Hamarosan felszabadulhat a torlódások alól Debrecen észak-keleti bekötőútja a Debreceni Mélyépítő Holding Kft, a KE-VÍZ 21 Zrt. és a Zemplénkő Kft. által alkotott konzorcium munkájának köszönhetően.
Hatalmas forgalmat bonyolít a debreceni Sámsoni út, hiszen ez az észak-keleti agglomeráció számára az egyetlen tengely, amelyen megközelíthető Debrecen belvárosa. A környező települések lakói tehát akár autóval, akár busszal, ugyanazon a 2x1 sávos úton igyekeznek eljutni céljukhoz. Ebből ered, hogy sűrű tömegközlekedési útvonal is egyben a 471-es út (Sámsoni út), ahol rendszeres autóbuszjáratok közlekednek nagy utasforgalommal. E megnövekedett forgalmi helyzetnek a régi és elhasználódott útpályaszerkezet már nem tud ellenállni, teherbírása jelentősen lecsökkent, mély nyomvályúk alakultak ki rajta, az út állapota leromlott. Az út áteresztő képessége a megnövekedett forgalom nagyságának már nem tesz eleget.
Ennek megoldásaként indult el 2022-ben egy átfogó útfelújítás, amelynek során a Sámsoni utat két ütemben, 2x2 sávosra bővítik az összesen mintegy 3 kilométernyi, belterületi szakaszán: ezek számozásuk szerint a fejlesztés 5. és 6. üteme. A jelenleg zajló beruházás az 5. ütem, ez követi majd később a 6. ütem, amely során a 4-es főúthoz csatlakozó, Kassai úti csomópontnál, annak átalakítása mellett az út vasút alatti átvezetését is megvalósítják majd.
Az egykor legendásan balesetveszélyes útszakasz bővítése és átépítése pedig nagy lendülettel halad: a Debreceni Mélyépítő Holding Kft., a "KE-VÍZ 21" Zrt. és a Zemplénkő Kft. által alkotott konzorcium kivitelezésében zajlik a városhatártól a mintegy kétkilométeres útszakasz felújítása az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából. A teljes beruházás négy üteme már elkészült, jelenleg pedig az 5. ütem zajlik, amit majd a 6., befejező ütem követhet.
Zalai Balázs főépítésvezető tájékoztatása szerint a jelenlegi ütem a csapadékvíz csatorna építésével kezdődött 2023 júliusában, míg az útépítés 2023 októberében indulhatott el. Az őszi nagymennyiségű csapadék jelentősen lelassította az útépítési munkákat, így az ütemesebb munkavégzés átnyúlt a 2024 első negyedévére is. Bár Jelenleg teljesen kész szakasz nincs, a belterületi szakaszon teljes pályaszerkezet építése történik, ezáltal összesen 1850 méter 2x2 sávos út építése valósul meg.
„Legfontosabb feladat jelenleg az 1+900-2+850 kilométerszelvények közötti útépítési munkák folytatása, őszi befejezése, az 1+000-1+900 kilométerszelvény közötti szakaszon a csapadékvíz csatornaépítés befejezése, majd az útépítési munkák teljes körű kivitelezése”
– emelte ki Zalai Balázs.
Talán a projekt legfontosabb beruházása a Kassai úttól a Báthori utcáig tartó nagyjából egykilométeres szakasz építése lesz, amelynek 2x2 sávra történő megépítése vasúti aluljáró kivitelezésével születhet meg egy következő közbeszerzési eljárás során.
A komplex fejlesztésnek hála így Debrecen egyik legbalesetveszélyesebb útja válik majd biztonságosan használhatóvá.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.