2024.03.19, Kedd
A kiterjesztett valóságot felhasználva, az épülő M5-ös metró világába juthatunk az egyedülálló applikáció segítségével
Képek: FŐMTERV Zrt.

A kiterjesztett valóságot felhasználva, az épülő M5-ös metró világába juthatunk az egyedülálló applikáció segítségével

magyarepitok.hu

2022.08.12. 18:30 - Kalácska-Nagy Nóra

A FŐMTERV Zrt. ötlete a tervezés korai fázisától a megvalósuláson keresztül mutatja be a mai technikai lehetőségek felhasználásával az 5-ös metró projektjét.

Hirdetés

Ahogyan azt korábbi cikkünkben bemutattuk, az M5-ös metró fejlesztésnek köszönhetően a csepeli és a ráckevei HÉV összefonódva - a Boráros tér érintésével - a Kálvin térig jár majd. A beruházásban az első lépés a ráckevei H6 és a csepeli H7 hévvonalak bevezetése a Közvágóhídtól mélyvezetésű alagútban a Kálvin térig: ez az alagút a Kálvin téri végállomásnál éri majd el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik. Második lépésben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei vonalakat egy Duna alatti alagúttal kötik majd össze, amellyel létrejön az 5-ös metró.

A FŐMTERV Zrt. egyedülálló ötlettel állt elő és egy mobiltelefonos applikáció kidolgozásával segít eligazodni az épülő M5 projekt világában, ahol megtekinthetők a felszín alatti új építmények, a nyomvonalak és az új szerelvények is.

Az applikáció kísérlet arra, hogy szélesebb közönségnek mutassák be a készülő projekt titkait, a kiterjesztett valóság új dimenzióit.

Képek: FŐMTERV Zrt. 
Közvágóhíd állomás

Mi történik a föld alatt?

A FŐMTERV több mint 70 éve foglalkozik tervezéssel, jellemzően olyan létesítményekkel, amelyek alapvetően megváltoztatják egy-egy út, tér, városrész vagy akár egy egész város jellegét. Azokat a területeket formálják, amelyek a hétköznapok meghatározó részei, naponta használják őket, áthaladnak rajtuk gyalogosan, kerékpárral vagy egyéb közlekedési eszközzel.

A tervezés során rengeteg szempontot vesznek figyelembe - sok mérnök, építész tapasztalata épül bele ezekbe a tervekbe -, azonban a leglényegesebb a jövőbeni használók igényeinek felmérése, véleményük integrálása.

Közvágóhíd peron

„Sok-sok lakossági fórum, tájékoztató weboldal és kérdőív elkészítése segíti ebbéli munkánkat.  Mindezek mellett azonban örökös nehézséget jelent számunkra, hogy a műszaki tervekből olvasni nem tudó közönség felé hitelesen mutassuk be a majdani létesítményt, amely alapján kérjük a véleményüket. A látványtervek sokat segítenek ebben, de a valóság mindig kicsit más lesz” – idézte föl az alkalmazás ötletének kezdeteit Keszthelyi Tibor, a FŐMTERV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Ez a megoldásra váró probléma szülte azt az ötletet, hogy egy létesítményt a tervezés korai fázisától a megvalósuláson keresztül mutassanak be a mai technikai lehetőségek felhasználásával - ezáltal is közelebb hozva az érdeklődők számára.

A 3D tervezés szolgáltatta modellek kiváló alapul szolgálnak a kiterjesztett valóság (AR) modellekhez.

A metró – a meglévő és a tervezett vonalak – felszín alatti elhelyezkedése alapvetően is egy nehezen bemutatható világot jelent – folytatta Keszthelyi Tibor. „Nehéz elképzelni a mozgólépcső lejtaknákat, az összekötő alagutakat. Később talán kiegészítjük a nagyobb közművekkel is (pl. nagy átmérőjű csatornák, vízcsövek), amelyeket kerülgetni kellett, így jobban érthetővé válik az állomások és az aluljáró alakja.”

Kálvin tér mélyállomás, aluljáró

Látványos és élethű terek

A vizuális elemeket tekintve az applikációban a vonal által érintett állomások szerkezeti- és látványtervei mellett forgalomtechnikai szimulációs videó, illetve egyéb műszaki érdekességek is megtalálhatók.

  • Az AR menüben a modellek bárhol elhelyezhetők a felhasználót körülvevő térben.
  • A 3D fül alatt az új szerelvényeket, illetve a modelleket lehet tanulmányozni.
  • A GPS AR menüben a helyszínen, a Kálvin téren kalandozhat a felhasználó a föld alatti vonalak között, és még az alagútba is benézhet.

Amennyiben a beruházás halad tovább, számtalan további lehetőséget rejt még ez a megoldás. Például a részletesebb tervek még élvezhetőbb és érthetőbb modelleket eredményeznek.  A projekt helyszínén kihelyezett, lokációval rendelkező QR kódokkal lehet a GPS AR alkalmazást pontosabban feltölteni, tartalommal kiegészíteni.

Az alagút építése közben a fúrópajzs aktuális helyzetét is lehet követni a föld alatt, és számos érdekes részletet lehet közérthetően bemutatni.

Kálvin tér mélyállomás kürtő

„Reméljük, hogy a most a nagyközönség elé tárt applikáció érthető és könnyen kezelhető lesz minden érdeklődő felhasználó számára, s hamar népszerűvé válik körükben. Sikere az egész mérnök szakma számára lényeges, hiszen az applikáción keresztül kézzelfoghatóvá válik a mérnöki tevékenység összetettsége” – fűzte hozzá Keszthelyi Tibor.  

Az alkalmazás letöltésére az alábbi felületeken van lehetőség:

Android:

https://play.google.com/store/apps/details...

iOS:

https://apps.apple.com/us/app/m5-metro/id1624868998

Galéria

TechnológiaFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.applikációM5-ös metró

Hírlevél

Hirdetés