2021.03.01, Hétfő
A legoptimistább forgatókönyvét is felülmúlta a 30. születésnapját ünneplő gyártó cég

A legoptimistább forgatókönyvét is felülmúlta a 30. születésnapját ünneplő gyártó cég

magyarepitok.hu

2021.01.28. 17:15 - Hegedűs Gergely

A Cemix Hungary vírussal terhelt évben is rendre meg tudta valósítani, amit a piac igényelt, így végül a tavalyi rekordját is túlszárnyalta. A magyar szakembergárda kiemelkedő tudására és egy erős vállalati kultúrára alapozó vállalat ügyvezető igazgatója további növekedést vár az elkövetkező 3-4 évben.

Hirdetés

Az immár három évtizedes múlttal bíró Cemix Hungary Kft. idei évében az egyik legmeghatározóbb lépés a korábbi Lasselsberger-Knauf név lecserélése volt. Az évértékelő interjún azonban nem csupán erről beszélgettünk Veit Tamás, ügyvezető igazgatóval.

Veit Tamás, ügyvezető igazgató


Már évek óta érett a szándék a névváltoztatásra

Az 1990-ben Veszprémben alapított, építőipari anyagokat gyártó vállalatnál komoly stratégia és hosszú távú folyamat vezetett a november közepében bejelentett névváltoztatáshoz, amely a horvát és a román leányvállalatokat is érintette. Veit Tamás a korábban is elhangzott szempontokat hangsúlyozta:

„A Cemix márkanév így már Közép-Európa nyolc országában lesz jelen, így lehetőség nyílik a szinergiák kihasználásra.” Ez jelentheti többek közt az erőforrások megosztását vagy a fejlesztések összehangolását is. „Ugyanakkor a határokon átnyúló kereskedelmi láncok szempontjából is nagyon fontos”

– fogalmazott a vezető.

A Cemix márkaneve már jól bejáratott Csehországban, Szlovákiában és Ausztriában, ugyanakkor a magyar, horvát és román piacok mellett meg fog jelenni Szlovéniában és Szerbiában is. A Cemix eredetileg Csehország egyik első építőipari gyártója volt, majd a Lasselsberger csoport vásárolta meg a több mint százéves múlttal bíró társaságot. „A fent leírt helyzetből kiindulva már évek óta érett a szándék a név egységesítésére, ennek most jött el az ideje” – fogalmazott Veit Tamás. Úgy fogalmazott, az érési folyamat olyan volt, mint amikor egy hólabda gurul, szép lassan növekedik, és egyre inkább felveszi a sebességet.


Nem volt mindegy, melyik pillanatban jelentik be

Fontos körülmény, hogy sem a vállalat tulajdonosi háttere, sem a termékek arculata nem fog megváltozni a névváltozás mellett. Ugyanakkor így is számos feladattal járt ez a lépés. „Az új márkanevet meg kellett tervezni, illetve elhelyezni a termékek csomagolásán, a különböző kiadványainkon, bolti anyagainkon, silóinkon, valamint a gyáraink homlokzatain" – mondta el az ügyvezető. A névváltoztatás időzítése is fontos volt: biztosítani kellett, hogy annak pillanatában a lehető legkisebb mennyiség legyen a régi elnevezéssel ellátott termékből.

Az új egri szolgáltatóközpont belső terei a Cemix termékeivel épültek - Fotó Nagy Mihály/magyarepitok.hu


Ez idáig a fent leírt előkészítés zajlott, és a jövő év szól majd igazán a kommunikációról a Cemix bevezetésében. „Egy jóval élénkebb marketinggel szeretnénk ennek az új márkanévnek hírértéket és súlyt adni, többek közt televíziós hirdetéseket is alkalmazva.” Hozzáteszi, ez a folyamat a magyar mellett a horvát és a román piacokon is zajlik.


Néhány évig a régi név is ott lesz a termékeken

Úgy fogalmaz, mindez egy hatalmas munka, ami a cég minden területét érinti. „Elég arra gondolni, hogy az összes kis- és nagykereskedésben le kell cserélnünk a szórólapokat. Ugyanakkor fontos hozzátenni, hogy ez egy lehetőség a cég számára, hiszen maga a névváltás egy fejlődési folyamat eredménye – ezt a pozitív üzenetet is hozzá szeretnénk kapcsolni a változáshoz.”

