26 éve Magyarországról indult a francia cég régiós terjeszkedése, a magyar cégcsoport azóta is vezető szerepben van a térségben, ráadásul magyar vezetőkkel a kulcspozíciókban. A fiatalos nyitottságra nagy hangsúlyt helyező vállalatról Szakács-Fehérváry Gábor üzletfejlesztési igazgató mesélt.
A rendszerváltás után Kelet-Európában Magyarország volt az első, ahol a Colas megjelent, majd fokozatosan itt alakította ki térségi bázisát. Bár a Colas hagyományosan útépítő cég, Magyarországon egy bányászati- és egy közműcéggel indult a jelenléte. Az alapanyagellátás biztosítása érdekében 1991 májusában megvették az Észak-magyarországi Kőbánya Vállalatot, ez lett a Colas Északkő Bányászati Kft. Következő lépésként Budapesten vásároltak egy jó referenciákkal bíró mélyépítő céget, az Alterrát, ami a jogelődöket is figyelembe véve már hetvenéves múltra tekint vissza.
Ebben az időben még regionális alapon működtek az állami útépítők az országban, a folytatásban erre a struktúrára építve a debreceni és az egri regionális vállalatok kerültek a Colas kötelékébe. Innen származik a mai napig meglévő erős észak-magyarországi jelenlét.
Kelet-Európában Magyarországról intézték a régió ügyvitelét, illetve azt, hogy a többi országban - Csehország, Szlovákia, Románia, Horvátország, Szlovénia, Lengyelország - is megjelenhessen a Colas. A terjeszkedési folyamathoz kapcsolódó munkában a magyar kollégák is komolyan részt vettek. A kelet-európai régióban azóta is a magyarországi cégcsoport a legnagyobb forgalmú, kiemelt helyet tölt be a bizalom és a szakembergárda szempontjából is.
A fent említett megvásárolt cégekben megmaradt a magyar munkaerő, még a főnökség szintjén is. „Különösen büszkék vagyunk arra, hogy nálunk mindig is megvolt a magyar kollégákba vetett bizalom” – emeli ki Szakács-Fehérváry Gábor.
„A francia Colas számára a kezdetek óta fontos, hogy egy nagy család tagjai legyenek a leányvállalatok. Az anyavállalat sok mindenben szabad kezet ad nekik, mert tudja, hogy a helyi viszonyok ismerete, a hosszú idő alatt kiépített kapcsolatok ápolása, és a leányvállalatok saját identitásának megőrzése kulcsfontosságú egy 50 országban jelenlévő cégcsoport számára.”
Az egyik legnagyobb különbség a francia és a magyar Colas között, hogy az anyavállalat 80%-ban útépítő cég, Magyarországon viszont már a kezdetek óta szerves része a cég életének a közműépítés, a hídépítés vagy az árvízvédelem. Hozzájuk kötődik például az itthon második legnagyobbnak számító szebényi völgyhíd, a budapesti központi szennyvíztisztító, és a budapesti 1-es villamosvonal meghosszabbításában is szerepet vállaltak. „Ugyanakkor világszinten igaz, hogy mindenütt az útépítés a fő üzletág, talán ezért van az, hogy a Colas a hazai közvéleményben leginkább egy nagy autópálya építő cégként él” – véli az igazgató.
A francia Colas sokkal otthonosabban mozog az apró munkák sokaságában, de rólunk más kép alakult ki a hazai iparágban. „Jelentős referenciákkal rendelkezünk az ország legtöbb autópályáján, de évente a százat is meghaladja az olyan kis munkák száma, mint a gyártócsarnokok körüli utak, parkolók, önkormányzati útfelújítások, vagy körforgalmak.”
2016-ban nem volt kiemelkedő évük, főleg az azelőtti kettő erős esztendőhöz képest, mégis az elsők között sikerült átvészelni ezt a ciklust. „Lehetett számítani rá, hogy ez az év egy kicsit szerényebb lesz, így is készültünk, és megpróbáltuk minél hatékonyabb eszközökkel átvészelni az időszakot.”
