A megváltozott gazdasági környezet, rendkívül komoly kihívások elé állítja ezekben a napokban is a hazai építőipart. A Dömper-csoport számára jelenleg az egyetlen kivitelezési munka az M85-ös gyorsforgalmi út és a Bécsi dombi alagút építése, amit 2018-as árakon szerződött le a SDD konzorcium a beruházóval. Így könnyen kiszámítható, hogy a kivitelező társaság tulajdonosa rendkívül nehéz döntéseket kénytelen meghozni.
Az immár két oldalról zajló alagút fejtésből még 200 méter van hátra a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában épülő M85-ös gyorsforgalmi úton - értesült a magyarepitok.hu. A Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD konzorcium kivitelezésében előre láthatóan 2023 január végéig minden bányászati tevékenység befejeződik, a 780 méteres, négysávos úthoz készülő alagút pár fejtése véget ér.
A 2020 októberétől folyamatosan zajló alagútfejtési munkálatok eredményeként idén június 30-án az alagút déli járatának lyukasztása megtörtént, az északi járat fejtése ugyanakkor még továbbra is tart. A szerződés műszaki átadás átvételének határideje 2024. június 30.
A konzorcium vezetősége emellett egy újabb mérföldkőről tájékoztatta a Magyar Építőket:
az összes kiviteli terv mérnöki, megrendelői és hatósági jóváhagyással rendelkezik, így a végleges vasbeton szerkezet kivitelezése is megkezdődhetett, párhuzamosan a belső beépítés előkészítésével.
Folyamatban van az elsődleges szerkezet profilozása, a végleges keresztmetszet finom előkészítése a PVC szigetelés fogadására, amely tervezetten ebben a hónapban megkezdődik.
Hosszú hónapok gyártási folyamata után az elkészült zsalukocsik összeszerelése is megkezdődött. A vasszerelő kocsi már összerakott állapotban van, előtolása megtörtént. Az ütemterv értelmében november első hetében a betonozás megkezdődhet. A belső beépítés védőcsövei és kötődobozainak rögzítése, a betonacél armatúra szerelése párhuzamosan elhelyezésre kerül, a pontos és precíz munkafolyamatot a BIM tervezői program segíti. Az alagút irányításáért felelős SCADA rendszer programozása is zajlik, a tesztüzemmód – természetesen még csak irodai körülmények között - jövő év elején megkezdődik.
Információink szerint a szerződéses kötelezettség alapján komplex alagút építés a szerződés tartalma, így a fennálló feladatok jelentősek a 2024 végére tervezett forgalomba helyezésig. "
Ugyanakkor már most kijelenthető, hogy mind az előrehaladás sebessége, mind a bekerülési költségek alakulása a hasonló adottságokkal rendelkező fejtési környezetet és gyorsforgalmi úti paramétereket vizsgálva nemzetközi összehasonlításban is büszkeségre adnak okot" - áll a lapunkhoz eljuttatott beszámolóban.
A konzorcium vezetősége közölte továbbá, hogy az előre nem látható, kedvezőtlen geológiai folyamatok leküzdése és a szoros határidő betartása érdekében a megrendelővel, a mérnökkel és az üzemeltetővel közösen meghozott számos döntés, a párhuzamos járatfejtés megindítása, vészátjáró felbővítése, két oldalról történő fejtés elrendelése a fúrási kapacitások (gépi és humán) jelentős növelésével, jelen állás szerint a tervezett forgalomba helyezés tartható.
A 2018-as áron leszerződött projektet szintén negatívan érintette a vírushelyzet, továbbá komoly nehézséget jelent az alapanyag és energia ár jelentős növekedése, valamint az építőanyag ellátási probléma.
A szóban forgó beruházáshoz az is hozzátartozik, hogy a gazdaság védelme érdekében tett megszorító intézkedések hatására a NIF Zrt. kénytelen volt felbontani az M100 gyorsforgalmi út megépítésének a kivitelező konzorciummal már aláírt szerződést, amely az alagút- és gyorsforgalmi útépítés tekintetében a folytonosságot jelentette volna a Dömper-csoport számára.
Szerkesztőségünk információja alapján az M85-ös projekt kapcsán a szerződésben tett vállalásainak az elvégzésére lát lehetőséget a Dömper-csoport tulajdonosa.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.