A NIF Zrt. beruházásában a KM Építő Kft. munkájával a meglévő nagykátai, illetve sülysápi csomópontot alakítják át egy három-, illetve egy négyágú körforgalommá.
Március 23-án indító sajtótájékoztatót tartottak a 31-es főút balesetveszélyes csomópontjainak átépítéséről. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a 31-es főút Nagykátán és Sülysápon elhelyezkedő csomópontjait körforgalmakkal váltják ki a biztonságosabb közlekedés érdekében.
Korábban megírtuk, hogy a KM Építő Kft. munkájával
A nagykátai kivitelezés nettó értéke közel 350 millió forint, a sülysápi fejlesztésé pedig több mint 600 millió forint. Mindkét projekt hazai forrásból valósul meg.
A beruházó közleménye szerint a 31-es főúton megnövekedett személyi- és teherforgalom-, valamint a nem megfelelő geometriai kialakítások miatti, jelenlegi balesetveszélyes csomópontok az átépítést követően biztonságosabbá válnak és dinamikusabbá teszik a közlekedést.
Mindkét helyszínen egy 5,5 méteres belső körpályával és 17,5 méteres külső sugárral rendelkező körforgalom épül. Mivel a körforgalmak sűrűn beépített belterületi szakaszon helyezkednek el, az új csomópontokat ezen körülményekhez igazodva alakítják ki.
A helyszíni kötöttségek ellenére jól használható négyágú körforgalom épül Nagykátán és háromágú körforgalom épül Sülysápon, melyek teljes mértékben igazodnak majd a megváltozott forgalmi terheléshez.
Annak érdekében, hogy a gyalogos forgalmat is biztosítsák a járókelők számára széles gyalogjárdát, valamint a körforgalmi ágak elválasztó szigetein átvezetett gyalogos átkelőhelyeket alakítanak ki (Sülysápon 3, Nagykátán 2 darabot).
A csomópontok átépítése és a megváltozott nyomvonalvezetés miatt szükségessé válik a meglévő oszloptranszformátor állomások átépítése is egy-egy kompakt transzformátorállomásra. Az átépítési munkálatok feltétele, hogy az állomások légvezetékeit földkábelekkel váltsák ki. Ehhez kapcsolódóan a projekt részét képezi továbbá a kisfeszültségű szabadvezetékes hálózat és csatlakozóvezetékeinek kiváltása, valamit a hírközlő vezetékek és a közvilágítási berendezések átépítése és bővítése is.
Jelenleg mindkét helyszínen az épületek és közművek előzetes állapot felmérése zajlik, elkezdődtek a bozót- és cserjeirtási munkák (előkészítő földmunkák pl. humuszolás), valamint a KM Építő dolgozik a közművezetékek feltárásán, építésén és kiváltásán is.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: A településeket elkerülő négysávos utak tehermentesítik a belterületi szakaszokat. A nagy tömegben megújuló mellékutakon mérséklődnek a baleseti kockázatok. A közlekedés biztonságát további beruházásokkal is javítani kell, erre szolgáltat jó példát a 31-es főút nagykátai és sülysápi csomópontjainak korszerűsítése.
Czerván György, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: A Tápió-vidéken élők már nagyon várták, hogy megkezdődjenek a munkák a 31-es főúton, hiszen a térség legfontosabb és legnagyobb forgalmat bonyolító útjáról van szó.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a kapcsolódó beruházásokról azt mondta: Társaságunk két a térséget érintő projekt előkészítésén is dolgozik. A 31-es főút Budapest és Nagykáta közötti, 46 kilométer hosszú szakaszára a településeket elkerülő főútra vonatkozó tanulmánytervet készíttetünk, és a tervezőnek 2023 I. negyedévre a környezetvédelmi engedélyt is meg kell szereznie a kiválasztott nyomvonalra. A 311. sz. főút Cegléd-Nagykáta 30 kilométeres szakászának 11,5 tonnás burkolatmegerősítéséhez a tervezői közbeszerzést írtunk ki. Jelenleg az ajánlatok értékelése zajlik.
A munkákat mindkét esetben 2023 nyaráig fejeződnek be.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.