Az Akadémiaújtelep elnevezésű megálló szervesen kapcsolódik több szálon is a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedéséhez.
Akadémiaújtelep néven új vasúti megálló lép üzembe december 12-én, az éves menetrendváltáskor a hatvani vonalon, a X. és XVII. kerület határához közel – derül ki Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának Facebook-posztjából.
Kezdetben félóránként fognak itt megállni vonatok, a Gödöllő és a Keleti pályaudvar között járó S80-asok: a megálló a 80a jelű vonalnak a NIF Zrt. beruházásában az elmúlt években zajló rekonstrukciója keretében készült el (ennek a megállót tartalmazó részét a Strabag Vasúttechnika Kft. és a Belfry PE Kft. konzorciuma építi).
A BFK vezérigazgatója posztjában kifejtette: míg számos projekt esetében a tervezési, előkészítési szakaszban van a cég, több helyszínen (így a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között, a Déli Összekötő Vasúti hídon vagy ennél a beruházásnál is) kivitelezés zajlik és zajlott az elmúlt hónapokban, években.
Egy nagy vasúti beruházás átfutási ideje 7-8 év, ezért is kell nagy számban beruházásokat előkészíteni, hogy a következő években fokozni tudják a vasútfejlesztést Budapesten és térségében
- olvasható a vezető szakember Facebook bejegyzésében, majd a Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégiára tér ki. A BAVS elővárosi vonalak kapacitásának és szolgáltatási szintjének emelése, az ezeket összekötő belső szakaszok megteremtése, fejlesztése, a tarifaközösség, a digitalizáció mellett számos új megállóhely létrehozását is kitűzi.
A vonatok ma még sokszor megállás nélkül mennek el lakóterületek, fontos intézmények vagy éppen a városi közlekedés vonalai mellett, felett, ennek orvoslásán dolgozik a BFK.
Az Akadémiaújtelep vegyes funkciójú megálló lesz, a névadó kertvárosi negyed lakói, a mellette sorakozó kereskedelmi egységek vevői is használhatják majd, illetve a környékbeliek számára készült egy 21 férőhelyes (+ 2 kerekesszékeseknek fenntartott) P+R parkoló is. Kerékpárról és buszról is meg lehet majd közelíteni.
Ugyan egyetlen, félóránként kiszolgált megálló nem oldja meg Rákosmente teljes közlekedését, de a vasút versenyképes: menetrend szerint a vonat egy perccel hamarabb van a Keletiben, mint az oda tartó expresszbuszok az Örs vezér terén - derül ki Vitézy Dávid posztjából. A vasúti megálló mellé helyezett BKK-megállót pedig az alapjáratok és a 202E fogják kiszolgálni. Az M2-es vagy M4-es metrót, a Keletitől induló villamost, trolikat, buszokat használóknak is jó lehetőségeket teremt az Akadémiaújtelep adta átszállási lehetőség, és az agglomerációból Kőbánya-Kispestre igyekvőknek is érdemes lesz itt vonatról a 202E-re váltani.
A jövőben innen a Déli Körvasút felé is indulnak majd vonatok, új kapcsolatokat nyitva Rákosmentéről Ferencváros és Újbuda, Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé.
A projektben a 80a külső szakasza újult csak meg, ahhoz, hogy érdemben sűrűbb, a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának megfelelő járatkövetés lehessen a vonalon, újabb vágányok lefektetésére is szükség van. A Keleti pályaudvartól Kőbánya felsőig épülő harmadik vágányának kivitelezése zajlik), a BFK irányításával pedig már folyik a Kőbánya felső – Rákosliget közötti harmadik vágány létesítésének előkészítése és a többek között Akadémiaújtelep felől is az 1-es villamoshoz kapcsolatot adó új Hungária körúti állomás tervezése, az új Közlekedési Múzeum mellett. Ugyanebben a projektben a 80a-ból kiágazó, Újszászon keresztül Szolnokig tartó, 120a jelű elővárosi vonal megállóit is fejleszteni fogják.
Gyömrőig a teljes akadálymentesítést, P+R parkolók és kerékpártárolók építését tervezik, és több új megálló létesítését is vizsgálják. Akadémiaújtelephez hasonlóan ugyancsak a X. és a XVII. kerületet szolgálhatja majd Kőbánya-Kertváros, illetve Madárdomb. A fejlesztések után a kelet-pesti térségben és a hozzá csatlakozó agglomerációban lényegesen nagyobb szerepe lehet a mainál a vasútnak, a BAVS céljainak megfelelően a 80a és a 120a vonalon is a belső szakaszokról és a fontosabb megállókból óránként négy vonattal lehet majd Budapest centruma felé utazni.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Első ízben rendezik meg az Év Építőipari Marketingkommunikációs Eseményét, amelynek egyik fő célja követ dobni az állóvízbe.
Több mint 1600 négyzetméternyi felület újult meg az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának Kecskeméti utcai épületegyüttesén.