A beruházás kivitelezése 2023 vége óta szünetel a szlovák partner és a mederhíd kivitelezője közötti szerződéses problémák miatt az ÉKM közleménye szerint.
Folytatódhat a Dunakiliti és Doborgaz közötti gyalogos-kerékpáros Duna híd és a hozzá vezető szakaszok, műtárgyak építése – olvasható a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium közleményében. A kormány összesen mintegy 2,4 milliárd Ft-ot biztosít a projekt befejezésére.
Ahogy azt korábban megírtuk, a leendő híd a szlovák oldali Kis-Csallóköz szigetet a magyar oldali Szigetközzel köti majd össze; finanszírozása Szlovákia és Magyarország között 50-50 százalékban oszlik meg: az ÉKM szlovák beruházó partnere a VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA, ŠTÁTNY PODNIK.
Az ÉKM mostani közleménye szerint a beruházás kivitelezése 2023 vége óta szünetel a szlovák partner és a mederhíd kivitelezője közötti szerződéses problémák miatt. A szlovák beruházó fél ugyanis felmondta a korábbi kivitelezővel a szerződést, és sikeres új közbeszerzési eljárást indított.
A nyertes pályázóval történt szerződéskötést követően a munka újra elindulhat: először a mederhíd kiviteli terveinek elkészítésével és a hatósági jóváhagyás megszerzésével. A kormány központi költségvetési forrásból idén 940 milliót, a következő évben mintegy 1,4 milliárd forintot, 2027-ben pedig maximum 40 millió forintot biztosít a projekt számára.
A gyalogos-kerékpáros híd három elemből áll majd: magyar és szlovák oldalon egy-egy ártéri híd készül, míg középen egy mederhíd. A magyar oldal jelenleg 58 százalékos készültségű az ÉKM jelentése szerint. Az ártéri híd hídfője és az 1-5 pillérek, valamint a csatlakozó kerékpárút töltése elkészült. A hídgerendákat a szlovák oldali viták miatt ezidáig viszont nem lehetett beemelni, mert a mederhídrészeként megépítendő közös pillér nem készült el.
A beruházás során a Duna jobb parti, Magyarország felőli oldalán gyalogos és kerékpáros út is épül a duzzasztómű és a híd közötti szakaszon közel 506 méteres hosszban. A Dunakiliti és Doborgaz közötti híd (mederhíd az ártéri hidakkal együtt) közel 500 méter hosszú lesz, melynek fele közvetlenül a víz fölött húzódik majd. A hídhoz a szlovák oldalon is gyalogos és kerékpárút kapcsolódik.
Korábbi közbeszerzési adatok szerint a mederhíd kivitelezője eredetileg a szlovák INGSTEEL volt, tervezője a Pont-TERV Zrt volt; míg a magyar oldalon a csatlakozó híd esetében az A-Híd Építő Zrt. volt a kivitelező, a Pont-TERV Zrt. tervei alapján.
Egy mintegy félmilliárd forint értékű projektben tartottak átadóünnepséget.
Középárfolyamon 494 milliárd forintnak megfelelő értékű, mintegy 37 kilométeres autópályaszakasz kivitelezőit választották ki a román hatóságok.