Az A-Híd Zrt. kivitelezésében gyors ütemben haladnak a föld alatti és a híd környezetében végzett munkák is.
A lánccsatornákban futó láncszakaszok és a lehorgonyzókamrákban lévő lehorgonyzótömbök rozsdásodás elleni védelme már tavaly befejeződött, most a szigetelés elkészítésén dolgoznak a kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei – olvasható a Budapesti Közlekedési Központ 2023. május 12-i közleményében.
Mint írták a lejáróaknákban, a föld alatti csatornákban és a 14 méter mélyen lévő, történelmi lánckamrákban mindig gondot okozott a beszivárgó víz. Ezért a szakemberek a felújítás során előbb injektálással töltötték ki a régi tégla- és betonszerkezetben lévő üregeket, az elmúlt hónapokban pedig már a negatív víznyomás elleni szigetelés rétegeit vitték fel. Emellett korszerűsítik a lejutást biztosító hágcsókat, és elkezdték az új gépészet szerelését, amely többek között segíti a lenti levegőzést.
A hídon eközben szinte teljesen a helyükre kerültek a járdakorlát újragyártott elemei, és folyamatban van ezek gondos beállítása. Elkezdődött a Széchenyi István tér felőli új járdakorlátok felszerelése is: ezek az elemek a tér felőli járdaszakaszokon, az Akadémia és a Széchenyi István tér felé mintegy 270 méteren váltják fel a korábbi hajlított csőkorlátokat.
A tér híd felőli oldalán lévő járdák jelentős részén már elkészült az öntött aszfaltburkolat. Új korlátok kerültek a pesti hídfőnél lévő háromszögszigetre is, amelyet az újonnan kialakított gyalogosátkelők kötnek össze a járdaszakaszokkal.
Eközben a budai hídfő átépített, kétirányú kerékpárútból és elválasztott járdából álló aluljárójában a helyükre kerültek a falakat borító panelek, amelyeket a felújítás végéig takarással védenek. A hídrekonstrukció után a budai és a pesti oldalon is tágasabb, beláthatóbb, tehát biztonságosabb aluljárókat vehetnek majd birtokukba a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők.
A BKK tájékoztatása szerint az alábbi munkák zajlanak a hídon:
• a medernyílás alsó függesztett állványzatát elbontották, és az útpályán közlekedők zavarása nélkül, a járdákon viszik le a hídszerkezetről;
• ütemezetten haladnak a füzérvilágítás elemeinek és kábeleinek építésével, hamarosan az elosztószekrényeket telepítik a szakemberek;
• nemsokára a helyükre kerülnek a pesti oldali pilont díszítő műemléki elemek, a felújított mellvédek és a konzolok.
Teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület, gyalog a felújítás utolsó szakaszának lezárta után lehet átkelni rajta. A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről a fővárosiak dönthetnek a Budapesti Lakógyűlésen.
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.
Összetett projekttel fejlesztették a Fejér vármegyei Kisapostagot, a kivitelezést a STRABAG végezte el. Ennek során szabályozták egy településrészen a csapadékvíz-elvezetést, járdán megközelíthetővé tették a 6-os főút mentén lévő buszmegállókat valamint a közbenső szakaszon lévő buszmegállókat, utak újultak meg, gyalogos átkelőhelyek és két park is épült.