2024.03.19, Kedd
Nem mindennapi megoldással valósul meg az Ipoly-híd útkapcsolata
A fotók egy látványos hídelem-beemelési eseményen készültek, még 2022-ben

Nem mindennapi megoldással valósul meg az Ipoly-híd útkapcsolata

magyarepitok.hu

2023.02.03. 12:00 - Kalácska-Nagy Nóra

A Hídépítő Zrt. szakemberei az Ipoly-híd acél főtartóit két-két darabban szállították a helyszínre, majd az összehegesztést követően oldalanként egyben emelték azokat a helyükre egy 500 tonnás daru segítségével.

Hirdetés

Az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti határhíd építését a kezdetektől nyomon követi lapunk. A projekt az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásában valósul meg a eredetileg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. melynek feladatait a projekt megkezdése óta az Építési és Közlekedési Minisztérium vette át, illetve Ipolyvarbó önkormányzatának beruházásában.

 

A képre kattintva galéria nyílik

A hídépítést és a magyar oldali csatlakozó út építését a Hídépítő Zrt. végzi, a híd tervezése a FŐMTERV Zrt. nevéhez fűződik. A tervezési munkákról ebben a cikkünkben olvashatnak részletesebben.

Lapunk érdeklődésére Kovács Dénes projektvezető helyettes ismertette a híd és a hozzá kapcsolódó feladatokat, kihívásokat.

 

 

A tervezett átadás 2023 őszén várható

A Hídépítő Zrt. munkatársa elmondta, a beruházás két részből tevődik össze. Az első rész a nemzetközi, vagyis szlovák-magyar érintettségű Ipoly-híd és a hozzá tartozó mederburkolási és vízépítési munkákat tartalmazza.

A második a kizárólag magyar vonatkozású munkarészeket foglalja magába, amelyek a 22-es jelű úttól az Ipoly-hídhoz történő közúti hozzáférést biztosítják. Ide tartozik

  • az Őrhalom település belterületi burkolatszélesítés,
  • a 78-as vasútvonalon átvezető útátjáró átépítése, korszerűsítése és fénysorompóval történő biztosítása,
  • az ártéren a nyomvonallal keresztezett Új-árok feletti új híd építése,
  • valamint az Ipoly-partig vezető külterületi út megépítése.

 

 

A teljes beruházás mindkét részének tervezett átadása 2023 ősze.

A kéttámaszú, 30,5 méter nyílású Ipoly-híd esetében a mederrendezés, a kőszórás, az alépítmény és az acél felszerkezeti szerelési munkák elkészülnek az idei évben, míg a vasbeton pályalemez, a szigetelés, a szegélyek és a hídtartozékok építését a jövő év tavaszára ütemezik.

 

 

Az Ipolyhoz az ártéren keresztül vezető út alaprétegei és az utat befolyási oldalról szegélyező szögtámfalelemek, valamint az Új-árok híd alépítményi szerkezetei ez év végéig részben elkészülnek, illetve elkészültek. „Az útépítési munkák és az Új-árok híd befejezését követően ezen munkarészek megközelítésének folyamatos biztosítása miatt az Őrhalom belterületi és a vasúti átjárót érintő munkákat 2023 májusa után kezdjük kivitelezni” – tette hozzá a projektvezető helyettes.

 

Az utat árvízszint alatt kialakított útpályaszinttel építik meg, mely árvíz idején víz alá kerül

 

 

A híd megközelítéséhez épülő út 7 méteres pályaszélességgel, megközelítőleg 1 kilométer hosszon vezet az árterületen keresztül. Kovács Dénes nem szokványos műszaki megoldásként említette meg, hogy az ártéri útszakasz pályaszintje nem került kiemelésre a terepszintből.

Az alapkoncepció szerint a terepszinten futó út egy esetleges árvíz esetén nem akadályozza az árhullám levonulását ezzel elkerülhető a kb egy kilométer hosszú töltés és az azt keresztező számos áteresz építése.

 

 

Az áradás során előforduló esetleges alámosódás megelőzésére a tervező FŐMTERV Zrt. az alépítményt befolyási oldalról - vasúti peronoknál alkalmazott (MÁV) L-30 - szögtámfal elemekkel beépítésével tervezte megvédeni.

„Említésre méltó megoldásunk még, hogy az Ipoly-híd 56 tonnás acél főtartóit két-két darabban szállítottuk a helyszínre, majd az összehegesztést követően oldalanként egyben emeltük azokat a helyükre egy 500 tonnás daru segítségével.”

A kihívások kapcsán elhangzott, az Ipoly-híd beruházás szlovák érintettsége érdekessé teszi a munkát, de jelentős kihívásokat hordoz magában. A szabványoknak és előírásoknak való megfelelés mellett a minősítéseknél mindkét ország vonatkozásában meg kell felelni. Ezen túl biztosítani kell a dokumentumok és egyeztetések kétnyelvűségét.

 

 

Galéria

ÚtépítésHídépítő Zrt.A-Híd Zrt.Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.Építési és Közlekedési MinisztériumIpolyvarbóŐrhalomIpolyIpoly-hídhídépítésútépítés

Hírlevél

Hirdetés