A két térség települései által évek óta várt projektről hamarosan indulnak a szakmai egyeztetések, közel fél kilométeres gyalogos és biciklis híd jön létre.
A magyar miniszterelnök felhatalmazást adott a nemzeti fejlesztési miniszternek a Dunakiliti és Doborgaz közötti gyalogos-kerékpáros Duna-híd megépüléséhez szükséges magyar-szlovák tárgyalások menedzselésére. A Magyar Közlönyben megjelentek értelmében a miniszter jelöli ki a tárgyalásokat lebonyolító személyeket, illetve aláírásával látja el az azok eredményeként létrejövő szövegtervezetet.
Extrém vízállásra is kell készülni
A projektben a Duna régi medrét átszelő, 482 méter hosszú, úgynevezett hárompólusú, legyezőszerű híd épül. Fő űrszelvénye (a hajózás számára biztosított szabad tér) 130 méteres lesz, a hídpályája pedig 25 méteres magasságban fut majd. A nagy méretekre a hajózás biztosításához van szükség. Amikor ugyanis a Duna (Szlovákiában futó) főmedrében nagyon megnő a vízhozam, a fölös mennyiséget az egyébként alacsony vízállású régi mederbe engedik, ahol akár 6 méter magasra is emelkedhet a víz.
Se kivilágítás, se sötét színek
A beruházásban új kerékpárutak is épülnek (összesen 2,5 km), ami által a híd csatlakozik a határ két oldalán már meglévő kerékpárutakhoz. A fejlesztés a kivitelezési tanulmány szerint nettó 5 millió euróból (1,5 milliárd forint) valósulhat meg, a tervek szerint többségében uniós forrásokból.
Mivel a hidat a Natura 2000 természetvédelmi területen építik, a környezetvédelmi szervek állásfoglalása szerint fontos, hogy ne legyen kivilágítva, a kötelekbe ne akadjanak bele a madarak, a hidat világos, minél láthatóbb színre fessék, emellett az építését ne költési időben kezdjék el.
Egyre sűrűbben lesznek határátkelők
A projekt illeszkedik a két ország azon koncepciójába, miszerint a régióban a magyar–szlovák határátkelők számát jelentős mértékben növelni szükséges. A Duna ezen szakaszán ugyanis átlagosan csak 50 kilométerenként van lehetőség határátlépésre, míg a teljes szlovák–magyar határon átlag 25, Nyugat–Európában pedig 7,5 kilométerenként. A közlekedés hiányossága miatt a csallóközi és szigetközi települések már évek óta szeretnék megépíttetni a két régiót összekötő hidat.
(fotó: eppulettar.hu - illusztráció)
A HE-DO fog dolgozni a március 24-től a címben is említett fejlesztésen. A Debreceni Mélyépítő és KE-VÍZ munkájával megvalósuló Csigekerti projekt, a 354. sz. főút és 33. sz főút összekötés újabb ütemének kiépítése, valamint a Hétvezér - Budai Nagy Antal utcai csomópont kivitelezése is a hetekben indul.
A magyar oldalon jelenleg csak a villányi csomópontig halad a forgalom a Horvátország felé vezető autópályán; pár hónap múlva azonban már egészen Eszékig, illetve azon túl a horvát-bosnyák határig sztrádán lehet autózni.