2022.10.03, Hétfő
Mától az új pályán zajlik a forgalom a Szerencsig négysávosodó 37-es főúton
Fotó: NIF Zrt.

Mától az új pályán zajlik a forgalom a Szerencsig négysávosodó 37-es főúton

magyarepitok.hu

2022.03.28. 11:56 - Hegedűs Gergely

A tokaji borvidék gyorsforgalmi elérését segítő beruházásban a terveknek megfelelően halad a kivitelező Duna Aszfalt.

Hirdetés

Ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok a Gesztely és Szerencs között négysávosodó 37-es főúton. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházását a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezi a 18,9 kilométeres szakaszon.

A fejlesztés előzményeként a Miskolctól Sátoraljaújhelyig futó 37-es főút Miskolc-Gesztely szakaszát már korábban bővítették. A most futó projektben a meglévő kétsávos út nyomvonalát bővítik új sávokkal. A meglévő úttest a bal pályát képezi majd, itt a meglévő burkolat szélesítését végzik el. A jobb pálya pedig új úttestként valósul meg.

A projekt egyik jelentőségét az adja, hogy a négysávossá váló főút komoly mértékben javítja a Tokaj-Hegyaljai borvidék elérhetőségét.

A beruházás sajtótájékoztatóján kiderült, a terveknek megfelelően a teljes jobb pályán megépült az új útszakasz - írta közleményében a NIF. A forgalmat március 28-án átterelték az újonnan épült jobb pályára a Gesztely és az újharangodi csomópont közötti mintegy 8 km-es szakaszon, illetve a taktaharkányi és a bekecsi csomópont közötti 3 km-es szakaszon.

A fenti szakaszokon így megkezdődhet a bal pálya szélesítése, a lokális pályaszerkezet cseréje, az elválasztó sáv építése, illetve a régi hidak bontása.

A tervek szerint májusban már végig, azaz Gesztelytől Szerencsig az új útpályán közlekedhetnek az arra járók, miközben a kivitelező a pályaszerkezet és a hidak építését végzi a bal pályán. A kopóréteg építése várhatóan augusztus végén kezdődik, ekkor várhatóak az újabb forgalomterelések már a végleges pályára.


Gesztelynél és Taktaharkánynál is terelőútra kerül a forgalom

A projekt további jelentős részét képezi, hogy Gesztely és Hernádkak között többsávossá, azaz turbókörforgalommá építik át a jelenlegi hagyományos, egysávos körforgalmat, amely így jelentősen nagyobb forgalmat tud majd átereszteni.

Ezen kívül három egysávos körforgalom épül az újharangodi, a Taktaharkány–Legyesbénye és a bekecsi csomópontban is.

Várhatóan május elején a gesztelyi terelőutat is forgalomba helyezik, ugyanis ekkor kezdődnek meg a turbókörforgalom építési munkái, melyek a tervek szerint 2,5 hónapig tartanak majd. Ugyanebben az időben a taktaharkányi csomópontban is a terelőútra terelik a forgalmat, ekkor lezárásra kerül a bekecsi ág. Az újharangodi csomópont és a taktaharkányi csomópont között a közlekedők továbbra is a fejlesztés előtt meglévő bal pályán közlekedhetnek május közepéig.


Új megoldás gátolja a nyomvályú-képződést

Ahogy azt korábbi cikkünkben is jeleztük, a NIF Zrt. beruházásában több olyan egyedi műszaki megoldást alkalmaznak, melyek kísérleti jellegük miatt kihívást jelentenek az építés során. Az egyik ilyen megoldást az jelenti, hogy az újharangodi csomópont előtt mintegy 500 m hosszon – kísérleti jelleggel – RoadMesh acélhálót építenek be az aszfaltburkolatba, amely gátolja a nyomvályú-képződést és a burkolatban jelentkező repedések áthidalásra is alkalmas, így növelve a burkolat élettartamát.


Az érdemi kivitelezési munkák felénél tart a projekt

A sajtóeseményen Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter emlékeztetett, a kormány célja, hogy minden megyei jogú várost bekapcsoljon a gyorsforgalmi hálózatba. "Magyarországon 900 km autópálya épült 2010 óta” - tette hozzá. Koncz Zsófia, országgyűlési képviselő, hangsúlyozta, a térség lakói húsz évet vártak erre a fejlesztésre. "Minden idők legnagyobb útépítése zajlik a térségben, így a jövőben a turisták jó utakon, gyorsan tudnak eljutni Szerencsig és onnan könnyebben elérnek más településeket” - fogalmazott a képviselő.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta, olyan beruházásról van szó, amely a forgalom fenntartása mellett zajlik, ez külön kihívást jelent. "Most tartunk az érdemi kivitelezési munkák felénél" - jelentette ki. A biztonságosságra kitérve ismertette, hogy szinte a szakasz teljes hosszában fényvédő hálóval ellátott, két külön oszlopsorra kihelyezett szalagkorlát biztosítja majd az elválasztást.

"Ráadásul egy hét kilométeres szakaszon pedig úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszert (sodrony korlát) építenek be, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült" - tette hozzá.

Végül arra is kitért, hogy a tervek szerint 2022 novemberének végére az aszfaltozási munkák elkészülnek, utána a műszaki átadás-átvételi folyamatokkal már csak jellemzően zöldfelületi beavatkozásokra lesz szükség.

ÚtépítésDuna Aszfalt Zrt.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Szerencs37-es főútGesztelyMiskolcgyorsforgalmi utak

Hírlevél