A Kötiviép'B, valamint a Mészáros és Mészáros konzorcium kivitelezésében épülő torkolati műtárgy közel 90 százalékos készültségen áll.
Legutóbb május végén írtunk Északnyugat-Magyarország egyik meghatározó vízgazdálkozási fejlesztéséről: a Mosoni-Dunánál Győr közelében, Véneknél épülő komplex műtárgyról és a kapcsolódó vízügyi építkezésekről.
A Kötiviép’B Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. konzorciuma a Duna és a Mosoni-Duna torkolatában található Torda szigeten és a közeli ártéri területeken is dolgozik az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) beruházásában. A mérnöki feladatokat a Főber Zrt. látja el, a munkálatokhoz a Magyar Doka Kft. zsalurendszereit használják.
A 28,432 milliárd forint támogatással megvalósuló európai uniós vízügyi projekt megvalósítása a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Programban (KEHOP) vált lehetővé. A kivitelezési munkák 2017 decembere óta folynak a térségben, és várhatóan jövő év tavaszáig tartanak.
A beruházás keretében 2021. június 18-án sajtótájékoztatóra került sor a torkolati műtárgynál Vének közelében a Torda-szigeten. Az eseményen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter is felszólalt, majd elvégezte az egyik szegmenstábla mozgatási próbáját, és megtekintette a kivitelezés aktuális állását.
Az épülő torkolati műtárgy az acél szegmens elzáró szerkezetekkel vízszintszabályozást és a hajók átzsilipelését biztosítja majd a jövőben, valamint lehetővé teszi a halak számára az átjárhatóságot.
A beruházás fő célja a Mosoni-Duna torkolati szakaszán a lesüllyedt kis- és közepes vízszintek megemelése, a Duna megtámasztó hatásának megfelelő torkolati vízszint visszaállítása, amellyel lehetővé válik a vizes élőhelyek rehabilitációja.
A projekt keretében épülő műtárgy az árvízkapu funkciót is biztosító vízszintszabályozó műből, hajózsilipből, és a Mosoni-Duna hosszirányú ökológiai átjárhatóságát biztosító halátjáróból áll.
A közelmúltban valósult meg az acél elzáró szerkezetek és mozgató berendezések beépítése, illetve azok beépítést követő száraz- és nedvespróbája.
Jelenleg a műtárgyhoz csatlakozó új alvízi- és felvízi meder kialakításának befejező munkái zajlanak, amely után a Mosoni-Duna meder teljeskörűen áttöltésre kerülhet.
A mederáttöltést követően a Mosoni-Duna érkező vízhozamát már a műtárgyon fogják átvezetni. Ennek tervezett időpontja 2021. augusztus.
A Mosoni-Duna mederáttöltését követően hajózási zárlat lesz érvényben várhatóan a műszaki átadás lezárásáig. Folyamatban van a kétszintes kezelőépület, a műtárgy felett átvezetett híd és az ideiglenes betétgerenda tároló építése is. A projekt műszaki készültsége megközelíti a 87 százalékot.
Két patak mederrendezését valósítaná meg Zalaegerszeg. A Nagypáli-pataknál záportározókat építenének, míg a Ságodi-pataknál egy 900 méteres szakaszon átalakítják a medret, hogy szabályozottan, károkozás nélkül elvezethessék a csapadékvizet.
A projekt jelentős fejlesztés, mellyel javult a Győr-Moson-Sopron vármegyei település környezete és az ott élők életminősége.