A NIF Zrt. beruházásában a KM Építő Kft. munkájával a meglévő nagykátai, illetve sülysápi csomópontot alakítják át egy három-, illetve egy négyágú körforgalommá.
Március 23-án indító sajtótájékoztatót tartottak a 31-es főút balesetveszélyes csomópontjainak átépítéséről. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában a 31-es főút Nagykátán és Sülysápon elhelyezkedő csomópontjait körforgalmakkal váltják ki a biztonságosabb közlekedés érdekében.
Korábban megírtuk, hogy a KM Építő Kft. munkájával
A nagykátai kivitelezés nettó értéke közel 350 millió forint, a sülysápi fejlesztésé pedig több mint 600 millió forint. Mindkét projekt hazai forrásból valósul meg.
A beruházó közleménye szerint a 31-es főúton megnövekedett személyi- és teherforgalom-, valamint a nem megfelelő geometriai kialakítások miatti, jelenlegi balesetveszélyes csomópontok az átépítést követően biztonságosabbá válnak és dinamikusabbá teszik a közlekedést.
Mindkét helyszínen egy 5,5 méteres belső körpályával és 17,5 méteres külső sugárral rendelkező körforgalom épül. Mivel a körforgalmak sűrűn beépített belterületi szakaszon helyezkednek el, az új csomópontokat ezen körülményekhez igazodva alakítják ki.
A helyszíni kötöttségek ellenére jól használható négyágú körforgalom épül Nagykátán és háromágú körforgalom épül Sülysápon, melyek teljes mértékben igazodnak majd a megváltozott forgalmi terheléshez.
Annak érdekében, hogy a gyalogos forgalmat is biztosítsák a járókelők számára széles gyalogjárdát, valamint a körforgalmi ágak elválasztó szigetein átvezetett gyalogos átkelőhelyeket alakítanak ki (Sülysápon 3, Nagykátán 2 darabot).
A csomópontok átépítése és a megváltozott nyomvonalvezetés miatt szükségessé válik a meglévő oszloptranszformátor állomások átépítése is egy-egy kompakt transzformátorállomásra. Az átépítési munkálatok feltétele, hogy az állomások légvezetékeit földkábelekkel váltsák ki. Ehhez kapcsolódóan a projekt részét képezi továbbá a kisfeszültségű szabadvezetékes hálózat és csatlakozóvezetékeinek kiváltása, valamit a hírközlő vezetékek és a közvilágítási berendezések átépítése és bővítése is.
Jelenleg mindkét helyszínen az épületek és közművek előzetes állapot felmérése zajlik, elkezdődtek a bozót- és cserjeirtási munkák (előkészítő földmunkák pl. humuszolás), valamint a KM Építő dolgozik a közművezetékek feltárásán, építésén és kiváltásán is.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: A településeket elkerülő négysávos utak tehermentesítik a belterületi szakaszokat. A nagy tömegben megújuló mellékutakon mérséklődnek a baleseti kockázatok. A közlekedés biztonságát további beruházásokkal is javítani kell, erre szolgáltat jó példát a 31-es főút nagykátai és sülysápi csomópontjainak korszerűsítése.
Czerván György, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: A Tápió-vidéken élők már nagyon várták, hogy megkezdődjenek a munkák a 31-es főúton, hiszen a térség legfontosabb és legnagyobb forgalmat bonyolító útjáról van szó.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója a kapcsolódó beruházásokról azt mondta: Társaságunk két a térséget érintő projekt előkészítésén is dolgozik. A 31-es főút Budapest és Nagykáta közötti, 46 kilométer hosszú szakaszára a településeket elkerülő főútra vonatkozó tanulmánytervet készíttetünk, és a tervezőnek 2023 I. negyedévre a környezetvédelmi engedélyt is meg kell szereznie a kiválasztott nyomvonalra. A 311. sz. főút Cegléd-Nagykáta 30 kilométeres szakászának 11,5 tonnás burkolatmegerősítéséhez a tervezői közbeszerzést írtunk ki. Jelenleg az ajánlatok értékelése zajlik.
A munkákat mindkét esetben 2023 nyaráig fejeződnek be.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.