Már másfél éve használhatják az autósok és a gyalogosok a Dózsa György út melletti Múzeum Mélygarázst és felette, az egykori Felvonulási téren, a korábban napi több mint ezer autót fogadó felszíni parkoló helyén kialakított gyönyörű Városligeti Promenádot. A Liget Budapest Projekt részeként elkészült beruházást a WHB kivitelezte, az izgalmas részletekbe Nagy Sándor projektvezető avatta be lapunkat.
Inspirálja, ha problémával találkozik, törekszik kollégáival a jó munkakapcsolatra, egy projekt elején pedig azzal kezdi a munkát, hogy feltérképezi a környezetet, megtanulja a terveket, a költségvetést és a szerződés főbb pontjait. Ilyen egy profi mélyépítési mérnök. Nagy Sándor, a 2020 decemberében átadott Múzeum Mélygarázs és Promenád projektvezetője hat éve erősíti a WHB csapatát. Korábbi munkahelyein szintén mélygarázsok, valamint mélyépítési létesítmények és szennyvíztisztító telepek kivitelezésében vett részt, a WEST HUNGÁRIA BAU Kft.-nél azonban visszatért a mélygarázsépítéshez. 1995-ben végzett az Ybl Miklós Műszaki Főiskolán, majd a BME építőmérnöki karán okleveles építőmérnökként végzett.
Egyik legfontosabb szempontja, hogy tudni kell bánni az emberekkel, a csapattal meg kell találni a hangot, az összhangot. Mint mondja, ezt sajnos egyik egyetemen sem oktatják – ő is egymaga, a terepen, a mindennapi munkája során tanulta meg ennek mibenlétét és fontosságát. Ehhez bizonyára hozzásegítette az az alaposság, amellyel nekikezd egy projektnek.
„Először is tanulmányozni kell a környezetet, majd meg kell tanulni a terveket, a költségvetést, és tudni kell a szerződés főbb pontjait. Én ezeket kijegyzetelem a legelején, hogyha menet közben utána kell nézni valaminek, ne kelljen újra átolvasni 50-70 oldalt. Azután felépítem az egymásra épülő fázisokat, technológiákat. Fontos, hogy a kivitelező csapat tudja, hogy mi miután következik.”
Ha valaki ilyen körültekintően kezd bele egy projektbe, nem lehet gond a problémamegoldás sem.
„Sokakat a probléma leblokkol, engem viszont inspirál. Azonnal elkezdek gondolkodni, hogy milyen megoldások lehetnek úgy, hogy gazdaságossági és műszaki szempontból is lehetőség szerint tökéletes legyen. Én szeretem az ilyen helyzeteket.”
S hogy nem tartja-e unalmasnak a mélyépítést?
„Megvan a veszélye, de azért a mélygarázs magába foglalja a speciális mélyépítési részt is, és valamilyen szinten a szerkezetépítést is. Hiszen, ha létrehozunk egy három vagy egy négyszintes mélygarázst, az ugyanúgy falakból, födémekből, blokkokból áll, gépészeti, elektromos vezetékrendszerekből, mint mondjuk egy magasépítmény, csak nem látszik a felszín fölötti része.”
Az építőmérnök vezetésével elkészült Múzeum Mélygarázs 2021 év végén Építőipari Nívódíjat nyert Komplex infrastruktúra kategóriában, amelyről lapunk is beszámolt a díjazott projektek névsorával együtt. Nagy Sándort pedig Mélyépítési szakágban Építési Alkotói Díjjal tüntették ki a Liget Budapest Projekt részeként megépült mélygarázs kivitelezéséért. Idén júniusban az alkotók megnevezésével ellátott bronztábla is felkerült a mélygarázs falára, amely büszkén hirdeti a legmagasabb építőipari elismerést.
„Ha ezt az elismerést vesszük, akkor mindenképp a pályám csúcsa, hiszen ez egy komoly díj, de ezt nem csak én kaptam, hanem az egész csapat, a kollégáim, akik ezen a projekten dolgoztak. A személyes alkotói díj pedig, ami számomra nagyon kedves, ennek a munkának a megkoronázása.”
