Az alagút Fertőrákos és az osztrák határ között jön létre, az M85-ös legnyugatibb szakaszán, amelyet a Dömper a Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Subterra-Raab Kft. kivitelez.
A Sopron melletti Bécsi-dombnál hétfőn délelőtt egyházi áldásban részesítették az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagutat.
A 780 méteres alagútpár Fertőrákos és az osztrák határ között jön létre, az M85-ös legnyugatibb szakaszán, amelyet a Dömper a Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciuma kivitelez.
A hétfői eseményen a Dömper Kft. projektvezetője, Kerékgyártó Attila ismertette a részleteket az épülő alagútról. Emlékeztett, a kivitelező konzorcium feladata volt az alagút építése előtt a kiviteli tervek elkészítése és a szükséges engedélyek beszerzése is. "Az alagútpár zárt szakaszának ideiglenes szerkezeteire vonatkozó kiviteli tervek jóváhagyása megtörtént, a kivitelezés szerződésjogi feltételei adottak" - derült ki szavaiból.
Hozzátette, az elsődleges szerkezet kivitelezése az alagút megáldását követően megkezdődik és folyamatos, 24 órás munkavégzés mellett zajlik. "Egy járat kialakítása előre láthatólag egy évig fog tartani. A konzorcium a tervezéssel nem áll meg, a következő feladat a végleges belső szerkezet és a belső beépítés megtervezése, párhuzamosan a kivitelezéssel.”
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. részéről Nagy Róbert Attila, mondott köszöntőt. A vezérigazgató elmondta, a fertőrákosi csomópont és a Sopron országhatár közötti szakaszon 2019 tavaszán kezdődtek meg a terület előkészítési munkák a régészeti feltárásokkal. "A projekt keretében épül meg a 84-es főúton a Sopron-Klingenbach (Kelénpatak) határátkelőhelyhez történő 725 méteres négysávos ideiglenes visszakötés. Emellett létrejön Sopron 3,6 kilométeres kétsávos, északnyugati elkerülő útja is" - árulta el a vezető.
Hangsúlyozta, a 2024 júniusában befejeződő beruházás fő célja, hogy Győr-Moson-Sopron megye nyugati részét bekösse a magyar gyorsforgalmi úthálózatba. "Ugyanakkor a fejlesztés célja az is, hogy az új négysávos út csökkentse a Sopronon átmenő közúti- és teherforgalmat, hiszen a város melletti szakasz Sopron elkerülő útja is lesz.”
Az eseményt a bányászhagyományoknak megfelelően tartották meg. Emiatt az alagút fejtésének megkezdése előtt nem csupán az építendő alagútjáratok, hanem a bányászok és a gépek is áldásban részesültek. Ugyancsak áldásban részesült a bányászok védőszentjének, Szent Borbálának a szobra, melyet a Bécsi-dombnál épülő alagút védelmére szántak, és az alagútban helyezik el.
A NIF beruházása jelenleg 57 kilométeren zajlik az M85-ösön:
A zalai tesztpályához hasonló legközelebbi létesítmény Észak-Németországban található, de miután elkészül az oválpálya, Zalaegerszegen kínálják majd a kontinensen a legszélesebb tesztelési lehetőségeket a megrendelőknek.
Babarcnál új üzemi forduló épül.