A munkaerőpiacon tapasztalható hiányt ők is megérzik, de a nagy és stabil háttérnek köszönhetően nem tapasztalható fennakadás. Idén a fizikai állományban komoly béremelést tudtak adni, amire szintén nagy szükség volt. Ami pedig a mérnököket illeti, egyre többször találkozni a Colasszal az állásbörzéken, mert jó szakemberekből sosem elég. „Szerencsére viszonylag könnyen találunk jelentkezőket, mert a munkaerőpiacon is jónak számít a hírnevünk, és aki belép a csapatba, az többnyire marad is. Igyekszünk minél több fiatalnak lehetőséget adni, nélkülözhetetlen a nyitottságuk.”
„A cégen belüli előrelépésnek nagy hagyományai vannak, és maximálisan támogatott a pozíciók közötti mozgás. Ha valaki eljön ide dolgozni és ügyes, lesznek lehetőségei” – mondja Szakács-Fehérváry Gábor, példaként említve a Colas Út Zrt. vezérigazgatóját, Zsiga Györgyöt, aki annak idején építésvezetőként csatlakozott, és most a legnagyobb leányvállalatot vezeti.
„Máig tartjuk magunkat ahhoz, hogy első osztályú munkát végezzünk, elsőre. Magyarországon van a Colas egyik legjobban felszerelt laboratóriuma, amely a legmodernebb eszközökkel ellenőrzi a felhasznált alapanyagok és a beépítés első osztályú minőségét.”
Ezzel párhuzamosan a Colasnak szintén fontos célkitűzése, hogy minél kevesebb energiafelhasználással építsen utakat. A francia anyacég saját fejlesztésű szoftvere azonos minőség mellet alacsonyabb károsanyag kibocsátással járó alternatívákat kínál, így válhatnak az utak fenntarthatóvá. Ez a törekvés Magyarországon is egyre hangsúlyosabb. A jövő útjain pedig a cég Wattway nevű innovációja segítségével már a napenergiát is hasznosíthatjuk.
A jövő generációt támogatják: évente több tízmillió forintot költenek óvodai sportpályák építésére, illetve sportversenyeket szponzorálnak. Nemsokára megjelenik egy óvodásoknak szóló kiadvány a biztonságos közlekedésről, amit szintén anyagilag segítenek. „Sok kisgyerekes fiatal dolgozik nálunk, így magától értetődik az ilyen célok támogatása.”
Az anyavállalat számára a kultúra és a képzőművészet is nagyon fontos, ezt igyekeznek Magyarországon is szem előtt tartani. Komolyzenei és színházi produkciók, kulturális fesztiválok támogatójaként gyakran feltűnik a Colas.
A jövőbeli tervekre vonatkozó kérdésre Szakács-Fehérváry Gábor elmondja, hogy a mostani uniós ciklus lejártával is meg szeretnék tartani a jelenlegi, már hosszabb ideje birtokolt pozíciót, ami a mélyépítési piacon körülbelül tíz százalékot jelent. Törekszenek a magánpiaci láb megerősítésére is, ami jelenleg nagyjából a tizede a forgalmuknak. „A diverzifikálódás és az új üzleti lehetőségek felé nyitás lehetőség az esetlegesen csökkenő útépítési szegmens kompenzációjára. Az előkészületek már elindultak.”
A cégcsoportnál összesen 900 fő dolgozik, melynek fele-fele a fizikai és a szellemi állomány. Ezt a létszámot szintén hosszú távon kívánják fenntartani.
Idén még egy örömteli fejleményt üdvözölhettek: először adódott a magyar Colasnak külföldi munkája, ráadásul rögtön kettő. A Colas Alterra Nyitrán, a szlovák Colasnak segített be a Jaguar Land Rover gyárának építésében, ahol csatornázást végeztek. A másik feladatot Csehországban kapta a Colas Hungária: ez a munka már elindult Brno és Prága között, ahol autópálya rekonstrukciós munkálatokat végeznek csúszózsalus betonfinisherrel, itt a cseh Colasnak segítenek be. Az igazgató bízik benne, hogy a következő években még több ilyen lehetőségük adódik.
Antal Zsófia
Idén 13 nívódíjat és 4 elismerő oklevelet adtak át.
Ismét gyermekzsivaj töltötte meg a Szabadics Építőipari Zrt. nagykanizsai irodaházát, ahol december 6-án ünnepélyesen átadták a munkavállalók gyermekeinek meghirdetett rajzpályázat díjait.