Az ÉKM megbízásából a KE-VÍZ 21 munkájával valósul meg a debreceni 33-as főút 2x2 sávra bővítése a 3316-os jelű összekötő út és az ipari fejlesztési terület között, ahol a projekt részeként egy új körforgalmi csomópontot is kialakítanak a szakemberek.
Tovább folytatódik a debreceni 33-as számú főút fejlesztése: a Debreceni Északnyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő közúti fejlesztésekhez kapcsolódóan ezúttal a 3316-os jelű összekötő út és az ipari fejlesztési terület között végzik el a 33-as főút 2x2 sávra bővítését, ahol egy új körforgalmi csomópontot is kialakítanak.
A munkálatok az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megbízásából, a nyíregyházi KE-VÍZ 21 Zrt. kivitelezésében valósulnak meg nettó 3 milliárd 319 millió forintért.
A szélesítés 2010,7 méter hosszúságban történik, a feladatok részeként pedig épülni fog egy új körforgalmi csomópont is. A szakemberek feladata a földmű, a hidraulikus és a bitumenes kötőanyagú pályaszerkezet építése is.
Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, az épülő BMW gyárhoz kapcsolódóan számos közlekedési fejlesztés valósul meg a városban, melyek azon túl, hogy a gyárnak és beszállítóinak is helyet adó Észak-nyugati Gazdasági Övezet megközelítését javítják, a városok és városrészek közötti közlekedési lehetőségeket is segítik. Többek között ezen fejlesztések közé tartozik a 33-as főút egy másik szakaszának 2x2 sávosra történő bővítése is, amely a STRABAG Építőipari Zrt. munkájával valósul meg.
A projekt aktuális előrehaladása kapcsán Tamás Ádám, a Ke-Víz Zrt. projektvezetője tájékoztatta lapunkat.
A kivitelezési munkálatok a január 25-ei munkaterület átadást, valamint a tervfelülvizsgálatok és lejárt engedélyek meghosszabbítását követően idén márciusban kezdődtek meg a szükséges előkészítő feladatok (favágás, lőszermentesítés, környezetvédelmi monitoring, felvonulási létesítmények) elvégzésével, majd áprilisban már kezdetét vette a tényleges földmunkavégzés is.
A következő lépésként kiépítették az előzetesen jóváhagyott ideiglenes forgalomtechnikai tervek szerinti forgalomterelést, jelenleg pedig folyamatban vannak a humuszolási és az alkalmatlan fedőréteg letermelés munkái, illetve április közepén már az útépítésre és a csapadékvíz építésre vonatkozó végleges kiviteli tervek is jóváhagyásra kerültek. Hozzátette, ezen túl jelenleg a Tiszamenti Regionális Vízművek kezelésében lévő DN600 ivóvíz távvezeték kiváltása is zajlik.
Ezt követően az ütemezés szerint 2023. június végéig kiépítik a körforgalmi csomópont direkt ágát, valamint a főpálya bal oldali szélesítését a 99+500 - 100+800 km közötti szakaszon.
A projektvezető a további munkálatokra áttérve elmondta, azokon a területeken, amelyek nem érintik a meglévő közút nyomvonalát, folyamatosan fognak készülni a humuszolási és földműépítési munkák, majd a direktág, valamint a bal oldali szélesítés elkészültét követően - az ütemterv szerint 2023. júliusában - egy ideiglenes forgalomba-helyezési eljárást kell lefolytatniuk az ÉKM bevonásával. Kiemelte,
ekkor a 33-as főút forgalmát átterelik egy ideiglenes nyomvonalra, a körforgalmi csomópontot pedig mondhatni "zöldmezős" beruházásként, a közúti forgalomtól teljesen függetlenül tudják majd véglegesen kiépíteni.
Hozzátette, ezalatt párhuzamosan kerülnek majd kiváltásra az olyan érintett közművek is, mint a 22 kV-os légvezetékes hálózat, ivóvíz távvezeték, valamint kiépítésre kerül a közvilágítási hálózat.
Tamás Ádám ugyanakkor a projekt egyik további lényeges elemére is felhívta a figyelmet:
a szakemberek egy olyan dinamikus közvilágítási hálózatot építenek ki, amely az út teljes szakaszán mozgásérzékelőkkel és lámpatestenkénti szabályozókkal lesznek ellátva, így a lámpatestek forgalom hiányában halványabban fognak világítani, újabb járműveket érzékelve pedig ismét erősödni fog a fényerejük.
Hangsúlyozta, ezzel a technológiával a közvilágítás energiaigényében jelentős megtakarítás érhető majd el az üzemeltetők számára.
A projektvezető végezetül az aktuálisan várható forgalomkorlátozási intézkedésekre is kitért és elmondta,
jelenleg fenn van tartva a 33. sz. főút 2 irányú forgalma, azonban a csatlakozási pontoknál, valamint a lokális pályaszerkezet cserék helyén a jelzőlámpás forgalomirányítás mellett váltakozó irányú forgalom lesz bevezetve.
A projekt szerződés szerinti befejezési határideje a lezárt műszaki átadás-átvételi eljárással 2024. február 27.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.