Szavaiból kiderül, a Lasselsberger-Knauf márkanevet továbbra is feltüntetik a termékeken a beazonosíthatóság érdekében. A vezető szerint 2-4 évig tart majd ez az átmeneti időszak, amíg az új név rögzül a piaci szereplőkben.


Így sokkal több szürkeállomány tud összehangolódni

Az egységes név előnyeit részletezve Veit Tamás kiemelte, egy termék nem két-három, hanem nyolc országban tud majd megjelenni egyszerre. „Ez sokkal hatékonyabb megtérülést és értékesítést von maga után, ugyanakkor sokkal több szürkeállomány tud majd részt venni egy termék fejlesztésében.” Veit Tamás úgy látja, az egységesedés, sok egyéb más dologgal együtt, óhatatlanul erősíti a piaci pozíciót, ami a számokban is jelentkezik majd.

Újpest egyedülálló lakótornyaiban is Cemix-termékeket alkalmaztak - Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


A különböző leányvállalatok közötti együttműködésre eddig is volt példa, ám ez mostantól szintet tud váltani. „A hozzánk tartozó három ország, hazánk, Románia és Horvátország esetében eddig is teljes összehangoltságról beszélhettünk. A többi országot tekintve az utóbbi egy-két évben elindult az együttműködés, és ez is közrejátszott a közös névről meghozott döntésben” – árulta el a vezérigazgató.   

A jövő évben várt pozitív fejleményekre nem csupán a névváltozással járó egységesülés miatt számítanak. „A kormány által meghozott élénkítő intézkedések - mind az 5 százalékos lakásáfa újraindítása, mind a lakásfelújításokra igényelhető vissza nem térítendő támogatás – segítik az építőipart pörögni. Ez pedig a mi számainkban is megmutatkozik majd valószínűleg.”


A legoptimistább forgatókönyvben sem szerepelt, amit végül elértek

A 2020-as év rendkívüli kihívásai a Cemix Hungary-t sem kerülték el, ezzel együtt az ügyvezető kifejezetten jó hírekről tud beszámolni. „Emlékezetes pillanat volt, amikor március második felében a kollégákkal meghoztuk azt a döntést, hogy bevezetjük a home office-t. Ekkor hirtelen nagyon sokféle vészforgatókönyvet kellett letenni számokkal együtt a tulajdonosok elé. Egyikben sem szerepelt az a kiváló eredmény, amit minden valószínűség szerint 2020-ban el fogunk érni, hiszen már novemberben a 2019-es év eredménye felett voltunk.”

Mindezt úgy érték el, hogy a 2019-es eredményeik magas bázist képeznek: ekkor a cég itthon közel 350 ezer tonna építőanyagot értékesített, amellyel mintegy 12 milliárd forint árbevételt ért el.

A kiemelkedő teljesítményt részben az alapozta meg, hogy a járvány kezdetén, márciusban és áprilisban pánikvásárlások indultak be. „Az első negyedévben 25-30 százalékkal voltunk a tavalyi év fölött. A rákövetkező negyedévekben ez kezdett lecsengeni, ám minden egyes negyedév pozitívan zárult a tavalyihoz képest.”


A kiélezett helyzetekben is megőrizték a profizmust

Ugyanakkor nem csupán a piaci igények kellettek a kiugró eredményhez.

„Komoly fegyvertény, hogy minden körülmények közepette elő tudtuk állítani, és az általunk vállalt 24-48 órán belül el tudtuk juttatni a megrendelőkhöz, amit a piac igényelt tőlünk. Ehhez az kellett, hogy ebben a kiélezett helyzetben is megfelelően tudtunk kommunikálni a partnerekkel, és megfelelően tudtunk működni.”

A rendkívüli helyzetben a vállalat alapértékei és tartalékai is megmutatkoztak. „Elfogultság nélkül mondhatom, hogy le a kalappal a kollégák előtt. Azt látom, hogy sikerült váltanunk, fel tudtuk venni a helyzetnek megfelelő ritmust és hozzáállást.” Mindehhez döntő segítséget nyújtott, hogy a társaság megtartotta mind a szellemi, mind a fizikai dolgozók körében a folyamatos kommunikációt.


A határozott üzenetek mederben tartották a céget

A negyedévente megtartott egyeztetések alapvetően az adott időszak elemzését és az előretekintést szolgálják, a mostani helyzetben még ennél is nagyobb szerepük volt. „Kulcstényező volt, hogy végig határozott üzeneteink voltak, és ha valamit eldöntöttünk, akkor azt következetesen végig is vittük. Mindenkinek elegendő információja volt arról, hogy egy-egy helyzetet hogyan kell kezelni. Itt most a kell szó nagy hangsúlyt kapott, hiszen nem volt választási kérdés, a közösséget kellett védeni.”

