Az Akadémiaújtelep elnevezésű megálló szervesen kapcsolódik több szálon is a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedéséhez.
Akadémiaújtelep néven új vasúti megálló lép üzembe december 12-én, az éves menetrendváltáskor a hatvani vonalon, a X. és XVII. kerület határához közel – derül ki Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójának Facebook-posztjából.
Kezdetben félóránként fognak itt megállni vonatok, a Gödöllő és a Keleti pályaudvar között járó S80-asok: a megálló a 80a jelű vonalnak a NIF Zrt. beruházásában az elmúlt években zajló rekonstrukciója keretében készült el (ennek a megállót tartalmazó részét a Strabag Vasúttechnika Kft. és a Belfry PE Kft. konzorciuma építi).
A BFK vezérigazgatója posztjában kifejtette: míg számos projekt esetében a tervezési, előkészítési szakaszban van a cég, több helyszínen (így a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között, a Déli Összekötő Vasúti hídon vagy ennél a beruházásnál is) kivitelezés zajlik és zajlott az elmúlt hónapokban, években.
Egy nagy vasúti beruházás átfutási ideje 7-8 év, ezért is kell nagy számban beruházásokat előkészíteni, hogy a következő években fokozni tudják a vasútfejlesztést Budapesten és térségében
- olvasható a vezető szakember Facebook bejegyzésében, majd a Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégiára tér ki. A BAVS elővárosi vonalak kapacitásának és szolgáltatási szintjének emelése, az ezeket összekötő belső szakaszok megteremtése, fejlesztése, a tarifaközösség, a digitalizáció mellett számos új megállóhely létrehozását is kitűzi.
A vonatok ma még sokszor megállás nélkül mennek el lakóterületek, fontos intézmények vagy éppen a városi közlekedés vonalai mellett, felett, ennek orvoslásán dolgozik a BFK.
Az Akadémiaújtelep vegyes funkciójú megálló lesz, a névadó kertvárosi negyed lakói, a mellette sorakozó kereskedelmi egységek vevői is használhatják majd, illetve a környékbeliek számára készült egy 21 férőhelyes (+ 2 kerekesszékeseknek fenntartott) P+R parkoló is. Kerékpárról és buszról is meg lehet majd közelíteni.
Ugyan egyetlen, félóránként kiszolgált megálló nem oldja meg Rákosmente teljes közlekedését, de a vasút versenyképes: menetrend szerint a vonat egy perccel hamarabb van a Keletiben, mint az oda tartó expresszbuszok az Örs vezér terén - derül ki Vitézy Dávid posztjából. A vasúti megálló mellé helyezett BKK-megállót pedig az alapjáratok és a 202E fogják kiszolgálni. Az M2-es vagy M4-es metrót, a Keletitől induló villamost, trolikat, buszokat használóknak is jó lehetőségeket teremt az Akadémiaújtelep adta átszállási lehetőség, és az agglomerációból Kőbánya-Kispestre igyekvőknek is érdemes lesz itt vonatról a 202E-re váltani.
A jövőben innen a Déli Körvasút felé is indulnak majd vonatok, új kapcsolatokat nyitva Rákosmentéről Ferencváros és Újbuda, Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé.
A projektben a 80a külső szakasza újult csak meg, ahhoz, hogy érdemben sűrűbb, a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának megfelelő járatkövetés lehessen a vonalon, újabb vágányok lefektetésére is szükség van. A Keleti pályaudvartól Kőbánya felsőig épülő harmadik vágányának kivitelezése zajlik), a BFK irányításával pedig már folyik a Kőbánya felső – Rákosliget közötti harmadik vágány létesítésének előkészítése és a többek között Akadémiaújtelep felől is az 1-es villamoshoz kapcsolatot adó új Hungária körúti állomás tervezése, az új Közlekedési Múzeum mellett. Ugyanebben a projektben a 80a-ból kiágazó, Újszászon keresztül Szolnokig tartó, 120a jelű elővárosi vonal megállóit is fejleszteni fogják.
Gyömrőig a teljes akadálymentesítést, P+R parkolók és kerékpártárolók építését tervezik, és több új megálló létesítését is vizsgálják. Akadémiaújtelephez hasonlóan ugyancsak a X. és a XVII. kerületet szolgálhatja majd Kőbánya-Kertváros, illetve Madárdomb. A fejlesztések után a kelet-pesti térségben és a hozzá csatlakozó agglomerációban lényegesen nagyobb szerepe lehet a mainál a vasútnak, a BAVS céljainak megfelelően a 80a és a 120a vonalon is a belső szakaszokról és a fontosabb megállókból óránként négy vonattal lehet majd Budapest centruma felé utazni.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.