Az M1, M15, M3, M30, M35, M4 és M7 szakaszai összesen 480 kilométer sávhosszúságban újultak meg idén júliusig.
Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által üzemeltetett hazai gyorsforgalmi utakon az idén augusztus 1-ig az ország 98 különböző pontján több mint 1,8 millió négyzetméteren cserélték le új aszfaltra az elöregedett, tönkrement burkolatot - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
A közlemény szerint a hét hazai gyorsforgalmi úton - M1, M15, M3, M30, M35, M4, M7 - mintegy 480 kilométer sávhosszúságban újultak meg idén eddig a gyorsforgalmi utak és több helyen a csomóponti ágak és pihenők útjai is. Ehhez 300 ezer tonna aszfaltot használtak fel. Emellett országszerte 72 híd és felüljáró, valamint 9 pihenő is megújult az elmúlt négy hónapban.
Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmiút-felújítása 2023-ban kezdődött és 2025-ig tart.
Mindez az MKIF által üzemeltetésre, felújításra, fejlesztésre átvett 1237 kilométer főpálya 43 százalékát érinti, ami 538 kilométert jelent. A 3 év alatt 200 híd és felüljáró megújul, 50-60 csomópont vízelvezető rendszerét és esetleges rézsűcsúszásait is rendbe teszik.
2023-ban a főpálya 19 százaléka kapott új aszfaltot, ahol szükséges volt, nem csak a kopó réteget, de az alatta lévő kötőréteget, és a mélyebb szerkezeti részeket is cserélték, javították. Az idei év végére a főpálya újabb 20 százalékát tervezik megújítani - írták a közleményben.
Felhívták a figyelmet arra, hogy augusztusban a nagyobb tranzitforgalom miatt az M1-en és az M7-en egyáltalán nem lesznek előre tervezett aszfaltozási munkák egyik irányban sem. Az M7-en pedig már a vakáció kezdete óta nem dolgoznak a Balaton irányába az M0 és Balatonvilágos között.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.