Hangsúlyozza, nagyon jó volt a munkatársak hozzáállása:

„Hatalmas felelősségtudatról tettek tanúbizonyságot.”

Ez a folyamat nem kis feladatokkal járt együtt egy építőipari gyártónál, hiszen a logisztikát, a dokumentációk kezelését és sok egyéb folyamatot kellett alapvetően átalakítani.


Minden terméket saját maguk fejlesztettek a hazai piacra

Ahogy a Veit Tamással folytatott korábbi interjúnkból is kiderült, a Cemix Hungary egyik nagy erőssége a termékek folyamatos fejlesztése. „Fontos hangsúlyozni, hogy azokat a termékeket, amelyeket gyártunk és értékesítünk, sohasem kaptuk. Ehelyett rendre az itteni fejlesztő csapat hozta létre ezeket a piaci igények alapján: itt írtuk a recepteket és itt teszteltük az anyagokat. Éppen ezért ki kell mondani, hogy a vállalat óriási értéke az a szürke állomány, amivel a kollégák ezeket a termékeket hosszú évek óta elő tudják állítani.”

Belső tér a különleges újpesti lakótornyok egyikében - Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


Ebben a tekintetben a vírussal terhelt évben sem volt visszalépés: „Idén is több új terméket sikerült kifejlesztenünk, ezen felül van olyan folyamatunk is, amelyik januárra átnyúlik. Ez a terület tehát továbbra is erős, sőt most, hogy több forrást tudunk bevonni, még több terméket és még gyorsabban leszünk képesek a piacokra bevezetni.”


Ezekben a szegmensekben rátettek még egy lapáttal

Az ügyvezető a vállalat termékportfoliójáról, annak stratégiai céljairól is szót ejtett. A Cemix a gépi vakolatok, habarcsok, aljzatképző termékek gyártása és forgalmazása terén piacvezető Magyarországon. A hidegburkolási rendszerek, és hőszigetelő rendszerek tekintetében ugyanakkor a top 3-ban van évek óta.

Cemix-termékek alkalmazása a ferihegyi 2A terminál burkolatán - Fotó: Kárpáti László/magyarepitok.hu


Veit Tamás elárulta, a hidegburkolás, a hőszigetelés, a homlokzatképzés szegmensekben a cél a pozíció további erősítése.

„A mostani fejlesztések főként a hidegburkolás területére irányultak a vízszigeteléstől kezdve a magas kategóriás csemperagasztó termékekig. Ezt az irányvonalat szeretnénk tovább vinni, illetve ennek az eredményét szeretnénk látni realizált forgalomban, vagyis ezeken a területeken jobban szeretnénk nőni, mint ahogy a piac.”


A kisebb lakossági projektek sokat érnek a Cemixnek

A vállalat forgalmának jelentős részét teszik ki a nagy projektekre - többek közt például a lakóparkok fejlesztésére – értékesített termékek. Ugyanakkor éppen ezek azok a projektek, melyek kevésbé kiszámíthatóvá tesznek egy évet. „Erre jó példa ez az év, amikor a vírushelyzet miatt jópár beruházást, ha nem is töröltek, de átcsúsztatták a következő évekre. Egy-egy ilyen fejlesztés kiesése fájdalmas tud lenni, de ezt kompenzálni tudják a felújítások, melyekhez szintén tudunk termékeket biztosítani. Emiatt nagyon fontos számunkra az a rengeteg kisebb lakossági projekt, melyekben a családi házak vagy 3-4 lakásos társasházak újulnak meg.”

Ezen a ponton lép be a több lábon állás jelentősége.

„Nálunk a széles termékportfolió miatt mindig vannak olyan termékek, melyek egy adott piaci helyzetben meg tudnak lódulni, miközben más termékek visszaesnek.

Szerencsére nagyon sok olyan különböző termékünk van, melyek a legkülönbözőbb témájú és nagyságú építkezésen használhatnak fel.”


A nagyobb beruházások 2021 második felétől pörgetik majd a forgalmat

Veit Tamás egy példát is elmondott a fentiekre: „Ahogy a szerkezetépítés visszaesik, azt érzékeljük a falazóhabarcs és a gépi vakolat keresletcsökkenésében. Ugyanakkor ezzel egyidőben a belső munkákban, hidegburkolásában olyan növekedés van, ami az előző hatást tudja kompenzálni.”

