A Gödöllő és Hatvan közötti vasúti pályakorszerűsítés során a kivitelezési munkák fővállalkozója, a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. 143 méter hosszú közúti felüljáróval váltotta ki a korábbi szintbeni kereszteződést Gödöllőn, a Köztársaság útnál.
Rendszeresen beszámolunk a Budapest – Hatvan (80a) vasútvonal korszerűsítéséről, amely a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában három projektben valósul meg:
A Gödöllő - Hatvan vonalszakasz korszerűsítésének részeként új különszintű vasúti kereszteződés épült Gödöllőn a vasútállomás szomszédságában lévő Köztársaság útnál. A felüljáró kivitelezésének részleteiről Kónya Viktorral, a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. projektvezetőjével beszélgettünk, aki rögtön az elején a műtárgy főbb méreteit ismertette:
„A híd kivitelezési organizációját úgy alkottuk meg, hogy a hídon és a csatlakozó úthálózaton először a közutat helyezzük forgalomba. A gyalogos és kerékpáros utak, illetve a hozzájuk kapcsolódó lépcsőkarok kivitelezésére a közút ideiglenes forgalomba helyezést követően került sor”
– ismertette Kónya Viktor.
2019-ben a felüljáróval egy időben három új peronaluljáró, egy új gyalogos felüljáró építését, valamint 30 egyéb vasúti híd és műtárgy átépítését és felújítását végezték el a SWIETELSKY Vasúttechnika szakemberei.
Ez utóbbiak esetében figyelembe kellett venni, hogy a kivitelezés a 2019-ben bevezetett 10 hónapos teljes kizárásos vágányzárhoz volt kötve, és
december közepére – a vágányzár végére − az addig a vasutat szintben keresztező közutat meg kellett szüntetni, és helyére az új pályát megépíteni.
A szakember kifejtette:
„a 2019. évi nagy volumenű műtárgy és szerkezetépítési munkákat úgy tudtuk teljesíteni, hogy a felüljárót több ütemben építettük és helyeztük forgalomba, de a prioritást a közút átadása kapta. A kerékpáros és a gyalogos forgalommal érintett részek kivitelezését 2020-ban fejeztük be, ezt követően került sor azok forgalomba helyezésére.”
A végleges forgalomba helyezéshez több egyéb, a híddal közvetlen kapcsolatba nem hozható feladatot kellett elvégeznie a kivitelezőnek: például több száz méter hosszan kellett átépíteni a csapadékvízelvezető-rendszert, hogy el tudják vezetni a megnövekedett csapadékvízhozamokat.
Kónya Viktor elmondta, hogy a Swietelsky Vasúttechnika korábban már részt vett hasonló méretű műtárgyakat tartalmazó projektekben, így rendelkeztek a munkához szükséges tapasztalattal.
„Többnyire csak a híd építéséről beszéltünk külső szereplőkkel, pedig a szerkezetépítés csak egy része volt a munkának”
– mondta el a projektvezető.
Majd kiemelte:
„sok egyéb kapcsolódó építményrész kivitelezését kellett a műtárgy építésével összehangolnunk, hogy Gödöllő városrészei között a különszintű közúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolat megvalósuljon.”
Ezek közé tartozik a közművek kiváltása (víz, szennyvíz, gáz, elektromos, távközlés), a vasúti pálya geometriájának átalakítása a biztosítóberendezéssel és a felsővezetékkel együtt, az ideiglenes és végleges utak, járdák megépítése, a zajvédelem és közvilágítás kivitelezése, valamint a növények telepítése.
„Az építőipar minden ágazata, szakága jelen volt a felüljáró kivitelezése során, és ezek összehangolása, a közös organizáció megteremtése jelentette a legnagyobb kihívást számunkra”
– idézte fel a projektvezető.
Majd hozzátette: több, az egyes szakágakat képviselő építésvezető és alvállalkozó munkáját kellett összehangolniuk, de ezt jelenti a fővállalkozói szerep, és kollégáival rutinosan koordinálták a feladatokat, hiszen ilyen kihívásokkal néznek szembe évek óta.
Kónya Viktor elmondása szerint hatékony volt az együttműködés az önkormányzattal, és azon keresztül a helyi lakosokkal. A szakember felidézte: az önkormányzat a munkaterület átadása előtt több lakossági fórumot szervezett, melyek alkalmával minden kérdést sikerült tisztázni a felüljáró végső megjelenésével kapcsolatban.
„A híd közvetlen szomszédságában élők az ingatlanjaik előtti magas töltés és vasbeton falak látványa miatt aggódtak, de igényes környezetrendezéssel, és növények telepítésével sikerült esztétikus kialakítást elérni”
– ismertette a Swietelsky Vasúttechnika Kft. projektvezetője.
„Mindennapi tapasztalataink és megfigyeléseink azt mutatják, hogy a felüljáró forgalomba helyezését követően a közlekedési helyzet sokat javult: nincsenek kocsisorok a vasút környezetében, Gödöllő délkeleti városrészeiből gyorsabban lehet eljutni a többi városrészbe vagy épp a fővárosba és fordítva”
– fűzte hozzá.
A beszélgetés végén Kónya Viktor kitért a kivitelezéssel összefüggő jelenlegi és jövőbeli feladatokra is:
„a projekt befejezését követő három évig − a garanciális időszak alatt – a kialakított zöldfelületeket gondoznunk kell, ideértve a rendszeres gyomlálást, öntözést, metszést és tárgyázást; a növények megeredése és a tartós esztétikus megjelenés tehát garantált.”
Végezetül hozzátette: a projekt utolsó fázisában vannak, jelenleg a kivitelezéssel érintett szállító utak helyreállítását végzik.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.