Tíz év előkészítő munkája után indulhat meg a munka 182 kilométer út és egy 305 méter hosszú határhíd építkezésén: hivatalos forrásból kaptunk részletes adatokat a projektről.
Az elektronikai eszközök gyártásában elengedhetetlen réz és ritkaföldfém nyerőhelyeknek otthont adó kongói Katanga tartomány és azok fő felhasználója, Kína elérésében kiemelt jelentőségű, tanzániai Dar-es-Salaam kikötője között épülhet kulcsfontosságú híd a Duna Aszfalt Zrt. és fejlesztési bankok finanszírozásában, PPP projekt keretében, a magyar cég szakmai és pénzügyi befektetésével és koordinálásával. Mintegy egy évtizede készítik elő a kontinensnek megfelelő erőforrásokat és felkészülést igénylő projektet, amiről a hazai sajtó is többször írt pontos források hiányában is, helyenként a spekulációig is elmenve.
Lapunk most elsőként közvetlenül a Duna Aszfalttól kapott hivatalos információk alapján tud beszámolni híd- és útépítési lehetőségről. A hosszú szervezés után már a megvalósuláshoz közeledő projekt konstrukciójáról, hátteréről és jövőjéről Jászberényi Tamás, a projektgazda holding társaság, a GED Africa Ltd újonnan kinevezett vezetője, egyben a Duna Aszfalt Zrt. gazdasági koordinációs igazgatója tájékoztatta a magyarepitok.hu-t.
Eszerint a napokban is folynak az előre haladott tárgyalások a PPP projekt fejlesztése érdekében a Dél-Afrikai Köztársaságban, a Kongói Demokratikus Köztársaság (KDK) és Zambia szakmai delegációinak részvételével, a két ország között új határhíd és 182 kilométernyi út építéséről, mely magyar tervezők munkája alapján, magyar szakmai befektetéssel és koordinációval valósulhat meg.
Miután a két állam között 2018-ban együttműködési megállapodás született a már mintegy 10 éve szervezés alatt álló projektről – Afrika ezen részén kifejezetten hangsúlyt kell fektetni az előkészítésre, különösen több államot átívelő és geopolitikai jelentőségű projektek esetén (erről később) - jelenleg az államközi Közös Irányító Bizottság (Joint Steering Committee) találkozik Dél-Afrikában.
Ezen a tárgyaláson részt vesz a szakmai befektetőként, tervezőként, illetve műszaki és pénzügyi koordinátorként is jelen levő Duna Aszfalt; leányvállalata, a koncessziós jogokkal rendelkező GED Africa Ltd; továbbá az érintett országokból érkező műszaki, jogi és pénzügyi területen dolgozó szakemberek.
A projekt során közvetlenül két ország infrastruktúráját erősítik: a Kongói Demokratikus Köztársaság Katanga tartományát köti össze a projekt Zambiával a két országot elválasztó Luapula folyón új határhíd, modern határállomások és a csatlakozó 182 km útszakasz fejlesztésével.
Az új út a KDK-ban található Kasomeno és a zambiai Mwenda között épül meg részben egy-egy régi – közel használhatatlan állapotban levő –út rekonstrukciójával. A projekt legfontosabb része mindemellett az új határállomások mellett a Luapula folyón átívelő híd. A magyar tervezésű műtárgy
az ehhez kapcsolódó infrastruktúrával.
A 25 éves PPP konstrukcióban megvalósuló projektben a hídépítésekben és útépítésekben jelentős tapasztalattal bíró Duna Group cégcsoport vezető tagja, a Duna Aszfalt kompetenciáját kamatoztatják.
A projektet a magyar és nemzetközi szakmában korábban kifejezetten elismert pályát befutó Mosonyi László† (a szakember a Duna Aszfalt fejlődésében is fontos tényező volt, vezetésével nyerte el többek között első jelentős külföldi megbízását 2007-ben, a kecskeméti Mercedes gyár mélyépítési munkáit 2009-ben, valamint 2012-ben az első magyar autópálya-beruházását is a cég) frankofón afrikai tapasztalatait kamatoztatva, illetve a magyar állampolgárságú (a Pannonhalmai Bencés Gimnáziumban végzett) René Hutton-Mills, a GED Africa Ltd holdingcég eredeti tulajdonosa és egyben jelenlegi társtulajdonosa készítették elő. Miután a GED cégek aláírták a koncessziós szerződéseket 2013 és 2014 során, sokáig befektetőt kerestek, majd 2017-ben ezen keresés és Mosonyi László iránt is érzett nagyfokú tisztelet eredményeként lépett be szakmai befektetőként a Duna Aszfalt.
A pénzügyi és szakmai koordinációban már eddig is jelentős szerepet vállaltak (többek között a zambiai geodéziai felmérők munkáit is felügyelték), és a tervezésen kívül az irányításban is fontos szerepet vállalhatnak majd a projektben. Az építkezés várhatóan 3 év alatt, afrikai fővállalkozók közvetlen munkájával épül meg, különös tekintettel arra, hogy a koncessziós szerződésekben előírásra került a helyi vállalkozók alkalmazása a munkák jelentős részében.
Az út világgazdasági jelentősége azért is rendkívül jelentős, mert mintegy 7 nappal tudja lerövidíteni a kongói Katangában található réz, arany, ezüst, valamint ritkaföldfémek útját a fő exportútvonalként használt tanzániai Dar-es-Salaam kikötőjébe. Ezt a 2037 kilométeres távolságot jelenleg csak jelentős kerülővel (ld. a mellékelt térképet), az átlagosan hétnapos várakozást igénylő határátkelőn, Kasumbalesa-nál tudták a nyersanyagokat a teherautók Tanzánia és az óceán felé eljuttatni, az új projekttel nagyságrendileg rövidülhet le időben az út, újabb gazdasági kapcsolatokat nyitva és a kongói, illetve zambiai térségek gazdasági fellendüléséhez hozzájárulva.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.