A KM Építő Kft. munkájával a meglévő nagykátai, illetve sülysápi csomópontot alakítják át egy három-, illetve egy négy ágú körforgalommá a 31-es főúton.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában két Pest megyei nagy forgalmat lebonyolító, meglehetősen balesetveszélyes csomópont is körforgalommá épül át a 31-es főúton. A projektek kivitelezését a közbeszerzési eljáráson nyertes KM Építő Kft. végzi el - derült ki a közbeszerzési adatokból.
Az új körforgalmak a 31-es főút Nagykátán és Sülysápon elhelyezkedő csomópontjait váltják majd ki a biztonságosabb közlekedés érdekében. A KM Építő Kft. munkájával a meglévő nagykátai csomópontot egy négy, a sülysápit pedig egy három ágú körforgalommá alakítják át.
A hazai forrásból megvalósuló fejlesztésekre Sülysáp esetében több mint 611,88 millió forint támogatás áll rendelkezésre, a nagykátai munkálatokra pedig mintegy 350 millió forintot biztosít a magyar állam. A projektek jelenlegi szakaszában a KM Építő Kft. megkezdte a tervek korszerűsítési felülvizsgálatát a kifogástalan műszaki tartalmú megvalósíthatóság érdekében.
A nyertes ajánlattevők feladata magában foglalja a
A projektek célja a 31. számú főúton megnövekedett személyi- és teherforgalom-, valamit a nem megfelelő geometriai kialakítások miatti balesetveszélyes csomópontok közlekedésbiztonsági és közlekedésdinamikai igényeinek javítása.
Sülysáp esetében a meglévő csomópont a 3105-ös jelzésű út felől (Szent István tér) nem belátható, ugyanakkor a nagy szintkülönbség is gondot okoz. Mindemellett Sülysáp központjából balra fordulva Jászberény fele nagy ívben kell közlekedni, ami 31-es főút nagy forgalma miatt meglehetősen balesetveszélyes.
A Nagykátai kereszteződés esetében szintén hasonló szempontokat kellett figyelembe venni: a csomópontban nagy az autóbusz és a nehézgépjármű forgalom is Budapest, Jászberény és Cegléd irányában egyaránt. A 31-es főút Jászberény irányába nem belátható, ahol a kis ívben kanyarodó járműveket csak későn veszik észre a főúton közlekedő autósok. Ezen felül gondot okoz az is, hogy Cegléd felől Budapest irányába nincs kiépítve balra kanyarodó sáv, ebből kifolyólag pedig Budapest felé körülményes a közlekedés, különösen a nehézgépjárművek számára.
Az előkészítői munkák során mindkét esetben egy 5,5 méteres belső körpályával és 17,5 méteres külső sugárral rendelkező körforgalom került megtervezésre. A tervek szerint a középsziget a járható gyűrűk nélkül 10 méteres sugarú, míg a járható gyűrűk szélessége 2 méter széles lesz.
Mivel mindkét körforgalom sűrűn beépített belterületi szakaszon helyezkedik el, az új csomópontokat ezen körülményekhez igazodva alakítják ki:
a helyszíni kötöttségek ellenére jól használható három-, illetve négy ágú körforgalom épül, melyek teljes mértékben igazodnak majd a megváltozott forgalmi terheléshez.
Ennek érdekében a gyalogos forgalmat is biztosítják, a járókelők számára széles gyalogjárdát, valamint a körforgalmi ágak elválasztó szigetén átvezetett gyalogos átkelőhelyeket alakítanak ki.
A csomópontok átépítése és a megváltozott nyomvonal vezetés miatt szükségessé válik a meglévő oszloptranszformátor állomások átépítése is egy-egy kompakt transzformátorállomásra. Az átépítési munkálatok feltétele, hogy az állomások 20 kV feszültségű ellátó vezetékeit földkábelekké váltsák ki.
Ehhez kapcsolódóan a projekt részét képezi továbbá a kisfeszültségű szabadvezetéki hálózat és csatlakozóvezetékeinek kiváltása, valamit a hírközlő vezetékek és a közvilágítási berendezések átépítése és bővítése is.
A munkálatok várhatóan 2023 júniusában fejeződnek be.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.