A létesítményben egy közel harminc hektáros állandó tavat is kialakítanak. A projektről a cég munkatársával, Fischer Lászlóval beszélgettünk.
Zajlanak a munkálatok Magyarszék és Magyarhertelend határában a Baranya-csatorna vízgyűjtőterületén felépülő új záportározón a Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt. kivitelezésében. A Baranya megye árvízvédelme szempontjából kiemelten fontos projekt során többek között egy 2,6 kilométernyi töltés, valamint egy lecsapoló zsilip átadásával alakítják ki a magas vízálláskor 53,5, aszályos időkben pedig 28,8 hektáros vízfelületet. A beruházás haladásáról Fischer László, a kivitelező képviselője számolt be lapunknak.
A Szabadics munkatársai számos dunántúli árvízbiztonsági fejlesztésen dolgoztak és dolgoznak jelenleg is, a magyarszéki fejlesztés a Baranya-csatorna felső szakaszáról és a Kaszánya-patakról érkező víztömegektől óvja majd meg a helyieket – mutat rá a mérnök. A mintegy 1,3 milliárd forintos projekt kivitelezési szakaszán tavaly nyáron kezdte meg a munkát a mélyépítőcég és 2019 júniusára fognak elkészülni a projekttel.
2010 májusában és júniusában különösen nagy árhullámok okoztak Baranyában jelentős károkat, a beruházás célja az, hogy megakadályozza, egy hasonló helyzet kialakulását.
„Az új záportározóban akár 1,28 millió köbméternyi víz is elfér majd, a nyugodtabb időszakokban pedig 410 ezer köbméteres kapacitással számolunk”
- fejti ki a mérnök, majd hozzáteszi: a fejlesztés során összesen több mint 300 ezer köbméternyi földmunkát végeznek el.
Miután a vállalat szakemberei és alkalmazottai 2017 őszén és 2018 telén megépítették a magyarhertelendi vízrajzi állomást és elvégezték a Baranya-csatorna kotrási munkálatait is más feladatok elvégzésével együtt, jelenleg a töltésépítés és a zsilip kialakítása zajlik többek között – derül ki az Fischer László elmondásából.
A fejlesztés egyik érdekessége, hogy helyi anyagból készülnek el a töltések, ráadásul a kitermelés a víztározó későbbi területén történik meg. „Így nagyon sok talajtechnikai fúrást és feltárást kellet elvégeznünk, hogy megtaláljuk a megfelelő alapanyagot” – mondja el az mérnök. „Már ezeknél a munkálatoknál kiderült, hogy itt a talajvízzel számolni kell, azonban ez a fajta kihívás egyáltalán nem új a Szabadics számára” – teszi hozzá.
A cég emellett folyamatosan egyeztet a beruházást felügyelő Dél-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (DDVIZIG) szakembereivel is. „Kéthetente kooperációt tartunk Pécsett a mérnöki munkákat vállaló EUROUT Kft. részvételével a igazgatóság központjában, ahol megbeszéljük a munkamenetet. Emellett természetesen az érintett önkormányzatok vezetőivel is folyamatos kapcsolatban vagyunk.”
A DDVIZIG és az Országos Vízügyi Főigazgatóság beruházásában jelenleg is épül a 2,6 kilométeres töltés, illetve zajlik az ehhez kapcsolódó építőanyag-kitermelés. November közepére kész lesz a gát rézsűburkolata, mellyel a védővonal erózióját korlátozzák majd, valamint a túlfolyó víz kezelésénél fontos vészárapasztó is, ezt követően pedig tavaszig zajlanak még munkálatok más műtárgyakon – derül ki az interjú során.
Fischer László végszóként kiemeli, hogy az elvégzett munka öröméhez itt az az érzés is társul, hogy veszélytől óvják meg a környéket.
„Jó érzés egy olyan beruházáson dolgozni, ahol tudjuk, hogy annak elkészültével igen sok mezőgazdasági és lakott terület válik biztonságossá.”
Szabó Ákos
Kékinfrastruktúra fejlesztést zárt le Letkés uniós támogatással.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.