A STRABAG és a Duna Aszfalt munkájának köszönhetően nem csupán a mohácsi térség közlekedése lép előre.
Bóly térségében május 2-án bejelentették az M6-os autópálya legújabb szakaszának forgalomba helyezését. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházását a STRABAG Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. konzorciuma kivitelezte.
A Bóly és Ivándárda közötti 20 kilométeres szakasz projektjén 2021 júliusában tették le az alapkövet. A csütörtöki átadónak köszönhetően Bóly és a Lippónál található villányi csomópont között indulhatott meg a forgalom, míg a határig vezető további szakasz a gyorsforgalmi út horvátországi folytatásának elkészülte után lesz majd használható.
Ahogy az korábbi cikkeinből is kiderült, a Bóly-Ivándárda szakasz 26,6 méteres koronaszélességgel és burkolt leállósávval készült el. Három különszintű csomópont is épült hozzá: az M6-M60 elválási, a Bóly-keleti és a Villányi csomópont. A beruházás során komplex pihenőhely létesült Nagynyárádnál, komplex ellenőrzőhely Ivándárda mellett és mérnökségi telep Babarcon.
Ezeken felül 17 műtárgy épült, melyek közül a legjelentősebbek a Villány-Mohács vasútvonalon átvezető híd (fenti képünkön), illetve a Szilvás-patak és a Majsi-vízfolyás feletti völgyhidak.
A vasúti híd, valamint a Szilvás-patak völgyhídja munkálatairól ebben a cikkünkben számoltunk be részletesen. Hasonlóan érdekes részletekbe adtunk betekintést, amikor a szakaszon a FŐMTERV Zrt. tervezői munkájáról írtunk, amely cég a szóban forgó völgyhíd mellett számos egyéb elemet készített elő az M6-oson.
Szintén értékes szakmai megoldásokat leíró anyagot közöltünk a 200+276,43-as kilométer szelvényben található a Majsi-vízfolyás felett híd kivitelezéséről, amelyet a STRABAG épített meg. A különleges formavilággal rendelkező műtárgy megvalósításában a MEVA Zsalurendszerek Zrt. egyedülálló műszaki megoldásokkal segítette a munkálatok ütemterv szerinti haladását, figyelembe véve a STRABAG mérnökeinek konstruktív javaslatait. A Majsi-völgyhíd projektjéről akkor is beszámoltunk, amikor megtartották a hordógurítást.
A beruházás jelentőségét az adja, hogy az új pálya amellett hogy javítja a mohácsi térség elérhetőségét, a tranzit közlekedést is fejleszti. Az M6-os zárószakaszának teljes átadása után ugyanis teljessé válik az Adriai- és Balti-tenger térsége közötti közúti kapcsolatot biztosító TEN-T folyosó magyarországi nyomvonala.
Az eseményen az útépítésekért felelős helyettes államtitkár is részt vett. Pántya József elmondta, az Ivándárdáig tartó, csaknem húsz kilométeres szakasz határidőre, január 31-re elkészült a Strabag Építő Kft. és a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében, magyar forrásból.
A beruházás értéke nettó 88,6 milliárd forint. A fő cél az Adriai- és a Balti-tenger közötti Ten-T hálózat magyarországi szakaszának megépítése. Kitért arra is, hogy a horvát oldalon az autópálya megépítése jövő év második felének elejére befejeződik, és kétszer két sávon akár az Adriai-tengerig lehet biztonságosan utazni.
Megjegyezte, bár a szakasz kezdő szelvényénél, egy 600 méteres részen 2024. augusztusig még dolgoznak, a pálya két oldalán lévő gyűjtő-elosztó sávok lehetővé teszik a napi használatot. Az új szakasz megnyitásával a térség hat települése lakóinak életét teszik könnyebbé - mondta el.
Pántya József azt is közölte, a forgalomba helyezett, Lippóig tartó szakaszt az autósok idén díjmentesen használhatják.
Hargitai János (KDNP) Baranya megyei országgyűlési képviselő többek között arról beszélt, hogy az M6-os új szakaszának elkészültével Mohács és Bóly térségében egy logisztikai egység fontos darabja jön létre.
Elmondta, az M6-osra két város, Villány és Mohács még nincs rákötve. Villány felé egy 9 kilométeres utat kell megépíteni, amellyel a villányi borvidék és az Ormánság feltárása is megtörténik. Mohácsra 2026-ra, a mohácsi csata 500. évfordulójára kétszer két sávos út épül - fűzte hozzá a képviselő.
A Duna Group kivitelezésében épülő új csomópont az M44-es, az M5-ös, az 5-ös és a leendő M8-as találkozásánál jön létre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.