2024.12.13, Péntek
A Duna Aszfalt szakmai befektetésével épülhet új híd a Kongó-Zambia határon
Látványterv: Duna Aszfalt

A Duna Aszfalt szakmai befektetésével épülhet új híd a Kongó-Zambia határon

magyarepitok.hu

2020.12.04. 15:35 - Szabó Ákos

Tíz év előkészítő munkája után indulhat meg a munka 182 kilométer út és egy 305 méter hosszú határhíd építkezésén: hivatalos forrásból kaptunk részletes adatokat a projektről.

Hirdetés

Az elektronikai eszközök gyártásában elengedhetetlen réz és ritkaföldfém nyerőhelyeknek otthont adó kongói Katanga tartomány és azok fő felhasználója, Kína elérésében kiemelt jelentőségű, tanzániai Dar-es-Salaam kikötője között épülhet kulcsfontosságú híd a Duna Aszfalt Zrt. és fejlesztési bankok finanszírozásában, PPP projekt keretében, a magyar cég szakmai és pénzügyi befektetésével és koordinálásával. Mintegy egy évtizede készítik elő a kontinensnek megfelelő erőforrásokat és felkészülést igénylő projektet, amiről a hazai sajtó is többször írt pontos források hiányában is, helyenként a spekulációig is elmenve.

Lapunk most elsőként közvetlenül a Duna Aszfalttól kapott hivatalos információk alapján tud beszámolni híd- és útépítési lehetőségről. A hosszú szervezés után már a megvalósuláshoz közeledő projekt konstrukciójáról, hátteréről és jövőjéről Jászberényi Tamás, a projektgazda holding társaság, a GED Africa Ltd újonnan kinevezett vezetője, egyben a Duna Aszfalt Zrt. gazdasági koordinációs igazgatója tájékoztatta a magyarepitok.hu-t.

Eszerint a napokban is folynak az előre haladott tárgyalások a PPP projekt fejlesztése érdekében a Dél-Afrikai Köztársaságban, a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK) és Zambia szakmai delegációinak részvételével, a két ország között új határhíd és 182 kilométernyi út építéséről, mely magyar tervezők munkája alapján, magyar szakmai befektetéssel és koordinációval valósulhat meg.

 

A zambiai delegáció és a GED Africa team az egyeztetésen

 

Hosszú és gondos előkészítő munka után érkeznek a megvalósítás közvetlen közelébe

Miután a két állam között 2018-ban együttműködési megállapodás született a már mintegy 10 éve szervezés alatt álló projektről – Afrika ezen részén kifejezetten hangsúlyt kell fektetni az előkészítésre, különösen több államot átívelő és geopolitikai jelentőségű projektek esetén (erről később) - jelenleg az államközi Közös Irányító Bizottság (Joint Steering Committee) találkozik Dél-Afrikában.

Ezen a tárgyaláson részt vesz a szakmai befektetőként, tervezőként, illetve műszaki és pénzügyi koordinátorként is jelen levő Duna Aszfalt; leányvállalata, a koncessziós jogokkal rendelkező GED Africa Ltd; továbbá az érintett országokból érkező műszaki, jogi és pénzügyi területen dolgozó szakemberek.

 

Az eseménynek otthont adó a Radisson Blu Sandton

A projekt során közvetlenül két ország infrastruktúráját erősítik: a Kongói Demokratikus Köztársaság Katanga tartományát köti össze a projekt Zambiával a két országot elválasztó Luapula folyón új határhíd, modern határállomások és a csatlakozó 182 km útszakasz fejlesztésével.

 

A projekt legfontosabb része: egy 305 méter hosszú határhíd

 

 

Az új út a KDK-ban található Kasomeno és a zambiai Mwenda között épül meg részben egy-egy régi – közel használhatatlan állapotban levő –út rekonstrukciójával. A projekt legfontosabb része mindemellett az új határállomások mellett a Luapula folyón átívelő híd. A magyar tervezésű műtárgy

  • 305 méter hosszú,
  • egypilonos szerkezetű,
  • 212,00 m – 30,00 m – 30,00 m – 30,00 m támaszközökkel megtervezett
  • határhíd lesz,

az ehhez kapcsolódó infrastruktúrával.

 

A magyarok a szakmai biztonságot adják

A 25 éves PPP konstrukcióban megvalósuló projektben a hídépítésekben és útépítésekben jelentős tapasztalattal bíró Duna Group cégcsoport vezető tagja, a Duna Aszfalt kompetenciáját kamatoztatják.

 

 

A projektet a magyar és nemzetközi szakmában korábban kifejezetten elismert pályát befutó Mosonyi László† (a szakember a Duna Aszfalt fejlődésében is fontos tényező volt, vezetésével nyerte el többek között első jelentős külföldi megbízását 2007-ben, a kecskeméti Mercedes gyár mélyépítési munkáit 2009-ben, valamint 2012-ben az első magyar autópálya-beruházását is a cég) frankofón afrikai tapasztalatait kamatoztatva, illetve a magyar állampolgárságú (a Pannonhalmai Bencés Gimnáziumban végzett) René Hutton-Mills, a GED Africa Ltd holdingcég eredeti tulajdonosa és egyben jelenlegi társtulajdonosa készítették elő. Miután a GED cégek aláírták a koncessziós szerződéseket 2013 és 2014 során, sokáig befektetőt kerestek, majd 2017-ben ezen keresés és Mosonyi László iránt is érzett nagyfokú tisztelet eredményeként lépett be szakmai befektetőként a Duna Aszfalt.

 

Már felügyeltek geodéziai felméréseket

A pénzügyi és szakmai koordinációban már eddig is jelentős szerepet vállaltak (többek között a zambiai geodéziai felmérők munkáit is felügyelték), és a tervezésen kívül az irányításban is fontos szerepet vállalhatnak majd a projektben. Az építkezés várhatóan 3 év alatt, afrikai fővállalkozók közvetlen munkájával épül meg, különös tekintettel arra, hogy a koncessziós szerződésekben előírásra került a helyi vállalkozók alkalmazása a munkák jelentős részében.

 

Egy héttel rövidülhet le az út Katanga és az Indiai-óceán között

Az út világgazdasági jelentősége azért is rendkívül jelentős, mert mintegy 7 nappal tudja lerövidíteni a kongói Katangában található réz, arany, ezüst, valamint ritkaföldfémek útját a fő exportútvonalként használt tanzániai Dar-es-Salaam kikötőjébe. Ezt a 2037 kilométeres távolságot jelenleg csak jelentős kerülővel (ld. a mellékelt térképet), az átlagosan hétnapos várakozást igénylő határátkelőn, Kasumbalesa-nál tudták a nyersanyagokat a teherautók Tanzánia és az óceán felé eljuttatni, az új projekttel nagyságrendileg rövidülhet le időben az út, újabb gazdasági kapcsolatokat nyitva és a kongói, illetve zambiai térségek gazdasági fellendüléséhez hozzájárulva.

AktuálisDuna Aszfalt Zrt.GED Africa Ltd.útépítéshídépítésLuapulaKongói Demokrtikus KöztársaságZambiahatárátkelő

Hírlevél

Hirdetés