Közel száz út- és vasútépítési szakember, köztük a Duna Aszfalt munkatársai részvételével tartott ismét fórumot az aszfaltipari egyesülés, hogy lehetőséget biztosítson a szakma fiataljainak tudásuk bemutatására.
Szerdán immár tizenegyedik alkalommal került sor a Magyar Aszfaltipari Egyesülés (HAPA) szervezésében a Fiatal Mérnökök Fórumára: a 35 évesnél fiatalabb, pályakezdő szakemberek a budapesti Hunguest Hotel Griffben gyűlhettek össze előadásaik megtartására. A fórum célja megszólalási lehetőséget biztosítani az út-vasút területen frissen, vagy néhány éve végzett fiatalok számára – mondta el a rendezvényt megnyitó beszédében Veress Tibor, a HAPA igazgatója. Hozzátette: az előadási tapasztalat megszerzése is nagyon fontos, és bízik abban, hogy ez a rendezvény hozzájárul a remek szakemberek Magyarországon tartásához, hiszen itt érezhetik a nekik járó megbecsülést.
Az idei 15 előadó jellemzően két csoportból került ki – folytatta Veress Tibor. Mivel a HAPA aktívan figyelemmel kíséri a friss diplomamunkákat, a Nemesdy Ervin diplomamunka pályázat nyerteseinek mindegyikét meghívták a fórumra. Emellett több előadó érkezett a HAPA tagsági köréből is. Az előadóknak a felkért szakmai zsűri döntése alapján három, a közönség szavazata alapján pedig egy díjat ítéltek oda (a díjazottakat lásd a cikkünk végén). Ezeket az igazgató részletezte is:
Az első helyezett részvételt nyer a jövő júniusban Berlinben tartandó háromnapos Eurasphalt & Eurobitume kongresszusra. A második helyezett díja a HAPA egyik szakmai tanulmányútján való részvétel, ennek az évente sorra kerülő eseménynek a keretében tavaly például a Wirtgen gyárait látogatták meg. Mindhárom helyezett, valamint a közönségdíjas előadó is részt vehet a XVIII. HAPA Nemzetközi Aszfaltkonferencián jövő februárban, ahol a körülbelül 250-300 résztvevő előtt újra elmondhatja majd a fórumon elhangzott előadását.
Veress Tibor a Fiatal Mérnökök Fóruma kapcsán nagy eredménynek nevezte, hogy többen már nem először vesznek részt a rendezvényen, közülük sokan pedig már kezdenek beépülni a szakmába, vagy akár vezető pozíciókba kerülni, melynek szívből örülnek.
A HAPÁ-ról szólva elmondta, hogy egy nonprofit érdekvédelmi szervezet, mely külföldről behozott, új technológiákat igyekszik bemutatni és elterjeszteni, segítve ezzel a hazai szakma naprakészségét. Három munkacsoportjuk van, a technológiai, a környezetvédelmi, valamint az alap- és adalékanyag munkacsoport. Mindegyikben komoly munka folyik – hangsúlyozta az igazgató.
A jövő évi terveket ismertetve kiemelte, hogy a februári konferencián fogják bemutatni a 150 éves a magyar aszfaltútépítés című könyvet, melyet több mint 40 szakember állított össze, szerkesztője pedig a HAPA egyik tagja, (a lapunknak korábban interjút is adó) dr. Törőcsik Frigyes. Az igazgató a résztvevők figyelmébe ajánlotta a nizzai útügyi csúcstalálkozót is (melyet a bitumenemulzió konferenciáról szóló cikkünkben szintén kiemeltünk – a szerk.), mivel kiemelkedően fontosnak tartja, hogy ezeknek a konferenciáknak magyar résztvevői is legyenek.
A Fiatal Mérnökök Fórumán a délelőtti szekciót Puchard Zoltán, Colas technológiai igazgatója nyitotta meg, aki örömtelinek nevezte, hogy egyre többen vesznek részt ezen a fórumon, idén már közel százan. „Ez azt mutatja, hogy a szakmának van becsülete, izgalmas dolog technológiai kérdésekkel foglalkozni” – mondta.
A délutáni szekció elnöke Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke volt, aki kiemelte, hogy bár egyelőre az útépítés egy elöregedő szakma Magyarországon, ez a fórum mindenképpen okot ad a lelkesedésre. Itt a fiatal kollégák megtanulhatnak előadni, és később az ehhez hasonló, már nemzetközi fórumokon a nyelvtudásukra is nagy szükség lesz. Kiemelte: „az útépítésben jelenleg óriási robbanás figyelhető meg, s a betervezett, megépítendő utak térképére pillantva egyértelmű, hogy érdemes ezt a szakmát választani.”
Mindennek támogatására a Duna Aszfalt oktatási együttműködésben áll a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karának Út és Vasútépítési Tanszékével, valamint a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karával is. Részt vesznek mindkét intézmény szakmai rendezvényein, valamint a sikeres diplomamunkák megszületéséhez is támogatást nyújtanak.
A Duna Aszfaltot a Fiatal Mérnökök Fórumán Rosta Szabolcs, a vállalat munkahelyi mérnöke is képviselte. Előadásában a cég központi laboratóriumában végzett vizsgálatokról számolt be, melyekben azzal foglalkoztak, hogy az AC11 kopókeverékek hogyan viselkednek a maradó alakváltozással szemben, különböző modifikálószerek és adalékszerek hatására.
A Fiatal Mérnökök Fórumának idei díjazottjai a következők:
- 1. Eller Balázs: Az aszfalt védőréteg hatékonysága, hibáinak katalógusba foglalása, valamint technológiai javaslattétel a Dombóvár-Godisa szakasz felújítására
- 2. Rajcsányi Ferenc: VALORCOL technológia magyarországi alkalmazhatóságának vizsgálata
- 3. Nádasi Réka: Villamosított utak életciklus elemzése
Közönségdíj - Csortos Gabriella: Zaj- és rezgéscsillapítás SOFIDON sínkamra elemekkel
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.