2024.11.21, Csütörtök
Két fontos csomópont is körforgalmat kap Pest megye forgalmas főútján
Illusztráció: Bernát Benjámin/ magyarepitok.hu

Két fontos csomópont is körforgalmat kap Pest megye forgalmas főútján

magyarepitok.hu

2022.02.04. 18:30 - Füzi Nikolett

A KM Építő Kft. munkájával a meglévő nagykátai, illetve sülysápi csomópontot alakítják át egy három-, illetve egy négy ágú körforgalommá a 31-es főúton.

Hirdetés

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában két Pest megyei nagy forgalmat lebonyolító, meglehetősen balesetveszélyes csomópont is körforgalommá épül át a 31-es főúton. A projektek kivitelezését a közbeszerzési eljáráson nyertes KM Építő Kft. végzi el - derült ki a közbeszerzési adatokból.

Az új körforgalmak a 31-es főút Nagykátán és Sülysápon elhelyezkedő csomópontjait váltják majd ki a biztonságosabb közlekedés érdekében. A KM Építő Kft. munkájával a meglévő nagykátai csomópontot egy négy, a sülysápit pedig egy három ágú körforgalommá alakítják át.

A hazai forrásból megvalósuló fejlesztésekre Sülysáp esetében több mint 611,88 millió forint támogatás áll rendelkezésre, a nagykátai munkálatokra pedig mintegy 350 millió forintot biztosít a magyar állam. A projektek jelenlegi szakaszában a KM Építő Kft. megkezdte a tervek korszerűsítési felülvizsgálatát a kifogástalan műszaki tartalmú megvalósíthatóság érdekében.
 

Cél, hogy mindkét belterületi csomópont biztonságosabbá váljon

A nyertes ajánlattevők feladata magában foglalja a

  • a 31-es számú Budapest – Jászberény – Dormánd másodrendű főút és a 3105-ös jelzésű Sülysáp – Aszód összekötő út csomópontjának háromágú körforgalmi csomóponttá történő kialakítását,
  • valamint a 31-es számú Budapest – Jászberény – Dormánd másodrendű főút és a 311. számú Nagykáta – Cegléd másodrendű főút csomópontjának átalakítását, amely esetében egy négyágú körforgalmat építenek ki.

A projektek célja a 31. számú főúton megnövekedett személyi- és teherforgalom-, valamit a nem megfelelő geometriai kialakítások miatti balesetveszélyes csomópontok közlekedésbiztonsági és közlekedésdinamikai igényeinek javítása.

Sülysáp esetében a meglévő csomópont a 3105-ös jelzésű út felől (Szent István tér) nem belátható, ugyanakkor a nagy szintkülönbség is gondot okoz. Mindemellett Sülysáp központjából balra fordulva Jászberény fele nagy ívben kell közlekedni, ami 31-es főút nagy forgalma miatt meglehetősen balesetveszélyes.
 

Térkép: NIF Zrt.


A Nagykátai kereszteződés esetében szintén hasonló szempontokat kellett figyelembe venni: a csomópontban nagy az autóbusz és a nehézgépjármű forgalom is Budapest, Jászberény és Cegléd irányában egyaránt. A 31-es főút Jászberény irányába nem belátható, ahol a kis ívben kanyarodó járműveket csak későn veszik észre a főúton közlekedő autósok. Ezen felül gondot okoz az is, hogy Cegléd felől Budapest irányába nincs kiépítve balra kanyarodó sáv, ebből kifolyólag pedig Budapest felé körülményes a közlekedés, különösen a nehézgépjárművek számára.
 

Térkép: NIF Zrt.

Egy három-, illetve egy négy ágú körforgalom épül

Az előkészítői munkák során mindkét esetben egy 5,5 méteres belső körpályával és 17,5 méteres külső sugárral rendelkező körforgalom került megtervezésre. A tervek szerint a középsziget a járható gyűrűk nélkül 10 méteres sugarú, míg a járható gyűrűk szélessége 2 méter széles lesz.

Mivel mindkét körforgalom sűrűn beépített belterületi szakaszon helyezkedik el, az új csomópontokat ezen körülményekhez igazodva alakítják ki:

a helyszíni kötöttségek ellenére jól használható három-, illetve négy ágú körforgalom épül, melyek teljes mértékben igazodnak majd a megváltozott forgalmi terheléshez.

Ennek érdekében a gyalogos forgalmat is biztosítják, a járókelők számára széles gyalogjárdát, valamint a körforgalmi ágak elválasztó szigetén átvezetett gyalogos átkelőhelyeket alakítanak ki.
 

A közvilágítást is átépítik és bővítik

A csomópontok átépítése és a megváltozott nyomvonal vezetés miatt szükségessé válik a meglévő oszloptranszformátor állomások átépítése is egy-egy kompakt transzformátorállomásra. Az átépítési munkálatok feltétele, hogy az állomások 20 kV feszültségű ellátó vezetékeit földkábelekké váltsák ki.

Ehhez kapcsolódóan a projekt részét képezi továbbá a kisfeszültségű szabadvezetéki hálózat és csatlakozóvezetékeinek kiváltása, valamit a hírközlő vezetékek és a közvilágítási berendezések átépítése és bővítése is.

A munkálatok várhatóan 2023 júniusában fejeződnek be.

ÚtépítésKM Építő Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)NagykátaSülysápútfelújításkörforgalomcsomópont

Hírlevél

Hirdetés