2018.06.20, Szerda
Tíz új kerékpárút épülhet meg jövő nyárra
fotók: Dernovics Tamás / magyarepitok.hu

Tíz új kerékpárút épülhet meg jövő nyárra

magyarepitok.hu

2018.01.09. 11:14

3,6 milliárd forintból jöhetnek létre a már építési engedéllyel rendelkező szakaszok, elsősorban az ország középső és keleti felén. A Magyar Közút emellett 3 milliárd forintot kapott a meglévő hálózat karbantartására.

Hirdetés

A hazai kerékpárutak hatékonyabb üzemeltetése érdekében a kormány – korábbi terveivel megegyezően - arról döntött, hogy a belterületi utakat leszámítva a magyar kerékpárút hálózat legfontosabb elemeit a Magyar Közút Zrt. üzemeltetésébe helyezi – jelentette be Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos kedden.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója beszámolt róla, hogy a forrás erre már a 2017-es költségvetésből rendelkezésre áll: a közel 1100 kilométernyi úthálózathoz, amit első ütemben átvesznek, 2,054 milliárd forintot kaptak a kormánytól. Ebből 531 millió forintot gépesítésre fordítanak, a fennmaradó 1,523 milliárd forintot pedig az utak üzemeltetésére, fenntartására.

Szilvai József Attila a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban tartott sajtótájékoztatón. (A képre kattintva galéria nyílik!)

Révész Máriusz kiegészítette mindezt azzal, hogy a 2018-as költségvetésben további 1 milliárd forintot ítéltek meg erre a célra, tehát, mint fogalmazott, az eddigi nullával szemben idén több mint 3 milliárd forintot fordíthatnak majd a kerékpárhálózat működtetésére.

 

3,6 milliárd forint jut új kerékpárutak építésére

A folytatásban Révész Máriusz beszámolt arról is, hogy egy tavaly év végi kormánydöntés alapján 3,6 milliárd forint jut az olyan kerékpárutak megépítésére, amelyek már építési engedéllyel rendelkeznek, így kivitelezésük azonnal indítható. Mint mondta, ezek a szakaszok kiegészítik a már meglévő létesítményeket, s az eddigi nyugat-magyarországi túlsúllyal szemben most több északi, keleti és Pest megyei beruházás kapott támogatást.

Révész Máriusz, az NFM kormánybiztosa.

A kivitelezési közbeszerzési eljárások elindítása néhány héten belül várható, miután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium minden részletet egyeztetett a Magyar Közúttal, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt-vel, az önkormányzatokkal és az Országos Vízügyi Főhatósággal – mondta a kormánybiztos. Elkészülésük várhatóan 2019 nyarára tehető.

A támogatott beruházások listája a következő:

  • Debrecen – Látóképi-tó: A tervezett kerékpárút a 33-as út mellett vezet majd, hiányzó szakaszt pótolva. Elérhető lesz általa Balmazújváros és a tervezett Hortobágyi Nemzeti Parkhoz vezető kerékpárút, és részét képezi a tervezett EuroVelo14 nemzetközi kerékpáros túraútvonalnak is.
  • Esztergom – Esztergom kertváros: a Mária Valéria-hídtól a Palatinus-tóig, az EuroVelo6-hoz csatlakozva
  • Tata – Baj: megépül a hiányzó, 1,5km-es szakasz a tatai ökoturisztikai központig, és csatlakozik az országos és a SacraVelo útvonalhoz.
  • Hatvan - Apc: elérhetővé válik a Mátra északi oldala
  • Eger - Egerszalók: megépítésével el lehet majd jutni az egerszalóki fürdőig, szintén az EuroVelo14 része.
  • Tiszatelek - Dombrád: a Rakamaz-Dombrád szakasz a Tokaj-Tiszabecs útvonal része. A fejlesztés ezen ütemében a töltéskorona és töltést keresztező rámpák stabilizálása történik meg, ezáltal a Tisza gátja kerékpározhatóvá válik.
  • Tószeg – Szolnok: a töltéskorona és a töltést keresztező rámpák stabilizálása
  • Pomáz – Szentendre: a Dera-patak mentén, annak töltésén, a 1112. számú főút északi oldalán, az EuroVelo6-hoz csatlakozva.
  • Fót: az országos hálózathoz csatlakozó fóti kerékpárút fejlesztése
  • Ipolydamásd: A Duna bal partján futó EuroVelo6 Szob-Ipolydamásd hiányzó szakasza, amely megteremti a kapcsolatot a szlovák oldallal, mert Ipolydamásd és Helemba között híd is épül 2020-ig.
  • Ráckeve – Szigetbecse – Makád: az árvízvédelmi szakaszon belül 12,4km hosszan a Gyálai rámpa és a Ráckeve belterület között, a töltés koronáján jön létre.

 

300 millió forintból indulhat a további tervezés

A kormánybiztos arról is beszámolt, hogy egy tavaly decemberi kormányhatározat értelmében 300 millió forint támogatást kapott számos engedélyezési szintű kerékpárút terv elkészítése. Így amint rendelkezésre áll a kivitelezésükre fordítandó pénz, azonnal indulhat majd a munka.

Többek között az alábbi útvonalak tervezése indulhat el:

  • Tata-Agostyán-Tarján (19km)
  • Tarján-Héreg-Bajót (22km)
  • Oroszlány-Majk-Várgesztes-Vérteskozma-Csákvár-Nadap (36km)
  • Zagyva menti kerékpárút
  • Rákos-patak menti kerékpárút
  • az EuroVelo14 hiányzó szakaszai
  • az EuroVelo Budapest-Mohács közötti hiányzó szakaszainak tervezése.

Galéria

TatakerékpárútFótMagyar Közút Nonprofit Zrt.DebrecenHatvanEgerPomázEsztergomSzentendreEgerszalókApcRáckeve