2024.11.21, Csütörtök
Jövő tavasszal már aluljáró köti össze a tatabányai Bánhidát Sárberekkel
Fotók: NIF Zrt.

Jövő tavasszal már aluljáró köti össze a tatabányai Bánhidát Sárberekkel

magyarépítők.hu, NIF Zrt.

2022.06.01. 18:30 - Füzi Nikolett

Az A-Híd Zrt. munkájával 2023 tavaszára készülhet el Magyarország egyik legnagyobb forgalmú, Budapest és Bécs között futó vasútvonalát keresztező aluljáró és vasúti híd kivitelezése Tatabányán.

Hirdetés

Lapunk korábban már beszámolt Tatabánya egyik legfontosabb közlekedési fejlesztéséről: a Bánhida és Sárberek városrészeket összekötő új aluljáró projektjéről. A munkálatok már két éve megkezdődtek, amely során az A-Híd Zrt. kivitelezésében a Budapest és Bécs között futó vasútvonal felett egy vasúti híd, alatta pedig egy közúti aluljáró is létrejön. Utóbbi kiviteli terveit a Speciálterv Kft. készítette. A beruházás jelenlegi állapotáról sajtótájékoztatón számoltak be.

A NIF Zrt. közleményéből kiderült, hogy

a Tatabányát kettészelő, forgalmas vasúti pálya alatt jövő tavasztól lehet majd átkelni a most épülő, közel 1 kilométeres útszakaszon.

A fejlesztés különböző részeiben a megyeszékhely, illetve az állami Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) látja el a beruházó szerepét. A bruttó 6,979 milliárd forintos projekt javarészben uniós és állami forrásokból készül el, illetve Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata is jelentős önrészt vállalt benne.
 

Térkép: NIF Zrt.


 

A projekt fizikai kivitelezése a műszaki ütemtervnek megfelelően halad, amely során az A-Híd Zrt. kivitelezésében megvalósul többek között

  • a Tatabánya, Bánhida (Madách Imre utca – Polacsek utca kereszteződése) és Sárberek (Vízmű – Szakközépiskola csomópontja) városrészek összekötését biztosító,
    több mint 800 méteres, 2x1 sávos út egy 220 méteres közúti aluljáróval,
  • valamint egy új szerkezetű, 2 vágány átvezetését biztosító vasúti híd.

Mindemellett a szakemberek feladata kiterjed egy a forgalmi sávok mellett vezetett gyalogjárda és kerékpárút kiépítésére, ezen felül pedig az aluljáróhoz kapcsolódó támfalszerkezet kialakítását is elvégzik.

 

Fotók: NIF Zrt.

 

Már a befejező munkálatok zajlanak a vasúti híd kivitelezésében

A sajtótájékoztatón Szücsné Posztovics Ilona, Tatabánya polgármestere elmondta,

a Bánhida-Sárberek városrészeket összekötő út megépülése stratégiailag változtatja meg Tatabánya város közlekedését.

Ezzel kapcsolatban kifejtette, az infrastruktúra megváltozik, a kapcsolódó utak funkcionálisan más szerepet fognak betölteni a jövőben. Annak érdekében, hogy az elkészült gyűjtőutat minél hatékonyabban és könnyebben használhassa a lakosság, a bekapcsolódó utak minőségének is ki kell szolgálnia a közlekedőket. Hozzátette, ezen fejlesztések tervezése jelenleg is zajlik.

Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője hangsúlyozta, nagyon jó együttműködés keretében zajlanak a munkálatok, ugyanakkor a társaság számára újdonságot jelent, hogy települések szívében, a lakott területek közvetlen közelében zajlik a beruházás, ezáltal a projekt még nagyobb odafigyelést igényel. A műtárgy kivitelezésével kapcsolatban elmondta,

A vasúti híd kivitelezése már 94 százalékos készültségben van, jelenleg a befejező munkálatok zajlanak.

 

 

Már újra az eredeti nyomvonalon közlekedhet a vasúti forgalom

Az eseményen Szabó Imre, az A-Híd Zrt. projektvezetője is felszólalt, aki összegezve a projekt különböző fázisait, időrendben számolt be a híd kivitelezéséről és a felmerült kihívásokról. A beruházást komplex tervezési munka előzte meg, amely során az 1. számú vasútvonal tervezett fejlesztését is figyelembe vették. A műtárgy építkezése a szükséges földmunkálatokkal vette kezdetét, amelynek sárberki oldalán az altalaj nem rendelkezett megfelelő teherbírással, így ezen az oldalon talajcserére és zúzottkő elhelyezésére volt szükség.

A híd bánhidai oldalán már a pályaszerkezet építésén dolgoznak a szakemberek, ahol az aluljáró építésekor különös figyelmet fordítottak arra, hogy a csapadékvíz a nagyobb esőzések alkalmával se okozzon fennakadást a közlekedésben. Ennek érdekében két, nagy teljesítményű szivattyú gondoskodik majd az útról lefolyó, összegyűlt víz elvezetéséről – derült ki a projektvezető szavaiból.

Ezt követően 2021-ben megkezdődött a terelővágány építése is a vasúti forgalom számára. Ez a feladatrész magában foglalta a közúti aluljáró és a vasúti felüljáró alapozási munkáit, valamint a föld kitermelését.

Ősszel befejeződött az új vasúti híd építése, ezáltal a vasúti forgalom visszakerült eredeti nyomvonalra, a terelővágányt pedig elbontották, továbbá biztosították a szükséges közművezetékek kiváltását és védelembe helyezését is.

 

 

2023 tavaszára készül el a teljes projekt

A projektvezető az elmúlt fél év munkálataival kapcsolatban végezetül elmondta, 2022-ben a híd sárberki oldalán folytatódott a közúti aluljáró kialakítása, az ellenkező oldalon pedig az aluljáró alapozása történt meg.

Emellett számos más feladat is megvalósult, ezek között a szakemberek elvégezték a Polacsek utca és sárberki lakótelep közötti útépítési munkálatokat, ahol a közműveket, a vízelvezetést és a közvilágítást kiépítették, továbbá ősszel a teljes út aszfalt kopórétege is elkészült.

Jelenleg az ütemterveknek megfelelően haladnak a közúti aluljáró befejező munkái, amely során telepítik az átemelő gépészetet, továbbá növénytelepítés, és füvesítés is megvalósul.

A projekt végső szakasza 2023-ban kezdődik, amikoris a szakemberek már a burkolati jelek, a forgalomtechnikai létesítmények, illetve a korlátok elhelyezését is elvégzik.

A beruházás az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.

 

 

Galéria

ÚtépítésNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)A-Híd Zrt.Speciálterv Építőmérnöki Kft.Tatabányahídépítésútépítésaluljáróvasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés