A STRABAG építette fel a több mint 600 méter hosszú átkelőt Szatmárnémetiben.
Együtt ünnepel Szatmárnémetivel a STRABAG Romania annak alkalmából, hogy elkészült a város harmadik közúti hídja a Szatmár folyó felett, melyet az osztrák tulajdonú cég kivitelezett. A projekt a partiumi város elmúlt 40 évének legynagyobb infrastrukturális beruházása. Négy forgalmi sávval, két gyalogos járdával és egy külön vezetett kerékpárúttal alakították ki. Hivatalos átadója 16 órakor fog megkezdődni helyi idő szerint.
A határmenti nagyváros már csak azért is különösen fontos a határon túli magyarság számára is, mert lakosainak közel 40 százaléka magyar etnikai hovatartozása szerint a 2011-es romániai népszámlálás adatai alapján.
A harmadik szatmárnémeti városi híd terve már több évtizede megszületett és jelentős támogatást élvezett, azonban a pénzügyi háttér biztosítására hosszabb ideig várni kellett. A jelnlenleg 91 ezer fős lakosságú városban látványosan nőtt az autós forgalom, különösen a piacgazdaság bevezetését követően, ami egyre inkább fontossá tette, hogy a Decebal és a Golescu hidak forgalmi tehermentesítése érdekében újabb átkelő épüljön. Eközben ugyan elkészült a város elkerülőútja, melynek útvonalán egy Szamos-híd is található, de az csupán részlegesen tudta enyhíteni Szatmárnémeti és környéke úthálózatán egyre gyakoribbá váló dugókat - különösen a szűk forgalmi keresztmetszetet jelentő hidakon. Végül 2020-ban kezdődhetett meg az építkezés.
A Podul Transilvania – Erdély híd névre hallgató műtárgy a Ştrandului utcát köti össze az Independenţei sugárúttal a Szamoson keresztül és egyben Románia leghosszabb ferdekábeles hídja. „A 644 méter hosszú híd Románia egyik legösszetettebb és legambiciózusabb infrastrukturális projektje volt, amely kivételes pontosságot és magasan képzett szakemberek szakértelmét igényelte“ - fogalmaz a szatmar.ro által szemlézett közleményében a cég.
Az átkelő ára mintegy 100 millió lejre rúgott (ez mai középértéken közel 16 milliárd forint) és 15 év garancia vonatkozik rá.
A híd hárfa formájú kialakítással készült, két darab, egyenként 73 méter magas pillér és 56 nagy szilárdságú acélkábel tartja. A hidat tartó függesztett szerkezet össztömege 227 tonna, és úgy tervezték, hogy több mint 12 000 tonna terhelést is elbírjon.
A STRABAG kifejezetten modern megoldásokat vett igénybe a híd kialakításához:
A tartókábelek pontos beállítása és feszítése érdekében a csapat drónra szerelt LIDAR technológiát használt (ez a radarhoz hasonló, visszatükrözéses alapelven működő, de láthatalan frekvenciájú fényt alkalmazó módszerre épül - a szerk.), s az így nyert, nagy felbontású adatokat egy nagy teljesítményű szerver dolgozta fel mintegy 48 órán keresztül. Használták emellett az integrált tervezést és kivitelezést lehetővé tevő 5D® Building Information Modeling (BIM) technológiát is, valamint a precíz és hatékony munkavégzést drónos felügyeleti és gépvezérlési rendszerek segítették
– foglalják össze a szatmar.ro-n.
„Ez a híd nagyon sokat jelent Szatmárnémeti számára. Az Erdély híd több mint vas, acél és beton: új jelképe városunknak, mérnöki csoda, és gazdasági mérföldkő az egész közösségünk számára. Az Erdély híd azért épült, hogy összekössön, kitartson és inspiráljon. Köszönetet mondok a STRABAG-nak a komolyságáért és elkötelezettségéért, amelyet a projekt nehéz pillanataiban is tanúsított. Nyilvánvaló, hogy ez egy olyan vállalat, amely komolyan veszi a felelősséget” – mondta a projektről Kereskényi Gábor, Szatmárnémeti polgármestere.
A Soltút 4 kilométer hosszú pályaszakaszon dolgozik.
A Debreceni Mélyépítő Holding Kft. és a „KE-VÍZ 21” zRt. kivitelezésében zajlik a Balmazújvárosi/Füredi - Szabó Lőrinc - Csigekert utcai csomópont átépítése.