2025.01.10, Péntek
A Városliget fontos csomópontja kap átfogó közlekedésfejlesztést
Fotó: BKK

A Városliget fontos csomópontja kap átfogó közlekedésfejlesztést

magyarepitok.hu

2025.01.10. 10:22 - Hegedűs Gergely

A beruházás nem csak Zugló közlekedésére lehet jelentős hatással; a munkák jövő hétfőn indulnak.

Hirdetés

A fővárosi trolibuszhálózat-fejlesztéshez kapcsolódva jelentős felsővezeték-építési és -felújítási munkák valósulnak meg a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban, amelyet állatkerti deltának is neveznek. A BKK közleménye szerint az M3-as bevezető és a Városliget találkozásánál fekvő csomópontban új felsővezeték-szakaszok épülnek, a már meglévők korszerűsítése mellett.


Új kanyarodási irány válik lehetségessé az új felsővezetékekkel

A BKK előfinanszírozásában, uniós forrásból megvalósuló hálózatbővítésre és a kapcsolódó korszerűsítési munkákra csaknem hét hónap áll rendelkezésre, az előkészítő munkák január 13-án, hétfőn kezdődnek. Utóbbiak során többek között a szegélykorrekcióhoz és az oszloptelepítéshez kapcsolódó feladatokat, valamint a Kós Károly sétány felüljáróin esedékes anyagvizsgálatot végzik el.

A BKK részletesen is kifejti, mi minden valósul meg az állatkerti delta fejlesztésében, eszerint a kivitelező

  • felújítja a trolibusz-felsővezetéket és új váltószerkezeteket létesít a Kacsóh Pongrác út, az Állatkerti körút és a Hermina út csomópontjában;
  • új felsővezetéket épít, amelynek köszönhetően a trolibuszok a Kacsóh Pongrác útról érkezve az Állatkerti körútra (valamint ellenkező irányban) is bekanyarodhatnak;
  • új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki;
  • többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet;
  • olyan irányt és magasságot határozott meg a trolihálózat nyomvonalának a kialakításakor, amely a meglévő fákat csak kismértékben érinti, és a szükséges munkák nem károsítják a zöldfelületet.


A beruházás további fejlesztéseknek teremt alapot

A közlemény a fejlesztés hasznára is kitér. Eszerint a megvalósuló közvilágítási, szegély- és forgalomtechnikai korrekciók komplexen segíthetik az arra közlekedőket. A beruházás nem csak a XIV. kerület közlekedésére lehet jelentős hatással: lehetőséget ad ugyanis arra is, hogy a BKK később továbbfejlessze és -bővítse a trolibuszhálózatot. Az esetleges változásokról a BKK kerületi és társadalmi egyeztetést is indít majd.

Mindezek mellett a felsővezeték-hálózat fejlesztésével a BKK biztosítja, hogy a mai hálózaton nagyobb megbízhatósággal közlekedjenek a trolibuszok, valamint az önjáró képességüket olyan területeken hasznosítsák, ahol nincs felsővezeték.

A kivitelezés később szükségszerűen ideiglenes forgalmi változásokkal – csúcsidőben sávszűkítéssel, csúcsidőn kívül kisebb forgalomkorlátozással vagy lezárással.  A munkák során lesz olyan rövid időszak, amikor a 74-es trolibusz terelve közlekedik. A beruházás előrehaladásáról és a változások pontos részleteiről a BKK folyamatosan tájékoztat.


Öt év alatt akár meg is duplázódhat a budapesti trolihálózat hossza

Zárásként a közleményben a távlati fejlesztési tervekre is kitér a BKK. Mint írják, a meglévő hálózat bővítése mellett – megfelelő pénzügyi forrás rendelkezésre állása esetén – több új trolivonalat is kialakítana. A jelenleg 155 kilométeres budapesti trolihálózat teljes hossza

  • 2026 végéig csaknem 190 kilométerre,
  • 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet.

Az összegzés szerint

  • a XIV. kerületi Kassai tér térségében és a Mexikói út metróállomásnál új felsővezeték-szakaszok épülhetnek;
  • egyelőre tesztüzemben zajlik a 75-ös trolivonal meghosszabbítása Kőbánya központja felé, valamint
  • a zuglói 74A vonal meghosszabbításának – és így az új 81-es troli kialakításának – előkészítéséhez kapcsolódva a BKK társadalmi egyeztetést indított.

Ezzel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette a lehetőségét annak, hogy ha rendelkezésre állnak a szükséges források, korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek a fővárosba - zárul a közlemény.

Kötött pályaBKKVárosligetZuglótrolibusz

Hírlevél

Hirdetés