A kísérleti projekt kiterjesztéseként öt megyében, különböző földrajzi viszonyok mellett tesztelik az innovatív megoldást a Magyar Közút kezelésében lévő hálózaton.
A Duna-menti nemzetközi kerékpárút burkolatába tavaly ősszel kevertek világító szemcséket Esztergomban – olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) hétvégi közleményében.
Azt írták:
a műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá vált az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata, a biciklisták sötétben vagy borús időben is könnyedén követhetik a nyomvonalat.
A szakemberek próba jelleggel, kis tételben már itt is alkalmazták a világító záróvonal festéket. A technológia igazolta az előzetes várakozásokat, a fénnyel feltöltött szemcsék napnyugtától napkeltéig kifogástalanul jelzik a vonalvezetést.
Schanda Tamás, az ITM miniszterhelyettese elmondta: a kísérleti projekt kiterjesztéseként öt megyében, különböző földrajzi viszonyok mellett tesztelik tovább az innovatív megoldást a Magyar Közút kezelésében lévő hálózaton.
November végéig − jelentős idegenforgalmi célpontok környékén − nyolc kerékpárúton festenek fel világító burkolati jeleket a Fertő-tó partján, Tihanynál, Cegléd-Nagykőrös, Tát-Nyergesújfalu, Vác-Sződliget, Zalaegerszeg-Zalalövő és Zebegény-Nagymaros között.
Schanda Tamás kifejtette: „A világító kerékpárút az elmúlt egy évben jól bírta a környezeti terhelést, ezért bízhatunk abban, hogy a hasonló technológián alapuló burkolatjelek másutt is beválnak majd. A biciklisták után heteken belül az autósok is találkozhatnak világító záróvonalakkal.
A 4-es főút vecsési szakaszán a kerékpársáv sárga jelét festik át fénnyel feltöltődő, átlátszó speciális festékkel. A 710-es főútnál pedig azt vizsgálják majd, hogy a festés milyen mértékben növeli a Balatonfűzfő-Papkeszi körforgalom éjszakai láthatóságát, közlekedésbiztonságát.”
Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hozzátette: „Az úthálózat gyorsuló léptékű bővülése egyre inkább megköveteli az új megoldások bevezetését. Társaságunk ezt felismerve már 2018-ban létrehozta Kísérleti Építési Bizottságát, és pályázatot hirdetett az eredeti ötleten alapuló innovációk megtalálása, elterjesztése érdekében. Azóta több tucat innovatív termék vagy technológia kapott lehetőséget arra, hogy szakembereink felügyelete mellett bizonyítsa: a gyakorlatban, a mindennapi közlekedésben is sikerrel alkalmazható.”
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.