2024.10.30, Szerda

Hirdetés

Végre egy jó hír Erdélyből: átadtak 30 kilométernyi autópályát
Illusztráció - Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Végre egy jó hír Erdélyből: átadtak 30 kilométernyi autópályát

magyarepitok.hu, MTI

2018.07.31. 10:42 - Veres Ida

Az új út az észak-erdélyi és a dél-erdélyi autópályát összekötő hetven kilométeres szakasz egy része.

Hirdetés

Harminc kilométer új autópálya-szakaszt adtak át Erdélyben. Az új út az észak-erdélyi és a dél-erdélyi autópályát összekötő Szászsebes (Sebes) és Torda közötti mintegy hetven kilométeres autópálya egyik része - az összekötőt az alábbi képen az A10-es pályaként jelölik. 

A romániai autópályahálózat

A munkálatok négy éve kezdődtek és eddig kevesebb, mint a tervezettek fele épült meg. Ezúttal a Szászsesbes-Torda autópálya harmadik és negyedik szakasza került átadásra, az első két szakasz még félkész állapotban van. Mivel azonban megoldották a harminc kilométeres szakaszra a fel- és lejutást, így az átadható a forgalomnak.

Az A10-es hármas és négyes szakasza a már megépült tordai autópályához kapcsolja be a jelentős történelmi múlttal bíró, 15 százalékban még ma is magyaroklakta Nagyenyedet.

A Torda és Szászsebes közötti autópályára a román hatóságoknak utólag sikerült uniós forrást nyerniük arra hivatkozva, hogy az összeköttetést teremt majd az Erdélyt átszelő két autópálya között. A 30 kilométernyi út a román autópálya-kezelő társaság közlése szerint összesen 890 millió lejbe (61,4 milliárd forint) került.
 

Ezért olyan nehéz a haladás

A most elkészült szakaszt nem véletlenül tálaltuk régóta várt jó hírként, a romániai autópályaépítés hosszú évek óta csak az elhúzódó, be nem fejezett munkákról, illetve az elfolyó pénzekről szól. A problémák okait két évvel ezelőtt egy terjedelmes riportban mutattuk be, amiben arra jutottunk, hogy a rendelkezésre álló forrásokat (mintegy 4000 milliárd forint) és a ténylegesen megépült utakat (430 kilométer) figyelembe véve 

valójában egy kilométer 9,3 milliárd forintnyi költséggel épült meg.


Tordától keletre és nyugatra is hosszabbodik az A3-as

Az észak-erdélyi A3-as autópályából egyelőre mindössze a Kolozsvár kikerülésére alkalmas Gyalu (Gilau) és Torda közötti szakasz épült meg. Kiemelkedő jelentőségű a pálya nyugati vége: nemrég beszámoltunk róla, hogy az M4-es autópálya erdélyi folytatása újabb fél évet csúszik, a Bors-Berettyószéplak közötti szakaszon még mindig nincs új kivitelező. Itt korábban egy amerkai, majd egy spanyol kivitelezővel is szerződést bontottak.

Berettyószéplaktól keletre egy szakasz a Szilágyságot szeli majd át, (ez még a tervezői közbeszerzésre vár), a következő pedig Gyalunál kötődik a már meglévő tordai autópályaszakaszhoz (ez közel van az átadáshoz).

A tordai már megépült szakasz Aranyosgyéresig nyúlik, Aranyosgyéres után pedig további öt szakaszon zajlanak a munkálatok egészen Marosvásárhelyig.

A Marosvásárhely térségében fekvő Marosugra után még további három szakasz vár megépítésre az A3-as autópálya erdélyi szakaszán:

  • Marosugrától Segesvárig 58 kilométernek
  • Segesvártól Fogarasig 53 kilométernek,
  • majd Fogarastól Brassóig további 48 kilométernek kell megépülnie.


Délen a Kárpátokat átszelő szakasz hiányzik

A dél-erdélyi A1-es autópálya némileg jobban áll, Nagylak és Nagyszeben között "csak" a Lugos és Déva közötti 80 kilométeres szakasz hiányzik. Viszont Nagyszeben és Pitesti közötti szakasz, vagyis az Erdélyt a regáti területekkel összekötő hegyi pálya még csak tervek szintjén létezik.

Útépítésautópályaútépítés

Hírlevél

Hirdetés