Meghatározó pillanatához érkezett a magyar sporttörténelem kiemelkedően fontos építkezése, melyen a Market és a Bayer Construct is dolgozik.
Méltó alapot adtak a Forma-1-es Magyar Nagydíjnak otthont adó Hungaroring készülő új főépületének kedden. A beruházáson, melyről rendszeresen írunk, a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. is dolgozik.
Az idei budapesti Forma-1-es versenyfutam után immár a második ütem zajlik, amelyben elvégzik a
A kivitelező konzorcium részéről Juhász Zoltán, a Market Építő Zrt. műszaki igazgatója szólalt fel - írja a hungaroring.hu.
„Egy olyan kivételes pillanatnak lehetünk ma a részesei, amely érdemben meghatározza a jövő magyar motorsportját, egyúttal szentesíti annak gazdag hagyományait is – mondta Juhász Zoltán. – A Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. számára hatalmas megtiszteltetés és egyben inspiráló szakmai kihívás a Hungaroring átalakításán dolgozni. Nem kevesebbet vállaltunk, mint azt, hogy a pálya és a Formula 1-es versenyek színvonalához méltó ütemet diktálunk a kivitelezésben is, amivel garantáljuk, hogy a következő futamok professzionális lebonyolításához minden feltétel adott legyen. Mindannyian tudjuk, hogy egy ekkora beruházás nemcsak technikai felkészültséget, hanem kivételes csapatmunkát és szervezést is igényel – a Bayerrel való együttműködésünk valamennyi itt felsorolt értéket a magáénak tudhatja.”
Elhangzottak érdekes adatok többek között arról, hogy
Mindemellett bedolgoztak 20.885 m3 betont és 4.793 tonna betonacélt is. A főépületben 2 km védőcsövet építettek be míg a főlelátó épületébe 3 km betonba süllyesztett védőcsövet, a versenyirányítási rendszer részeként pedig 8 km kültéri alépítményként földárokba telepített védőcsövet helyeztek el. A megmozgatott föld mennyisége a bevágásnál 99.800 köbméter, a töltés építésénél 33.875 köbméter.
A SAMO, a DVM Group és a FEJÉR TERV konzorciuma hosszú évek óta dolgozik a Hungaroring átfogó fejlesztésének komplex tervein. A Hungaroring Sport Zrt. munkatársaival együttműködve tervezték meg az együttesen 50.000 m2 szintterületű épületegyüttest, amely az új paddock, főlelátó és depo épületek megújulását eredményezi
- tudta meg lapunk.
A fejlesztést követően a Hungaroring a Forma 1 legfejletlenebb helyszínéből a legkorszerűbbé válik, hiszen az új épületek a legújabb versenyszabályzatoknak felelnek majd meg. A motorsport környezeti hatásait ellensúlyozandó egyesített esővíz tározóval, hőszivattyúkkal és napelemekkel a fejlesztés a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot is kiemelten szem előtt tartja.
A komplexum két ütemben történő megvalósíthatóságát a kivitelező konzorciummal együttműködve a leggyorsabban építhető technológiákkal kerültek megtervezésre, hogy 2025-ben és 2026-ban is teljes értékű F1 versenyeket lehessen tartani. Az új ikonikus formájú épületek a köztük áthaladó hatalmas sebességnek adnak hátteret és remélhetően ugyanúgy hosszú éveken át belopják magukat a nézők szívébe, ahogy a régiek tették.
A nemzeti szalaggal díszített, fémből készített időkapszulát Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója helyezte el. Az eszközbe egy 1986-os és egy friss Nemzeti Sport került bele, előbbiben az első magyarországi F1-es futam beharangozó írása, utóbbiban pedig a felújítás állapotáról írt cikk olvasható.
A lapok mellett a régi főépület egy darabja, valamint egy porcelándísz is található a kapszulában, amelyben a Gyulay Zsolt által írt és a létesítmény jövőbeli elnökének címzett, 2064-re szóló, személyes hangvételű levél is helyet kapott.
Gulyás Gergely kiemelte, hogy 2026-ban lesz a 40. évfordulója annak, hogy Magyarország először F1-es futamot rendezett, addigra teljes körű felújításon esik át a létesítmény, ugyanakkor a Hungaroring eredeti nyomvonala megmarad.
"Az ehhez kapcsolódó közbeszerzési eljárások eredményeiről az elmúlt évben tájékoztatást adtunk. Ugyanazon anyagi keretek között zajlik a beruházás, tehát a rendelkezésre álló keretösszegnek és tartalékkeretnek elegendőnek kell lennie az építkezés befejezéséhez" - mondta a miniszter. Hozzátette, az elmúlt években több mint 300 ezres közönséget vonzott a helyszínre a Magyar Nagydíj, amely az ország egyik legnagyobb sport és turisztikai eseménye, így a magyar turizmus egyik legnagyobb bevételét eredményezi minden évben az esemény.
"Az építkezés nem lesz akadálya annak, hogy jövő nyáron is meg tudjuk rendezni a Forma-1-es futamot, igaz, számos ideiglenes megoldással. Az itt zajló építkezés ugyanakkor példamutató és időszerű, a határidők betartására mind a kivitelező, mind pedig a miniszterelnökség figyel" - mondta Gulyás Gergely.
Gyulay Zsolt arról beszélt, hogy feszített tempóban zajlott az építkezés és annak finanszírozása is, ez a hazai építőiparban is mérföldkőnek tekinthető.
"Az elmúlt 15 évben négyszer hosszabbítottunk szerződést, először még Bernie Ecclestone-nal, aztán a Liberty Mediával. Volt egy 2016-os, később egy 2021-es, majd egy 2026-os és legutóbb egy 2032-ig érvényes hosszabbítás. Ezeknek a tárgyalásai során nagyjából 101 milliárd forintot spórtoltunk meg, ennek a nagy része most remélhetőleg be fog épülni ennek a felújításnak a során" - fogalmazott az elnök-vezérigazgató.
Gyulay Zsolt elmondta, hogy a főbejárat, a műveleti operatív központ, valamint az új irodaház átadás előtt van, a jövő nyári futamon ezek már aktívak lesznek. Kifejtette, a soron következő Magyar Nagydíj lesz a legkockázatosabb, mivel az építkezés közben, annak szüneteltetésével kell megrendezni az eseményt.
"Addigra el fog készülni a paddock épület szerkezetkészen. A főlelátó a célegyenesben remélhetőleg fedéssel kész lesz, a legnagyobb rizikót az jelenti majd, hogy a versenyirányítási központ és a sajtóközpont ideiglenes megoldással áll majd rendelkezésre" - mondta.
Gyulay Zsolt közölte, hogy a fix lelátókra az összes jegyet eladták már, most pedig elkezdték az ideiglenes lelátókra szóló belépők értékesítést. Hozzátette, biztos benne, hogy a jövő nyári versenyhétvége is teltházas lesz a Hungaroringen.
Az új épület szinte minimális energiát fog igényelni, a beruházásban az elhanyagolt partszakaszt is felújítják.
Tizennégy utca, több mint 21 800 négyzetméternyi útfelülete, 6435 négyzetméternyi járda újul meg és 120 új parkolóhely is épül két projektben a jövő év végéig a Duna mentén fekvő Gönyűn. Ez a település eddigi történetének legnagyobb önerőből megvalósított beruházása.