A magyar oldalon jelenleg csak a villányi csomópontig halad a forgalom a Horvátország felé vezető autópályán; pár hónap múlva azonban már egészen Eszékig, illetve azon túl a horvát-bosnyák határig sztrádán lehet autózni.
Júniusig elkészül a Budapest és Eszék közötti utolsó autópályszakasz, és ezzel az észak-déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett korridor 5C teljes horvátországi szakasza kész lesz - írta a Vecernji List című horvát napilapra hivatkozva az MTI.
A korridor 5C Budapestről indul, és Pélmonostoron (Beli Manastir), Eszéken (Osijek), valamint Szarajevón keresztül az Adriai-tengerig, Ploceig fut.
A közlekedési folyosó horvátországi szakasza 88,6 kilométer, amelyből 83,6 kilométer már elkészült. A fennmaradó öt kilométer, amely Pélmonostortól a magyar határig húzódik, júniusig lesz kész - közölte a horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális minisztérium. A horvát autópálya Eszéktől délre eső szakasza, egészen a bosnyák határig már korábban elkészült.
A most szóban forgó utolsó horvát szakasz megépítésére 2023 augusztusában szerződött a horvát minisztérium az Osijek Koteks vállalattal. A munkálatok értéke 46 millió euró, és a projektet teljes egészében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozza. Az említett öt kilométeres szakaszon nyolc objektum épült, köztük egy viadukt, két felüljáró és öt híd. A leghosszabb közülük a Karasica-viadukt, amely 318 méter hosszú, és a Karasica folyót, valamint a Pélmonostor-Magyarbóly vasutat íveli át.
A fent leírt horvát szakaszhoz kapcsolódó magyarországi autópálya-szakaszt (M6) a horvát határig már tavaly befejezték. 2024 májusában számolhattunk be róla, hogy Bóly térségében bejelentették az M6-os autópálya legújabb szakaszának forgalomba helyezését. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházását a STRABAG Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma kivitelezte a Bóly és Ivándárda közötti 20 kilométeres szakaszon, amellyel az M6-os elérte a horvát határt.
Ahogy akkor is jeleztük, a tavalyi átadónak köszönhetően Bóly és a Lippónál található villányi csomópont között indulhatott meg a forgalom, míg a horvát határig vezető további szakasz a gyorsforgalmi út horvátországi folytatásának elkészülte után lesz majd használható.
A horvát szakasz megépítésével Eszékről Budapestre most kevesebb, mint két óra alatt lehet majd eljutni, amivel így a magyar főváros utazási időben közelebb kerül a kelet-szlavóniai városhoz, mint Zágráb - írta a lap. Hozzátették ugyanakkor, hogy a vállalásokat teljes egészében csak a két ország teljesítette, Bosznia-Hercegovinában a munkálatok még javában váratnak magukra.
A 325 kilométerből, amely a páneurópai folyosó boszniai szakaszán húzódik, eddig 138 kilométer autópálya épült meg, teljes egészében pedig 2030-ig fejeződhet be.
A terepviszonyok bonyolítják a boszniai autópálya-építést. A dél-boszniai Prenj hegységen átvezető alagút kivitelezése pedig műszakilag a legnagyobb kihívás lesz az országban. A 10,45 kilométer hosszú járat a különböző összeköttetésekkel együtt eléri majd a 12 kilométert, amellyel Európa kilencedik leghosszabb közúti alagútjává válik - hangsúlyozta a lap.
Horvátország húsz évvel ezelőtt, 2005-ben kezdte meg a korridor 5C építését. Az első néhány kilométeres szakaszt Gyakovó (Dakovo) és Sredanci között 2007-ben adták át a forgalomnak, két évvel később pedig elkészült a Gyakovó-Eszék autópályaszakasz is. Sredancit a boszniai határral összekötő szakaszt 2015-ben adták át, a Száva folyót átívelő híd nélkül; a Svilaj-híd 2021-ben készült el.
2022-ben az Eszék-Pélmonostor közötti, 24,5 kilométer hosszú autópályaszakaszt is átadták a forgalomnak. Ezen a szakaszon épült meg a Dráva-híd is, amely 2507 méter hosszúságával Horvátország leghosszabb hídja.
A HE-DO fog dolgozni a március 24-től a címben is említett fejlesztésen. A Debreceni Mélyépítő és KE-VÍZ munkájával megvalósuló Csigekerti projekt, a 354. sz. főút és 33. sz főút összekötés újabb ütemének kiépítése, valamint a Hétvezér - Budai Nagy Antal utcai csomópont kivitelezése is a hetekben indul.
Velence közelében dolgozik az MKIF Zrt., az előkészítő munkálatok gyakorlatilag már el is kezdődtek.