik, ezért az aluljáróból egy-egy új lépcsőkar vezet majd a felszínre a vasúti pálya mindkét oldalán. Annak érdekében, hogy a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak ne kelljen a közúti űrszelvény méretének megfelelő magasságkülönbséget megtenniük az aluljárón áthaladáskor, a járda és a kerékpárút magassági vonalvezetése eltér a közút magassági vonalvezetésétől.
Tekintettel arra, hogy a Sámsoni út 2x2 sávos keresztmetszettel épül át, a Mátyás király – Apafája utcánál lévő csomópont, hasonlóan a Kassai úti csomóponthoz, jelzőlámpás szabályozású lesz.
Az új építési és beruházási törvény tervezete szerint 2023. január 1-től kötelező jelleggel bevezetik a BIM-ben való tervezés intézményét. Szerencsére FŐMTERV vezetése évekkel korábban felismerte azokat az építőipari tendenciákat, amelyek a BIM fokozatos térhódítását vetítették előre a mélyépítésben is.
A FŐMTERV 3 évvel ezelőtt egy különálló BIM-es szervezeti egységet hozott létre, és az évek alatt folyamatosan építették és építik a csapatukat olyan kollégákból, akik képesek tudásukkal és tapasztalatukkal lefedni a különböző tervezési szakágak igényeit. Feladataik közé tartozik a BIM-es követelményeknek megfelelő tervező szoftverek beazonosítása és azok honosításának elősegítése cégen belül – beleértve oktatási, támogatási, fejlesztési feladatokat is. Azokon a projekteken, ahol BIM-es követelmények merülnek fel, ellátják a BIM menedzsment funkciót, foglalkoznak a BIM-es szerződéses dokumentumokkal, részt vesznek a modellezésben, a koordinációs folyamatokban, felelnek a követelményeknek megfelelő teljesítésért. A törvénytervezet ennek a folyamatnak a kiterjesztését, felgyorsítását vetíti előre.
Izsó Norbert szerint a BIM-ben való tervezés valószínűleg minden tervező cég számára kihívást jelent majd. Egy jól előkészített, lépcsőzetes bevezetés megkönnyítené a szakma helyzetét az átállásban. Elmondható, hogy a mélyépítésben - a magasépítéshez képest - BIM-hez köthető szabványosításban, tervezéstechnológiai, illetve szoftveres megoldásokban jelentős mértékű lemaradás tapasztalható és ehhez adódik még a szakemberhiány is.
A tervezők általában a kivitelezőkhöz képest lemaradva kezdik alkalmazni a BIM-et, egész egyszerűen azért, mert a legnagyobb megtérülést ezen technológia alkalmazása egy létesítmény teljes életciklusában a kivitelezés és az üzemeltetés fázisában nyújtja. „Az ilyen technológiák bevezetése a tervezésbe akkor kifizetődő, ha a tervezés során előállított magasabb információtartalmú, többletértéket képviselő végterméket van, aki megtérülést remélve ki is fizeti.”
Értelemszerűen a tervezés előrehaladtával a módosítások egyre több időt és energiát emésztenek fel,
így célszerű a tervezés korai fázisától alkalmazni a BIM-es megoldásokat a lehető legjobb végeredmény elérésének érdekében.
A korábbi gyakorlattal szemben a tervezés korai fázisában nagyobb körültekintéssel, jelentősen több részletet kidolgozva kell eljárni. Ennek a metódusnak az erőforrás igénye magasabb a hagyományos tervezéshez képest. Mindezek mellett nem lehet megfeledkezni az új technológia bevezetésével, fejlesztésével járó költségekről sem.
További nehézség a teljes építőipari értéklánc igényeinek és követelményeinek összehangolása a BIM alkalmazásától remélt eredmény eléréséhez.
„Egy projekt előkészítésénél, a követendő standardok megalkotásánál figyelembe kell venni a későbbi fázisok igényeit is, hogy használható modellek kerüljenek átadásra a soron következő felhasználóknak.”