Az új egri szolgáltatóközpont egyik belső felülete - Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu 

Az hogy a vállalat termékei a lakossági projektekben is népszerűek azért is fontos, mert januártól megnyílik az otthonfelújítási program, amely által a legalább egy gyermeket nevelő családok költségeinek a felét átvállalja az állam. „Vélhetően ez a sok kicsi fejlesztés hatása lesz elsőként realizálható a jövő évben. A nagyobb projekteknél viszont az ágazat tehetetlenségi faktora miatt több idő kell a beinduláshoz, és ahhoz, hogy az idén befagyasztott beruházások újra beinduljanak.” A vezető szerint a nagyobb beruházások hatása markánsan 2021 második felében és 2022-ben jelenik majd meg.


A vállalat fejlődése szoros kapcsolatba került a magyar piaccal

A kedvező pozícióval kapcsolatban felvetődik a kérdés, milyen értékek mentén haladt a cég, hogy ilyen szintű bizalom van a termékei iránt. Veit Tamás a Magyarországon 30 évvel ezelőtt alapított vállalat korai időszakára utalt vissza. „Nagyon jókor lépett be a cég a magyarországi piacra, még nagyon az elején, és a piaccal együtt kezdett felfutni. Akkoriban nagyon nagy szükség volt jó és újdonságnak számító termékekre, melyeket a magyar szakembereink sikeresen állították elő. Az ő szakértelmük lényegében a cég egész életpályáját végigkíséri.”

A stabil szakembergárdát jól jellemzi, hogy idén számos munkatárs a 30 éves vállalattal együtt ünnepelte a 30-25-20 éves évfordulóját a cégnél.

„Manapság óriási érték, hogy ilyen lojális dolgozókkal tudunk együtt dolgozni. A hosszú stabil szakmai pálya egyúttal egy nagyon komoly szaktudást is eredményez. Úgy gondolom, ezt a jó pozíciót egy jó csapat hozta össze.” Hozzáteszi, ez a magas szintű tevékenység a megfelelő marketingtámogatást is megkapta ahhoz, hogy ennek híre legyen a magyar piacon.


Átgondolt kiválasztás vezetett a magas szintű cégkultúrához

A vezető szavaiból kiderül, az eddigi eredmények mögött az az emberi attitűd áll, amely alapján mindenki segíti a másikat, és a kollégák megpróbálják a legjobbat kihozni egymásból a közös eredmény érdekében.

Ehhez nagymértékben hozzájárult, hogy nagyon átgondolták, milyen területre milyen típusú embereket vesznek. „Elsősorban a vezetőknél és a középvezetőknél mindig kiemelt szempont volt, a pro-aktivitás, az hogy hogyan tudják összefogni a csapatukat, hogyan tudnak kommunikálni, és milyen a problémamegoldó képességük.”


A tavalyi rekordot idén egy újabb rekord írta felül

A vállalatot jellemző fluktuáció jóval az országos átlag alatt van, ezzel együtt a céget is érték kihívások.

„Esetenként nem volt könnyű pótolni a termelésben dolgozó kollégákat, emiatt fontos célkitűzéssé vált az elmúlt években, hogy amit tudunk, azt automatizáljuk a termelési folyamatban. Ezzel a lehető legkisebbre redukáljuk az egy műszakban dolgozó kollégák számát, másrészt növeljük a hatékonyságot.”

Az interjú végén Veit Tamás visszafelé és előre egyaránt tekintett. „Egy évvel ezelőtt, amikor összegeztem az évet, megállapítottam, hogy a 2019-es a vállalat történetének legerősebb éve lett az árbevétel, a mennyiség és az eredményesség tekintetében. Azt kell mondanom, hogy az élet és mi magunk elég hamar felülírtuk ezt az eredményt, hiszen az idei év megint erősebb lett.”

Hozzátette, egy év múlva akkor lenne elégedett, ha egy további növekedés mutatkozna. „Összességében az elkövetkező három-négy évben szeretnénk folyamatosan tovább növelni a bevételeinket és az eredményességünket.” Szavaiból kiderült, ezeket a célokat egyrészt a cég által meglépett változásokra, másrészt a támogatásoktól várható kedvező piaci folyamatokra alapozza.

Hegedűs Gergely

Aktuálisépítőipari gyártókCemix Hungary Kft.interjú

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés