Az Y-alakú híd befejezéséhez már csak az aszfalt kopóréteg terítése, a szalag- és gyalogos korlátok kihelyezése, valamint a forgalomtechnika felfestése hiányzik.
Szeptember 10-én sajtótájékoztatót tartottak a miskolci tehermentesítő projekt első és második üteméről: az elsőben a Vörösmarty utca négysávosítása, míg a másodikban az Y-híd kivitelezése zajlik. A NIF Zrt. beruházását fővállalkozóként a HE-DO Kft. kivitelezi nettó 13,5 milliárd forintos szerződéses értéken, míg a második ütemre a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forint értékben kötött vállalkozási szerződést az Y-híd kivitelezése kapcsán. A különleges híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el. A híd támfalai előregyártott elemekből készültek, amelyeket a CLC-Construct Kft. a helyszínen állított össze.
A mostani eseményen kiderült, az Y-híd szerkezete már teljes egészében elkészült, a dilatációs szerkezetek is beépítésre kerültek. A beruházás legnagyobb projektelemeként megvalósuló híd befejezéséhez hátra van még az aszfalt kopóréteg terítése, szalag- és gyalogos korlátok kihelyezése, valamint a kopóréteg terítését követő forgalomtechnika felfestése.
A híd próbaterhelését tervezetten szeptember 20-án és 21-én végzik majd. Ekkor tizenkét darab, 37 tonna össztömegű négytengelyes teherautó egyidejű hídon való tartózkodásával, majd áthaladásával mérik a statikus és a dinamikus terhelések hatását.
A közvilágítási oszlopok és forgalomtechnika portálok telepítése befejeződött. Az átlátható, üveg zajvédő falelemek is folyamatosan kerülnek a helyükre. A gyalogos közlekedést biztosító felvonók és lépcsők szerkezetépítési munkái elkészültek és megkezdődtek a gépészeti munkák is.
A P+R parkoló pályaszerkezetének kiépítése befejeződött, itt a közvilágítási oszlopok elhelyezése van még hátra. Az Y-híd alatti és melletti szervizutakon szegélyépítési, illetve aszfaltozási munkák zajlanak, továbbá párhuzamosan a csapadékcsatornát is építik.
Az Y-híddal párhuzamosan a 80-as vasútvonal fölötti kerékpáros hidat is magában foglaló kerékpáros közlekedési útvonalat építenek ki, annak érdekében, hogy a kerékpárosok védett útszakaszokon közlekedhessenek. Az új kerékpáros hidat szeptember 7-én a helyére emelték.
A Martinkertvárost a belvárossal 420 méter hosszban összekötő új kerékpárút a későbbiekben lehetőséget nyújt a Szinva-parti kerékpárúthoz való csatlakozásra. A kerékpárosok előreláthatólag 2023 tavaszától közlekedhetnek ezen a folyosón.
Az átfogó beruházásban a Kisfaludy utcai vasút feletti hidat is felújítják. A több mint 30 éve megépített híd felújítása során elbontják és újjáépítik a burkolati rétegeket, szigeteléseket, hídszegélyeket és a korlátokat is. A kivitelezési munkálatok teljes egészében szintén jövő tavasszal készülnek el, azonban a felújított hidat a gépjármű forgalom már lényegi korlátozások nélkül használhatja idén decembertől.
A projekt egy jelentős eleme a turbó körforgalom megépítése a Vörösmarty és a Király utcák keresztezésében. Júliusban elkészült a körforgalom keleti oldalának pályaszerkezete, melyet követően a munkák a körforgalom nyugati felének építésével folytatódtak. A munkák októberi befejezésével alakul ki a három forgalmi sávos, jelzőlámpás forgalomszabályozású turbó körforgalom. A kelet-nyugati irányú kerékpáros forgalmat a körforgalom északi ágán vezetik át.
Ahogy azt fentebb is jeleztük, a Vörösmarty utca kétsávosról négysávosra bővül 570 méteren hosszúságban. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkertváros, a másik pedig a Tiszai pályaudvar felé tart majd. A Vörösmarty utca északi oldalán elkészült az aszfalt kötőréteg. Jelenleg a forgalomirányító berendezések portáljainak telepítése és az ivóvíz hálózat élőre kötése zajlik. Még e hónapban megkezdődik a kopóréteg aszfaltozása, ezt követően pedig kiépül a 2×2 forgalmi sávra bővített útszakasz végleges forgalmi rendje.
A beruházás előnyeit hamarosan érezhetik a közlekedők, mivel az Y-híd, az új körforgalom és a Vörösmarty utca négysávossá bővítésének év végi átadásával – valamint a kapcsolódó beruházások jövő tavaszi befejezésével – megszűnnek a környéken csúcsidőben jelentkező torlódások és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is.
A szombati eseményen Csöbör Katalin, Borsod-Abaúj-Zemplén megye országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese vett részt. Csöbör Katalin beszédében megköszönte a miskolciak türelmét, hogy az elmúlt időszakban elviselték az Y-híd projekt építésével járó kellemetlenségeket. Hangsúlyozta továbbá, hogy az elkészült híd mindenkit kárpótol majd, hiszen már most is látszik, hogy mennyire impozáns lesz.
Nyul Zoltán kiemelte: Miskolcon egy olyan sokrétű beruházási csomag valósul meg, amelyik a jelentős közlekedési hatásai, hálózati szerepe mellett a városrehabilitáció fontos eszköze. A különféle közlekedési módok biztonságos igénybe vételét lehetővé tevő fejlesztés emellett a városképet is pozitívan meghatározó emblematikus műtárgyakkal gyarapítja a várost.
A SOLTÚT dolgozik a dunántúli város közlekedésének kényelmesebbé tételén.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.