2024.11.24, Vasárnap
Turbókörforgalommal bővül az északkeleti térség fontos főútja
Illusztrációs fotó: Bernát Benjámin / magyarepitok.hu

Turbókörforgalommal bővül az északkeleti térség fontos főútja

magyarepitok.hu

2021.04.21. 14:54 - Kolinek Nóra

A mintegy 19 kilométert érintő beruházás a Duna Aszfalt és a HE-DO kivitelezésével valósul meg.

Hirdetés

Idén már beszámoltunk a 37-es főút Gesztely és Szerencs közötti 19 kilométeres szakaszának kétszer kétsávosra bővítéséről. A szakasz kivitelezési munkáit a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a Duna Aszfalt Zrt. végzi nettó 21 milliárd Ft értékben.

A fejlesztés eredményeképp a térség településein élők a főút Miskolc és Gesztely közötti 2×2 sávos szakaszához kapcsolódva gyorsabban és biztonságosabb érhetik el a megyeszékhelyet, ezáltal pedig közelebb kerülnek a folyamatosan bővülő gyorsforgalmi hálózathoz.

A beruházás a jelenlegi 2×2 sávos út végétől, a Gesztely és Hernádkak települések közötti körforgalmi csomóponttól indul, amelyet turbókörforgalommá építenek át.

A fejlesztés vége eléri Szerencs belterületi szakaszát. A Gesztely–Hernádkak csomópont és a Bekecs, Béke úti csomópont között az út szélesítése jobb oldalra történik, míg onnan a szerencsi csomópontig a jelenlegi út két oldalát bővítik 1-1 sávval.

37. sz. főút Gesztely-Szerencs közötti szakasz 2×2 sávossá bővítése, a csomópont („Körforgalmú csomópont építése és tengelysúlymérő állomás létesítése a 37. és 38. sz. főutak csatlakozásában”) a térképen pirossal jelölve.

 

Négy körforgalommal bővül az útszakasz

A szakaszon négy körforgalom épül. Ebből egy a már említett turbókörforgalom, illetve három egysávos körforgalom az újharangodi, a Taktaharkány–Legyesbénye és a bekecsi csomópontban.

A lőszermentesítési és fakivágási munkálatokat márciusban befejezték, áprilisban pedig régészeti feltárásokat végeznek.

A tervek szerint májusban a jobb pályán megkezdődnek az útépítési és hídépítési munkák.

Még idén kötőrétegig megépülhet a teljes jobb pálya a hozzátartozó párhuzamos utakkal, vízelvezetéssel, hidakkal és a csomópontokkal együtt. A teljes beruházás pedig 2023. első felében készül el.

Fotó: NIF

 

Tengelysúlymérő állomás épül

A térségben külön projekt keretében 742 millió forint értékben a He-Do Építő Zrt. a 37-es és 38-as főutak találkozásánál meglévő csomópontot új körforgalmi csomóponttá építi át kerékpárút-átvezetéssel. Emellett a főutak körforgalomhoz csatlakozó ágai a gépjármű tengelyterhelés maximális mértékére (11,5 tonna) kapnak burkolatmegerősítést, amely megfelel a jelenleg érvényben lévő európai uniós szabályozásnak.

Az egysávos, négyágú körforgalomból Szerencs, Tarcal, Sátoraljaújhely, Sárga Borház irányába lehet majd kihajtani.

A közvilágítás a csomóponti ágakon behaladás-érzékelőkkel lesz ellátva, ami a biztosítani tudja az energiatakarékos működtetést. Az új tengelysúlymérő állomás a meglévő helyén fog újjáépülni, kiemelt szegéllyel ellátott sziget választja majd el a 37-es főút pályaszerkezetétől.

A munkálatok 2021. március végén kezdődtek meg és 2021 augusztusában fejeződnek be. Mindkét projekt a Kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében, hazai forrásból valósul meg.

 

Az út új távlatokat nyit a turizmusban és a munkahelyteremtésben is

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „Kiemelt cél, hogy bármely településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út. 2025-re ez az elvárás a hazai települések háromnegyede, tízből kilenc magyar ember esetében teljesül.”

Koncz Zsófia, a térség országgyűlési képviselője elmondta: “A választókerületemben élők 20 éves álma válik most valóra. Azon kívül, hogy szűkebb pátriánk közlekedése biztonságosabbá és gyorsabbá válik, új távlatokat nyit a turizmusban és a munkahelyteremtésben is. Az út elkészültével az itt élők négy sávon közelíthetik majd meg Budapestet, több országhatárt és akár a tengerig is autózhatnak gyorsforgalmi úton.”

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a projekt érdekességeit emelte ki: A 37-es főút Gesztely és Szerencs közötti szakaszán a középső elválasztást szinte a teljes hosszban fényvédő hálóval ellátott, két külön oszlopsorra kihelyezett szalagkorlát biztosítja majd, de

egy hét kilométeres szakaszon úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszert (sodrony korlát – a szerk.) építenek be, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült.

Galéria

ÚtépítésDuna Aszfalt Zrt.HE-DONemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)37-es főútSzerencs38-as főút

Hírlevél

Hirdetés