A projekt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a FŐMTERV Zrt. és RODEN Mérnöki Iroda Kft. alkotta konzorcium generáltervezésével valósulhat meg.
Jelentős balatoni beruházás megvalósítására tettek konkrét lépést: Siófok elkerülő utat kaphat. A város nyári időszakban megnövekedett forgalmának csökkentése érdekében a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bejelentette a Siófok elkerülését biztosító útfejlesztés előkészítő cégeit.
A projekt a Kiemelt Társadalmi Igényeken alapuló közútfejlesztési (TIK) program keretében a NIF Zrt. beruházásában, valamint a FŐMTERV Zrt. és RODEN Mérnöki Iroda Kft. alkotta konzorcium generáltervezésével valósulhat meg mintegy nettó 47,2 millió forintból.
Korábban már írtunk arról, hogy a NIF Zrt. nagy hangsúlyt fektet balatoni régió fejlesztéseire, ezúttal pedig megkezdődött a várost elkerülő új nyomvonalú út tervezésének első üteme. A tervezéssel kapcsolatban Siófokon tartott sajtótájékoztatót Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője, Dr. Lengyel Róbert, Siófok polgármestere, valamint Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója.
Az egy éves tervezési feladat során tanulmánytervet és előzetes környezetvédelmi vizsgálatot készítenek, kijelölik a megépítendő út nyomvonalát, valamint kidolgozzák a kapcsolódó gyalogos- és kerékpáros közlekedés nyomvonalvezetését is, a szükséges létesítményekkel együtt.
A fejlesztés megvalósulása esetén elkészülne 3,5 km-es szakaszon egy 2×1 sávos, új nyomvonalon vezetett út, egy új Sió híd, valamint egy különszintű vasúti átvezetés is a Kaposvár – Siófok vasútvonal felett.
A tervek szerint az új elkerülő út kiinduló csomópontja a 65-ös főút Szekszárd Tamási – Siófok másodrendű főút 82+700 km szelvényben lévő körforgalom, az úgynevezett Jysk körforgalmi csomópont negyedik ága lenne, míg a végcsomópontot a 6401 j. Enying – Siófok összekötő úton jelölnék ki. A csomópontok pontos helyének és kialakításának vizsgálata szintén a tervezési feladat során válik majd véglegessé.
A fentiek eredményeként a 7. sz. főút forgalma csökkenne és lehetőség nyílna az M7 autópályától délre eső területek bekapcsolására Siófok közlekedésébe.
„A siófoki elkerülő út megépítése egy rég várt, óriási lehetőség, amely új lendületet adhat a város fejlődésének”
– osztotta meg gondolatait Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője.
A képviselő kitért arra is, hogy a beruházás már 2014-ben elindulhatott volna, ugyanis a tervek készen álltak és a szükséges állami támogatás is rendelkezésre állt. Azonban az akkor jóváhagyott nyomvonal az érintett utcák lakóinak tiltakozását váltotta ki, és végül a beruházás nem kezdődött el.
A képviselő elmondta, hogy az elmúlt időszakban számos tárgyalást folytattak az ügy érdekében, amely eredményeképp sikerült ismét napirendre venni és elindítani a projektet. Az új tervek elkészítéséhez megszületett a támogató kormánydöntés, megérkezett az előkészítő munkákhoz szükséges anyagi fedezet is a NIF Zrt.-hez.
„Bízom benne, hogy ez a beruházás nagy előrelépés lesz Siófok, a siófokiak és az erre közlekedők számára. Reményeim szerint az elkerülő út hatékonyan hozzájárul a városon áthaladó személy- és teherforgalom csökkentéséhez, és segíteni fogja a helyi úthálózat tehermentesítését.”
– tette hozzá Witzmann Mihály.
Dr. Lengyel Róbert, Siófok polgármestere is hangsúlyozta a projekt fontosságát, hiszen arról számolt be, hogy a nyári idegenforgalmi szezonban túlterhelt a 65-ös főút bevezető szakasza. Kiemelte: a Siófokhoz tartozó, hétezer lakosú Balatonkilitiről bejárók jelentős része tudná igénybe venni az elkerülő utat. Ezáltal tehermentesülhet a belváros, hiszen a délről érkezők is inkább az elkerülő úton keresztül juthatnának el Budapest irányába. Emellett hozzátette, hogy a 65-ös főútról az M7-esre tartók is ezt a szakaszt használhatnák.
A polgármester továbbá hangsúlyozta, hogy Siófok egy lépéssel közelebb került ahhoz, hogy jelentősen enyhüljön a városon átmenő forgalom.
A NIF Zrt. vezérigazgatója, Nagy Róbert elmondta, a tervezőnek olyan nyomvonalváltozatokat kell vizsgálniuk, melyek megvalósulásuk esetén hozzájárulnak a városon áthaladó személy- és teherforgalom csökkentéséhez, valamint segítik a helyi úthálózat tehermentesítését.
A tervezőnek feladata a Siófokot elkerülő út hálózati szerepének meghatározása, továbbá annak a vizsgálata is, hogy
az Országos Vízügyi Igazgatóság megbízásából a Sió csatornán jelenleg építés alatt álló duzzasztó mű alkalmas lehet-e az építendő út hídjának fogadására gyalog- és kerékpárút átvezetéssel együtt.
A vezérigazgató kiemelte, ezt követően külön közbeszerzési eljárás keretében folytatódhat tovább a tervezés, amely az engedélyezési- és kiviteli tervek elkészítésére és az építési engedély megszerzésére vonatkozik.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.