Lakókra és gyalogosokra fókuszált a Penta által kivitelezett, Belváros Önkormányzata által megálmodott felújítás.
Bő 25 éve annak, hogy Eltér István építész – ma a Budapesti Építész Kamara elnöke – és tervezőtársai sétálóutcát álmodtak az Erzsébet híd által kettéosztott Váci utca déli szakaszára. Az északi oldal ugyan 1964 óta a Belváros legfontosabb – egyben első – sétálóutcája, a boltokkal és turistákkal zsúfolt szakasszal ellentétben, a déli oldal parkoló autókkal, szűk járdákkal zárta el a Fővám térre való organikus kijutás lehetőségét.
A ’90-es években indult, nagyszabású fejlesztésben megújították a köztereket, az útfelületet a járdával egy szintre emelve sétálóutcát alakítottak ki és elindították a homlokzatok rekonstrukcióját. A végeredmény egy az északi oldalhoz a Szabad sajtó út miatt szervesen ugyan nem kapcsolódó, Budapest belvárosának értékeit és atmoszféráját azonban mélyen magába sűrítő utca lett.
A beruházás kapcsán Belváros Önkormányzata a szomszédos utcák sétálóövezetbe való integrálását, megszépítését és nem utolsó sorban a környezet élhetőségének javítását tűzte ki célul.
A Penta Általános Építőipari Kft. munkájával megújított – leromlott műszaki állapotú – déli Váci utca és a hozzá csatlakozó kisutcák mára otthonosabb lakókörnyezetet adnak a korábbi állapotoknál, hiszen a burkolat megújítása mellett Belváros Önkormányzata szándékainak megfelelően fákat ültettek, illetve új utcabútorokat, többek között kerékpártámaszokat és szeméttárolókat is kihelyeztek.
Kiemelten kezelték a zöldfelület-növelést, ezért nem csak 30 talajkapcsolatos fát telepítettek, de további 16 planténeres fa is kikerült a beruházással érintett közterületekre
- mondta a kerületi lapnak Szentgyörgyvölgyi Gábor önkormányzati képviselő. A munkálatok február közepén befejeződtek, a lakók pedig birtokba is vehették a megújított közterületek eddig munkaterületként kezelt részeit. A beruházás részeként megújultak
Valamennyi kapcsolódó kisutca útpályát a járda szintjére emelték, a szegélyeket az akadálymentesség jegyében mindenhol a járdaburkolat síkjába süllyesztve építették meg, az útpályától 2 centire kiemelve.
A Váci utca gyalogosforgalom által használt középső közlekedési zónájában, illetve a térbővületeket jelölő ellipsziseken belül, egyedi mintázatú, sárgásbarna színű gránit burkolatot alkalmaztak, míg az épületlábazatok melletti sávba visszafogottabb, középszürke színvilágú, de szintén magas minőségű gránitburkolat került. A csatlakozó utcák útpályái és a parkolósávok természetes bazalt nagykockakövet, míg a járdafelületek gránitzúzalékos térkövet kaptak.
Igen sűrűn találhatók közművek nem csak a Váci utca környékén, de az egész Belvárosban is, így növényeket ültetni itt nehéz feladat. Szentgyörgyvölgyi Gábor elmondta: „annak érdekében, hogy fákat ültethessünk - különösen a szigorodó közmű védőtávolság előírások betartásával - az Arany János utcához hasonlóan Stockholm Faültetési Rendszert alkalmaztunk, ahol pedig nem volt lehetséges talajkapcsolatos fát ültetni, nagyméretű, ülőfelületekkel ellátott növényládákat is telepítettünk.” Stockholm Faültetési Rendszer esetében váztalaj biztosítja a fák gyökerei számára nélkülözhetetlen oxigén-, víz- és tápanyag-ellátottságot, így azok gyorsabban fejlődnek és jobban viselik a városi környezetet is.
Méretét meghazudtoló jelentőségű műemlék a Havas utca – Váci utca kereszteződésben lévő, mészkőből faragott Lajtha-kút, amelynek látványát az egyedi burkolati előtérrel is kiemelték. Az egy medencéből, valamint víztakarékos bronz csapból álló kút idén újból üzemelhet.
A zalai tesztpályához hasonló legközelebbi létesítmény Észak-Németországban található, de miután elkészül az oválpálya, Zalaegerszegen kínálják majd a kontinensen a legszélesebb tesztelési lehetőségeket a megrendelőknek.
Babarcnál új üzemi forduló épül.