Kihirdették a Dél-Pestet, Észak-Csepelt és Dél-Budát összekötő 2x3 sávos híd tervpályázatának eredményét.
Nyilvánosságra hozta Tarlós István budapesti főpolgármester és Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti fejlesztések kormánybiztosa az Új Duna-híd nemzetközi tervpályázatának eredményét. Az első helyezést a holland Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V. és a brit Buro Happold Consulting Engineers P.C. közös pályázata nyerte el összesen 17 magyar és külföldi tervező munkája közül. A rotterdami Erasmus-hidat is megálmodó építészstudiót is magába foglaló társulás egy két döntött pilonos, ferdekábeles megoldást nyújtott be a döntőbizottság elé.
A zsűri a tervet többek között átgondoltsága és kedvező esztétikai kialakítása miatt választotta ki. Az indoklás kitért arra is, hogy a karcsú híd jól illeszkedik a város látképébe.
Fürjes Balázs elmondta: az első helyezettel szerződést kötnek és ezután kezdődhet el a főváros villamospályával együtt 2x3 sávos új hídjának teljes és részletes tervezése, valamint az engedélyek beszerzése, ami előreláthatólag 2-3 évet fog igénybe venni. Hozzátette: a kiviteli tervek elkészülte és részletes megvitatása után születik majd meg a végső döntés az építkezésről.
A Dél-Pestet, Ézsak-Csepelt és Dél-Budát összekötő átkelőfolyosó kialakítása jelentős előrelépést jelent a főváros közlekedése, gazdasága és növekedése számára is. A kormánybiztos kifejtette: a kötött pályával együtt 2x3 sávos híd az előzetes hatástanulmányok szerint naponta 55 ezer autóval tehermentesíti a belváros túlzsúfolt hídjait, illetve az Üllői út forgalmát is 6 ezer gépjárművel csökkentheti.
A budai Galvani utca magasságában kialakításra kerülő új híd megteremtheti a már nagyon hiányzó, gyors és közvetlen összeköttetést a főváros aranytartalékaként felfogható, eddig részben kiaknázatlan Csepel és a főváros szomszédos oldalai között - emelte ki a politikus.
A kétharmadrészt mérnökökből, illetve harmadrészben más társadalmi szereplőkből álló nemzetközi döntőbizottság a második díjat két helyezettnek adta megosztva, harmadik helyet nem hirdettek. Így kapott második helyezést
Tarlós István főpolgármester beszédjében kitért arra, hogy 600 ezer ember használja a jelenleg álló fővárosi hidakat. Kifejtette: a belvárosi torlódásokat nem csupán a hidak, hanem az utcák befogadóképessége is befolyásolja. Elmondása szerint a döntőbizottság a hasznosság és az esztétikai megfontolások mellett a szerkezeti megfelelőséget, a karbantarthatóságot és a költségek optimalizálását tartotta fontosnak a döntés meghozatalakor.
Az eseményen a 17 mérnökcsapat korábbi helyzíni terepbejárásáról is levetítettek egy videót, melyben a szakma nemzetközi és hazai vezető szakemberei nyilatkoznak Budapest és az új híd jelentőségéről. A kisfilmet honlapunkon is megtekinthetik:
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.