A három részre osztható projekt első üteme a mélygarázs megépítése volt, a második a belső szakipar kialakítása, a harmadik pedig a parkoló fölötti promenád kialakítása.
A munkaterületet 2018 nyár elején vették át és rögtön el is kezdték felszínen lévő több tízezer négyzetméternyi bazaltbetonból álló régi parkoló elbontását. A környezetvédelmi előírásoknak megfelelően a kitermelt anyag egy részét újradarálták és lehetőség szerint beépítették az ágyazati szintbe. S bár a tervek megvoltak (ezeket az UNITEF ’83 Zrt. – FŐMTERV Zrt. Konzorcium készítette), a projektvezető már a kezdetekor azon gondolkodott, hogyan gyorsíthatná a kivitelezést. Az előrelátó létesítményfelelősök általában igyekeznek a beruházás elején valamennyi időtartalékot képezni.
„Ha az ember tud magának egy pár hetet nyerni, azt fel lehet használni abban az esetben, ha bármi véletlenszerű, vagy nem előre látható dolog szembejön. Ilyen volt például, az a speciális rész, amit a réselés és horgonyzás jelentett. Eredetileg három sor horgony volt kiírva a tervekben, de technológiaváltással csak két sort alkalmaztunk, mert ezek erősebb horgonyok voltak. Ettől függetlenül ezek beépítése mégis plusz időt vett igénybe, mert a Néprajzi Múzeum felől eső részen olyan tőzeg lencsét találtunk, hogy póthorgonyokat kellett fúrni, hogy megtámassza a résfalat és az ne dőljön be.”
Hogy ezt az időt behozzák, a szerkezetépítést gyorsították fel úgy, hogy a monolit födémeket előre gyártott panelekre cserélték, amelyeket csak a helyükre kellett emelni.
„Ugyan a mélyépítésben nincs a magasépítés bokrétaünnepéhez hasonló esemény, de mindenképp mérföldkőnek számít, amikor elérjük a mélygarázsnak a legmélyebb pontját. Érdekes mozzanat, amikor látszik a résfal a horgonyokkal és elkezdődik a szerkezetépítés az ágyazattal, szerelőbetonnal, majd folytatódik a vasszereléssel és elkészül az első fal. Minden részfeladatnak megvan a „szépsége”. Annak is, amikor bekerülnek az elszívó ventilátorok és zajhatár értékeket mérünk, vagy amikor a katasztrófavédelem ellenőrzi a beszerelt lifteket, hogy a tervek szerint valósítottuk-e meg az elképzeléseket.”
A háromszintes, pontosan 803 autó befogadására alkalmas mélygarázs érdekessége az Európa-szerte egyedülálló enteriőr, amelyet a művészet megjelenítésével alakítottak ki a belső terekben: a falakon 12 kiemelkedő magyar mester, köztük Moholy-Nagy László, Kassák Lajos, Victor Vasarely, Maurer Dóra és Keserü Ilona egy-egy remekművének reprodukciója látható a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Vasarely Múzeum gyűjteményéből.
„Ez a megoldás nemcsak vizuális élmény, hanem a tájékozódást is segíti. A mélygarázs három szintes, négy dilatációs egységgel, tehát 12 különböző részre osztható. Ezek különböző színvilágúak és minden egyes teret egy-egy mű ékesít. Elképesztő hatásos, nagyon különlegessé teszi az építményt. Ha valaki elsétál Vasarely háromdimenziós képe mellett, az tényleg olyan, mintha végig követné. Fantasztikus élmény!”
A háromszintes mélygarázsban természetesen gondoltak a kerékpárosokra is, akik a felszínről az autóforgalomtól elkülönítve juthatnak le a nulladik szintre, ahol számukra öltözőket, zuhanyzókkal felszerelt zárt biciklitárolókat alakítottak ki. Az akadálymentesített mélygarázsban külön beállót kaptak a mozgássérültek járművei, az elektromos autóval érkezőket pedig töltővel ellátott parkolók várják.
„A rámpák melletti kihasználatlan teret úgy oldotta meg a tervező, hogy ott 50 darab motorkerékpárnak alakítottunk ki helyet.”
