2024.10.04, Péntek
M85: egyházi áldással kezdődött el a Sopron mellett épülő alagút kivitelezése
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

M85: egyházi áldással kezdődött el a Sopron mellett épülő alagút kivitelezése

magyarepitok.hu

2020.10.26. 11:31 - Hegedűs Gergely

Az alagút Fertőrákos és az osztrák határ között jön létre, az M85-ös legnyugatibb szakaszán, amelyet a Dömper a Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Subterra-Raab Kft. kivitelez.

Hirdetés

A Sopron melletti Bécsi-dombnál hétfőn délelőtt egyházi áldásban részesítették az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagutat.

A 780 méteres alagútpár Fertőrákos és az osztrák határ között jön létre, az M85-ös legnyugatibb szakaszán, amelyet a Dömper a Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciuma kivitelez.

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


Egy járat kialakítása egy évig fog tartani

A hétfői eseményen a Dömper Kft. projektvezetője, Kerékgyártó Attila ismertette a részleteket az épülő alagútról. Emlékeztett, a kivitelező konzorcium feladata volt az alagút építése előtt a kiviteli tervek elkészítése és a szükséges engedélyek beszerzése is. "Az alagútpár zárt szakaszának ideiglenes szerkezeteire vonatkozó kiviteli tervek jóváhagyása megtörtént, a kivitelezés szerződésjogi feltételei adottak" - derült ki szavaiból. 

Hozzátette, az elsődleges szerkezet kivitelezése az alagút megáldását követően megkezdődik és folyamatos, 24 órás munkavégzés mellett zajlik. "Egy járat kialakítása előre láthatólag egy évig fog tartani. A konzorcium a tervezéssel nem áll meg, a következő feladat a végleges belső szerkezet és a belső beépítés megtervezése, párhuzamosan a kivitelezéssel.”


Kettős cél, 2024-es határidő

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. részéről Nagy Róbert Attila,  mondott köszöntőt. A vezérigazgató elmondta, a fertőrákosi csomópont és a Sopron országhatár közötti szakaszon 2019 tavaszán kezdődtek meg a terület előkészítési munkák a régészeti feltárásokkal. "A projekt keretében épül meg a 84-es főúton a Sopron-Klingenbach (Kelénpatak) határátkelőhelyhez történő 725 méteres négysávos ideiglenes visszakötés. Emellett létrejön Sopron 3,6 kilométeres kétsávos, északnyugati elkerülő útja is" - árulta el a vezető.

Hangsúlyozta, a 2024 júniusában befejeződő beruházás fő célja, hogy Győr-Moson-Sopron megye nyugati részét bekösse a magyar gyorsforgalmi úthálózatba. "Ugyanakkor a fejlesztés célja az is, hogy az új négysávos út csökkentse a Sopronon átmenő közúti- és teherforgalmat, hiszen a város melletti szakasz Sopron elkerülő útja is lesz.”


Külön szobor készült az alagút védelmére

Az eseményt a bányászhagyományoknak megfelelően tartották meg. Emiatt az alagút fejtésének megkezdése előtt nem csupán az építendő alagútjáratok, hanem a bányászok és a gépek is áldásban részesültek. Ugyancsak áldásban részesült a bányászok védőszentjének, Szent Borbálának a szobra, melyet a Bécsi-dombnál épülő alagút védelmére szántak, és az alagútban helyezik el. 

A NIF beruházása jelenleg 57 kilométeren zajlik az M85-ösön:

  • Csorna és a Fertőd-Endrédmajor csomópont közötti 20,05 kilométeren a Strabag Építő Kft., a Strabag AG és a Belfry PE Kft. konzorciuma (I. szakasz);
  • a Fertőd-Endrédmajor csomópont és Nagylózs közötti 15,6 kilométeren az EuroAszfalt Kft., a SWIETELSKY Magyarország Kft. és a Betonútépítő Zrt. társulása (II. szakasz);
  • a Nagylózs és Sopron-kelet közötti 15,4 kilométeren (III. szakasz) pedig a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. dolgozik, akárcsak a Sopron-kelet és a Fertőrákos csomópont közötti 6,4 kilométeren (IV. szakasz).

Galéria

ÚtépítésM85-ösDömper Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Pannon-Doprastav Kft.Subterra-Raab Kft.SopronalagútSwietelsky Magyarország Kft.EuroAszfalt Kft.Belfry PE Kft.Betonútépítő Zrt.

Hírlevél

Hirdetés