A debreceni aluljáró tervezése tehát BIM-ben valósul meg. A megbízó NIF Zrt. a tervezői diszpozícióban rögzítette követelményeit és felhasználási céljait a BIM vonatkozásában. Az ezen követelmények tervezett teljesítésének részleteit az úgynevezett BIM végrehajtási tervben dokumentálják a projektben.
A felhasználási célok között szerepelnek:
A szakági modellek a projekt sajátosságai miatt utómodellezéssel készülnek. Ez a modellalapú tervezésre történő átállás időszakában megszokott eljárásnak nevezhető. „Hátránya, hogy nem kívánatos többletmunkával jár, mivel a készülő tervekkel párhuzamosan, de folyamatos lemaradásban készülnek a modellek.”
A szakági modellekből felépített egyesített modellben végzik el a modellelem csoportok közötti ütközésvizsgálatokat. Az így feltárt ütközések hozzájárulnak a szakágak közti tervezéskoordináció javításához. A tervek feldolgozása során észlelt hibákat, a modellezéshez(megépíthetőséghez) szükséges információk hiányát, illetve a valós ütközéseket is a felhőben rögzítik észrevételek formájában. „Ezek az észrevételek, mint bármilyen a felhőben tárolt adat metaadatokkal is rendelkeznek, ezáltal könnyedén nyomon követhetőek, szűrhetőek, továbbá hozzárendelhetőek címzettekhez és ezáltal kommunikációs csatornaként is működnek egy adott probléma megoldásában.”
Az általánosságban gyerekcipőben járó BIM-es tervezés során számos problémával szembesülnek a FŐMTERV munkatársai. Az eddigi tapasztalatok alapján a meglévő állapotok rögzítéséhez rendelkezésre álló alapadatok rendkívül hiányosak, sok esetben modell készítéséhez elégtelenek. Az elmaradottság tetten érhető továbbá a tervező szoftverek képességeiben, az adatcsere lehetőségekben, a szabályozásban és az elérhető kézikönyvekben - a mélyépítésre vonatkozóan.
Nincs kiforrott, bejáratott követelményrendszer, amihez igazodni lehetne a fejlesztésekkel. Többé-kevésbé mindenkinek saját magának kell előállítani a tervezéshez/modellezéshez szükséges alkotóelem/modellelem-készleteket. Ez mindenképpen lassítja az előrehaladást. Nem definiálták még egyértelműen a mélyépítésben a különböző tervszintekhez tartozó modell geometriára vonatkozó részletezettségi szinteket sem.
További nehézséget okoz, hogy nagyon sok szakági tervező nem rendelkezik még BIM-es jellegű tapasztalattal, sőt modellalapú tervezésre alkalmas szoftverekkel sem dolgozott. „Ebben az esetben nincs más lehetőség, csak az úgynevezett utómodellezés. Ez a megoldás nem illeszkedik hatékonyan a megszokott tervezéstechnológia folyamatába, jelentős többletráfordítást eredményez és a tervezési időt is meghosszabbítja. Ugyanakkor a megrendelői oldal elvárásai ezzel nehezen párosíthatók. Ő hatékonyság javulást vár, joggal.”
Ez bizonyos értelemben nem egyeztethető össze az előkészítési idő érzékelhető növekedésével vagy akár a tervezési költség emelkedésével. Ezzel szemben látni kell, hogy az így előállított terv többlet értéket képvisel.
„De nem biztos, hogy minden létesítmény megtervezésénél szükség van rá. A tervezéstechnológia fejlődése előbb-utóbb csökkentheti az időnövekményt, de mindig jelen lesz. A szélesebb szakmai kompetenciákkal rendelkező tervezők alkalmazása pedig szükségszerűen együtt jár a tervezői díj emelkedésével. Ezt a piac érvényesíteni akarja” – vélekedett Izsó Norbert.
A szakember hozzátette, a felhasználói oldalon is ki kell alakulnia még a jó gyakorlatnak, az építtető, az üzemeltető és a hatóság szemszögéből is kérdés, miképpen integrálódik egy BIM-es projektkörnyezetbe és miként használja fel az így előállított információt.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.