A ZÁÉV-KÉSZ konzorcium generálkivitelezésében felépült, legmodernebb védelmi technológiával dolgozó gyár a zalaegerszegi tesztpálya közelében, annak lehetőségeit kihasználva készült el.
Ünnepélyesen átadták csütörtökön Magyarország egyik legjelentősebb és legkülönlegesebb fejlesztését, a Lynx gyalogsági harcjárműveket gyártó üzemet. A német Rheinmetall és a magyar állam vegyesvállalatának beruházását a ZÁÉV Építőipari Zrt. és a KÉSZ Csoport kivitelezte, ahogyan ezt a tavalyi ünnepélyes avatáskor is megírtuk. Az utóbbi cégcsoport tájékoztatása szerint számos tagvállalatuk kivette részét a projektből: a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. Mélyépítési Igazgatósága, a KÉSZ Ipari Gyártó Kft., a KÉSZ Metaltech Kft., valamint a csoport stratégiai partnereiként a BauLog Kft., a bim.GROUP és a dvb Kft is.
A 30 ezer négyzetméteres harcjárműgyártó létesítmény közvetlen szomszédságában működő ZalaZONE járműipari tesztpálya mintegy 30 hektáros területén az off-road járművek speciális igényeihez igazodó tesztkörnyezetet alakítottak ki, ezt a Duna Aszfalt Zrt. és a Szabadics Zrt. konzorciuma munkájával kivitelezték az Óbuda Építész Stúdió tervei alapján. Emellett egyes, ehhez a tesztpályához kapcsolódó létesítmények is a ZÁÉV és a KÉSZ Csoport közös munkájával valósultak meg.
Mindemellett az európai szempontból is egyedülálló ZalaZONE tesztpálya korábbi munkálatai során a ZÁÉV kivitelezte a nagyszabású kutatás-fejlesztési és központi épületeket is, míg a Duna Aszfalt és Szabadics Zrt. szerepe a tesztpálya kialakításában meghatározó. A Duna Aszfalt az útépítéssel kapcsolatos elemeket és más mélyépítési munkákat, a Szabadics Zrt. pedig szintén egyéb mélyépítési munkákat vállalt el a teljes komplexum több ütemében is. Emellett a Duna Aszfalt májusban újabb fejlesztésekre, így többek között egy oválpálya építésére is megállapodott a tesztpálya bővítése kapcsán.
A hatalmas komplexum fejlesztését lapunk is részletesen végigkövette: így többek között megírtuk, hogy az alapkövet 2020 végén tették le, majd az építkezés folyamatáról is beszámoltunk több alkalommal. A mintegy 14 méter belmagasságú Lynx-gyárban több száz oszlopot állítottak fel, a csarnokban 10 és 25 tonnás daruk mozgatták az alkatrészeket.
Az augusztus 18-i átadón Orbán Viktor miniszterelnök elmondta: a német ipar ma már a járműgyártástól a hadiiparig pontosan tudja, mekkora szerepet játszanak a magyarországi gyárak, a magyar szakmunkások és mérnökök, a magyar hozzáadott érték a német világmárkák globális sikerében.
Hangsúlyozta:
Magyarország, Közép-Európa és Németország "szétválaszthatatlanul össze van tapasztva", és "a versenyképesség megőrzésében a legtermészetesebb szövetségesek vagyunk és leszünk a jövőben is". A kormányfő is kitért arra, hogy a harci járműveket gyártó üzem mellett tesztpálya és kísérleti csarnok is van, vagyis a gyártás és a kutatás-fejlesztés egy helyen valósul meg.
"Ahogy a nagykönyvben meg van írva: made in Hungary a szó minden értelmében" - fogalmazott a kormányfő, aki ugyanakkor jelezte azt is, német technológia nélkül ez a "made in Hungary sem lenne olyan, amilyen".
Az eseményen felszólalt Armin Papperger, a Rheinmetall vezérigazgatója:
„A zalaegerszegi Rheinmetall-gyár megnyitása jelentős lépés vállalatunk számára, amellyel azt is jelezzük, mennyire szoros a kapcsolat a magyar ügyféllel és Magyarország mint uniós partner és NATO-tagország katonai erőivel"
—nyilatkozta.
„Büszkék vagyunk arra, hogy részesei lehetünk Zalaegerszeg egyre növekvő ipari közösségének, és alig várjuk a helyi partnerekkel és tehetséges munkaerővel való együttműködést. Zalaegerszegen több száz ember dolgozik együtt, és a legszigorúbb előírásoknak megfelelő katonai rendszerek előállításával foglalkoznak — egyelőre a magyar katonai erők számára, de a jövőben külföldi ügyfelek megbízásából is" - tette hozzá.
A zalaegerszegi székhelyű Rheinmetall Hungary Zrt. közleményéből kiderül: elsődlegesen a magyar katonai erők számára készülő legkorszerűbb lánctalpas és kerekes járművek (különösen az új Lynx páncélozott harcjárművek) fejlesztésével és gyártásával foglalkozik.
Mint írják,
a Rheinmetall fontos szerepet játszik a magyar kormány „Zrínyi 2026" elnevezésű kezdeményezésében, amelynek középpontjában az országos katonai erők modern felfegyverzése és az ehhez kapcsolódó helyi gyártás áll. E program keretében a Magyar Honvédelmi Minisztérium a Rheinmetallt, a technológiai és biztonsági rendszerek szakértőjét bízta meg a legkorszerűbb lánctalpas és kerekes járművek beszállításával, valamint az ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokkal. A Rheinmetall a jövőben Magyarországot mint hazai piacot látja majd el a belföldi gyártáshoz szükséges kapacitással és képességekkel.
Az eseményen résztvevő mintegy 200 meghívott, a védelemiparban és a Lynx-projektben érdekelt hazai és a partnernemzetek képviselői és politikusok előtt együttműködési megállapodást írt alá Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter és Armin Papperger. Ennek értelmében a Rheinmetall Italia SpA, az izraeli UVision Air Ltd. és a magyar állam vegyesvállalatot hoz létre távirányítású precíziós lőszerek gyártására, beszerzésére.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf ebből az alkalomból az MTI-nek azt mondta: a 21. század kihívásainak való megfelelés érdekében a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség az elérhető legmagasabb szintű technológiát képviselő eszközök beszerzésével építi és erősíti képességeit.
A zalaegerszegi harcjárműgyár átadóünnepségének végén Orbán Viktor és Armin Papperger egy-egy gomb megnyomásával szimbolikusan is elindította a gyártást, majd egy Lynx vázát gördítettek be a rendezvénytérbe.
A Nemzeti Atlétikai Központ komplexumában a Stadionpark és a Panoráma Sportpark nyújt szabadidős programra lehetőséget.
Többek közt az ár-apasztó műtárgy leszakadt rézsűjének helyreállításán dolgozik a HE-DO.