A tervek kialakításakor előtérbe kerül majd a civilekkel való párbeszéd – hangzott el a főváros jövőjéről szóló konferencián, ahol számos lehetséges fejlesztési irányt is bemutattak.
Intenzívebb együttműködés alapján fejlesztik a jövőben Budapestet – hangzott el a Budapest, az élhető város című fővárosi konferencián szerdán. A 168 Óra által szervezett esemény nyitó előadását Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség kedden kinevezett államtitkára tartotta, melyről Tóth Ákos, az újság főszerkesztője azt mondta: bár meghökkentő lehet, valójában a dolgok normális menete, hogy a kormány egyik képviselője egy deklaráltan baloldali lap által szervezett konferencián beszél, mivel pártok és ideológiák fölött álló ügyekről van szó.
Fürjes Balázs kiemelte: fontos cél, hogy a kormány még jobb partnere legyen Budapestnek, ezért döntöttek úgy, hogy a Miniszterelnökségen jöjjön létre egy Budapestért és az agglomerációért egységesen felelős városfejlesztési államtitkárság, legyen egy Budapestért is felelős miniszter, valamint egy csak Budapestért felelős államtitkár. Ezt a feladatot kapta kedden Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs államtitkár. Hangsúlyozta, hogy az új kabinet nem csökkenti a főváros hatásköreit, sőt, tisztán állami hatáskörbe tartozó fejlesztéseket is a főpolgármester együttműködéséhez kötik.
Egy 2030-ig szóló városfejlesztési stratégiát kell a főpolgármesterrel közösen kidolgozni, és a Fővárosi Közgyűlés által korábban elfogadott fejlesztési tervből kell kiindulni. Emellett a civil közösségek részvétele is hangsúlyos, ősztől a „Budapest párbeszéd” mottó köré szerveződve közösen kívánják „kitalálni Budapestet” fórumok, tanácskozások és rendezvények keretében. Várhataóan a következő területeket érinti majd az így kialakuló terv: közlekedés, családbarát fejlesztések, Budapest mint egyetemi város, közterek és parkok felújítása, árvízvédelem és a Duna-part. Fürjes Balázs a fenti témákból néhányat kiemelve elmondta, többek között az alábbiakban szeretnének majd közös nevezőre jutni a főváros vezetésével és a civilekkel:
Előadásában Gerő András történész, a CEU egyetemi tanára és a Habsburg Történeti Intézet igazgatója kiemelte, nagyon jónak tartja az új kabinet létrejöttét, sőt, már a Budapest és a magyar állam című, az Élet és Irodalomban februárban megjelent publicisztikájában is a széteső fejlesztések összefogását javasolta.
Úgy véli, ez a most megvalósult intézményesült felelősségvállalás az egyik kulcsa annak, hogy Budapest Közép-Európa fővárosává válhasson. Gerő András javaslatának másik pillére Budapest vezetésének egységessé tétele, szemben a mostani széttagolt, 23 egyenjogú önkormányzat struktúrájával.
A konferencia további részében az Ernst and Young, a Lechner Tudásközpont és az Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft. szakemberei, valamint Z. Halmágyi Judit építész adtak elő városfejlesztési témákban.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.