Az elátkozott bihari pályaszakasz kivitelezőinek kihirdetését hiába várják. Egy másik szakasz műszakilag november óta kész, de egy hiányzó híd miatt csak ősszel adják át.
Narcis Neaga, a romániai közúti infrastruktúrát kezelő társaság (CNAIR) igazgatója sajtótájékoztatót tartott az ország autópálya-fejlesztéseiről.
Ahogy arról a román autópályákat bemutató riportunkban is beszámoltunk, keleti szomszédunk egyik legjelentősebb fejlesztése az A3-as jelű, észak-erdélyi pálya megteremtése. Ennek azonban a tervezett 588 kilométeréből 2004 óta mindössze egy 56 és egy 52 km-es szakaszt adtak át Bukarest, illetve Kolozsvár térségében.
Az MTI most azt írja, a CNAIR tavaly decemberre ígérte a magyar-román államhatárhoz legközelebb eső Bors-Berettyószéplak szakasz építőinek a kiválasztását, de a versenytárgyalás győzteseit azóta sem hirdette ki. Ez a 65 kilométeres szakasz csatlakozik majd a tavaly július óta a Duna Aszfalt, az A-Híd és a Hódút kivitelezésében épülő M4-es autópálya-szakaszhoz, amit Berettyóújfalu és Bors között kiviteleznek.
A szóban forgó pályán az amerikai Bechtel a munkák ötven százalékát végezte el 2013-ig, amikor a román kormány szerződést bontott vele. A spanyol Corsan és Corviam 2015-ben elnyerte a kivitelezést, de neki sem látott a munkának, 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.
A következő erdélyi szakaszt a Berettyószéplak és Magyarnádas közötti 80 kilométer képezi a Szilágyságban, többek közt a Meszes-hegységet is átszelve. Erről az útvonalról a Narcis Neaga most azt közölte, júliusban írják ki a tervezésére és megépítésére a pályázatot. Várhatóan 2019 februárjában, márciusában hirdethetik ki a nyertest. A 80 kilométert négy részre osztják, amelyek megépítésére más-más kivitelezőt keresnek.
Narcis Neaga azt is megemlítette, hogy szeptember-október táján kiigazítják a Meszes hegység alatt átvezető alagút megvalósíthatósági tanulmányát. Az igazgató szerint a szilágysági pályaszakasz áfa nélkül körülbelül 650 millió euróba (208,6 milliárd forint) kerül, és megépítését az EU pénzalapjaiból fogják finanszírozni.
Az észak-erdélyi autópálya Szilágyság utáni szakasza áll jelenleg a legjobban: a Magyarnádas és Gyalu közötti 8,7 kilométeres szakasz lényegében már elkészült, míg a Gyalu és Aranyosgyéres közötti – Kolozsvár elkerülését megteremtő – 52 kilométert már jópár éve óta használja a forgalom.
A mostani sajtótájékoztatón elhangzott, tavaly novemberben megtörtént a Gyalu és Magyarnádas közötti 8,7 kilométeres szakasz műszaki átvétele, de ezt várhatóan csak 2018 őszén nyithatják meg a forgalom előtt. Ekkorra készül el ugyanis az a Szamos-híd, amely összeköti az új pályaszakaszt a meglévővel.
Az észak-erdélyi pályán a meglévő szakasztól keletre, Aranyosgyérestől Marosvásárhelyig folynak még építési munkálatok. Az 52 kilométeres távot a CNAIR öt szakaszra osztotta és mindegyik megépítésére más-más céget keresett.
A kivitelezési szerződéseket 2015 márciusában írták alá, de az állam csak 2017 novemberében hárította el a bürokratikus akadályokat az építés útjából. Ekkorra sikerült ugyanis pótolni az időközben lejárt környezetvédelmi engedélyt, és kiállítani az építési engedélyt a teljes szakaszra.
A Marosvásárhely térségében fekvő Marosugra után még további három szakasz vár megépítésre az A3-as autópálya erdélyi szakaszán:
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.