Az újszerű zsalurendszer lehetővé teszi a pályalemez áttörésmentes betonozását: amellett, hogy a szerkezet minőségét javítja, jelentősen csökkenti az építési időt és minimalizálja a forgalmi fennakadásokat.
A PERI rendszerével nyerte meg a bauma Innovációs Díját egy német építőipari vállalat – derült ki a zsaluzat- és állványrendszer-gyártó és -szállító vállalat közleményéből.
Két évente München ad otthont a bauma kiállításnak, amely a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb építőipari szakvására, több száz kiállítóval és több tízezer látogatóval. A rendezvény keretében adják át a rangos bauma Innovációs Díjat, amellyel a jövőbe mutató, kiemelkedően hasznos és fenntartható építőipari fejlesztéseket ismerik el. Az idei díjat „Építés” kategóriában a német Adam Hörnig Építőipari Vállalat (AHA) nyerte el a PERI VCT VARIOKIT Composite Track nevű megoldásával, melyet a Thulba-viadukt felújításánál alkalmaztak.
A Bajorország tartományban található A7-es autópályán, a Thulba-folyó völgyén található, több mint 50 éves Thulba-viadukt kiváltását célzó projektben az AHA vállalat egy teljesen új építési módszer mellett döntött; a második acél-kompozit felszerkezet megvalósításához a PERI VCT VARIOKIT Composite Track rendszerét alkalmazzák.
Az újszerű zsalurendszer, amely a felszerkezet alatt halad, lehetővé teszi a pályalemez áttörésmentes betonozását – ez nemcsak a szerkezet minőségét javítja, hanem jelentősen csökkenti az építési időt és minimalizálja a forgalmi fennakadásokat.
A technológia lehetővé teszi, hogy a pályalemez szinte teljesen hézagmentesen készüljön el, mivel a zsaluzat nem hatol át a szerkezeten, így elkerülhetők a repedések és biztosítható az egyenletes tehereloszlás. Emellett a felső hozzáférés akadálymentessége hatékonyabb vasalási munkát tesz lehetővé, ami jelentősen lerövidíti az építési időt.
A gyorsabb kivitelezés nemcsak gazdasági szempontból előnyös, hanem környezetvédelmi szempontból is, hiszen kevesebb idő alatt, alacsonyabb CO₂-kibocsátás mellett valósulhat meg a hídépítés. Ráadásul a szinte megszakításmentes pályalemez-kivitelezés a híd élettartamára is pozitív hatással van, így hosszú távon is kedvezőbb ökológiai lábnyomot hagy maga után az új szerkezet.
A bauma Innovációs Díjat 2025-ben a Müncheni Vásár, a Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetsége, valamint az építőipari szövetségek közreműködésével adták át. Az elismerés olyan kiemelkedő technológiákat díjaz, amelyek hozzájárulnak az környezetvédelemhez, a digitalizációhoz, a gépgyártáshoz, az építéshez és a kutatáshoz.
Az összesen 208 beérkezett pályázatból 52 jutott a döntőbe, ahonnan a zsűri 15 jelöltet választott ki. Az értékelési szempontok között szerepelt a gyakorlati alkalmazhatóság, a gazdasági potenciál, a digitalizáltság foka, a környezeti hatás, az erőforrás-hatékonyság és a munkahelyi környezet javítása.
A PERI 2023-ban 1,847 milliárd eurós árbevétellel az egyik vezető zsaluzat- és állványrendszer-gyártó és -szállító vállalata világszerte. A mintegy 9.200 munkatársat foglalkoztató, több mint 160 raktárbázissal és 65 országban jelen lévő családi vállalkozás központja a németországi Weissenhornban található. A PERI innovatív rendszerekkel és átfogó szolgáltatásokkal segíti ügyfeleit a zsaluzási és állványozási technológia minden területén.
Bár a legtöbben csak a tereléseket és burkolatcserét látják, az MKIF Zrt. munkája autópályáink kezelésében ennél jóval sokrétűbb. Az üzemeltetés léptékéről és feladatairól Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgatóval beszélgettünk.
A Hódút által kivitelezett 32,3 km-es szakasz egy átfogó beruházássorozat záróakkordjaként valósult meg.