A projekt harmadik része a mélygarázs feletti Promenád megvalósítása volt. A parkosított sétányt a Garten Studio Kft. tervezte – több mint száz fát, négyezer cserjét, valamint virágokat ültettek.
„A mélygarázs mindegyik dilatációs egységéhez tartozik egy-egy lift, lépcsőházzal együtt. A Városliget Akadálymentesítési Koncepciójának megfelelően az egyenlő hozzáférésre nagy figyelmet fordított a tervező, végig taktilis sávokat alakítottunk ki. Ez azért is volt fontos, mert a közelben, a Stefánia úton van a Vakok és Gyengénlátók Intézete, velük külön egyeztetés zajlott tervezői és kivitelezői szinten is, hogy minden megfelelő legyen számukra.”
A mélygarázs felett felszíni, zárható biciklitartókat helyeztek el. A parkban padokkal ellátott pihenőhelyeken tölthetnek időt az arra sétálók, az ivókút mellett pedig a házi kedvencek számára külön itatót alakítottak ki. A sétány Városliget felől eső részén egy zenével kísért vízjáték épült medencével, amely 160 fúvókát tartalmaz, és különböző alakzatokban lövelli ki a vizet. A promenád területén információs táblák segítik az arra járót a tájékozódásban, többek között ún. „szélrózsa” irányítótábla vitorlával mutatják, mi, hol találhat a Városligeten belül.
„Van egy érdekes padkombinácó. Ez egy olasz gyártású termék, ilyet Magyarországon még nem telepített senki. Kicsit próbára tette a kreativitásunkat, de megbirkóztunk vele – ezt úgy gondolom, érdemes megnézni.”
A Liget Budapest projekt keretén belül elkészült Múzeum Mélygarázst a Promenáddal együtt 2020 decemberében adták át. Ezután a WHB elnyerte a Műcsarnoknál, illetve a Néprajzi Múzeum körüli sétány kivitelezési munkáit is – melyeket szintén Nagy Sándor vezetett.
„A Műcsarnok melletti részen kezdtük el a munkálatokat. Itt kiderült, hogy a csatornahálózat nagyon rossz állapotban van, így azt egy speciális, úgynevezett béleléses technológiával hoztuk helyre: ez azt jelenti, hogy mintegy száz méteres szakaszt lágy béléssel kellett bevonni. Ebben a részprojektben nem volt mélyépítés, inkább útépítés és kertészet. Süllyedő pollert és földbe süllyesztett hulladéktárolót is építettünk.”
A Dózsa György utat és az Olof Palme sétányt összekötő, Műcsarnok mögötti útszakasz a Verona angyalai nevet kapta, amely a 2017. január 20-i, veronai buszbaleset 18 áldozatának és 26 sérültjének állít emléket. A WHB kivitelezői csoportja ezután a Néprajzi Múzeum körüli hangulatos sétányt is kialakította, újonnan épített zöldfelületekkel, elegáns környezetbe helyezve az újonnan megépült, különleges szerkezetű Néprajzi Múzeumot.
„Itt azért én is megtanultam néhány új dolgot a kertészektől, így lassan 50 éves fejjel: például, hogy mi az az úgynevezett Stockholmi-módszer a faültetés és gyökérkezelés kapcsán.”
A projektvezető, mint mondja, nemcsak a legrangosabb építőipari díjra büszke, amelyet elnyert a Múzeum Mélygarázs. Hanem arra a sok pozitív visszajelzésre is, amelyet gyakran kap ismerőseitől, kollégáitól, akik parkoltak a mélygarázsban és végig sétáltak a Promenádon is. Mind-mind arról számolnak be, hogy sokkal szebb és élhetőbb lett a Városliget.
Bár harminchárom évet töltött el egy munkahelyen és nem gondolkodott a váltáson, a Paks II. projekt mégis elcsábította Bohus Róbertet, aki úgy gondolja: ennek a beruházásnak olyan nívója, hírneve van, amiért érdemes volt ezt a lépést megtenni. A cég programelem-felelőse tapasztalt projektmenedzserként került márciusban a két új blokk létesítését koordináló társasághoz.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.