2024.04.26, Péntek

Hirdetés

A tudatos és gondosan előkészített generációváltás híve a Duna Csoport tulajdonosa
Fotó: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

A tudatos és gondosan előkészített generációváltás híve a Duna Csoport tulajdonosa

magyarepitok.hu

2023.05.12. 08:01 - Hegedűs Gergely

Szíjj László elvárja az utódaitól, hogy ne legyenek túl messze a termelési, értékteremtési folyamatoktól, ezért igyekszik beavatni őket a működési részletekbe.

Hirdetés

A generációváltásról kérdezték Szíjj Lászlót a 100 leggazdagabb magyart bemutató magazin 2023-as számában. A májusban megjelent legújabb számban a hazai mélyépítési ipar piacvezetőjének számító Duna Csoport alapító-tulajdonosa elárulta, a cégcsoport fejlődésével, a termelési volumen folyamatos növekedésével és a közelgő nyugdíjkorhatárral párhuzamosan fokozatosan érett meg benne a gondolat, hogy lépéseket kell tennie a generációváltás, a vállalkozáscsoport értékének megőrzése érdekében.

Amikor a vagyon önfenntartó működéséről kérdezték, a Duna Csoport mellett számos más jelentős vállalkozásban is tulajdonos Szíjj László arról a megfigyeléséről is beszélt, miszerint a közép-kelet-európai országok messze nem mozognak együtt gazdaságilag. „Így fordulhat elő, hogy egyszer az egyik országban van fejlesztési dömping, máskor máshol.

Ezért a kétezres évek közepétől arra törekedtem, hogy minél több országban legyünk egyszerre jelen. Közismert a közép-kelet-európai terjeszkedésünk, de működik GED-Africa néven projektünk Kongóban és Zambiában, valamint számos további akvizíción dolgozunk napjainkban.”


A család együtt él a vállalkozáscsoporttal

Az utódlás konkrét lépéseire is kitérve elmondta, a Duna Csoportban – ahol mára több mint kétezer munkatársa működik közre – igyekszik folyamatosan betekintést adni a gyermekeinek annak érdekében, hogy a szükséges időre megfelelő döntéshozói rutinra tegyenek szert. „Ugyanakkor elvárom azt is, hogy mélységükben értsék a folyamatokat, ne legyenek túl messze a termelési, értékteremtési folyamatoktól, ezért lelkesen próbálom beavatni őket a különböző működési részletekbe. Szerencsére ebben a kollégáim is partnereim, mondhatom, hogy a család együtt él a vállalkozáscsoporttal, utódaim majd támogatást találnak ebben a segítő szándékú közegben.”

Kérdésre válaszolva megjegyezte, a statisztikák szerint az első generációváltás a vállalkozások nagy százalékában sikertelen, aminek az okai sokfélék lehetnek, ám a végeredmény ugyanaz: megszűnés, vagy jobb esetben eladás.

A 35 évben folyamatosan növekvő Duna Csoport helyzetére kitérve így összegzett:

„Még nem járunk a feladat végén, de mára, többéves tervezés és előkészítés után, kimondhatom, hogy rendelkezésünkre áll a szükséges pénzügyi és jogi eszköztár családunk örökösödési kultúrájának megteremtéséhez.”


A régi és az új generációk közötti tudástranszfer is kell a régi és az új tudás ötvözetéhez

Zárásként az építőipar specifikus generációváltásra kitérve a digitalizáció jelentőségét hangsúlyozta. "Bevallom, álmomban nem gondoltam a nyolcvanas években, hogy az építőipart a technológiai fejlődés és a digitalizációs kultúra ilyen mértékben fogja befolyásolni. A Duna-csoport esetében is kijelenthető, hogy az új generációk számára is fontos lesz a digitalizáció fejlesztése.

Hangsúlyozta, a cégcsoport fejlett digitális kultúrájának kialakításáért rengeteget tettek: "A 21. század építőiparát jelentő BIM rendszert használjuk, és élvezzük az előnyeit.

Meggyőződésem, hogy az új tudásból, módszerből és az évtizedek alatt felhalmozott szakmai tapasztalatokból létrejött ötvözet elég erős alapot biztosít a hosszú távú piaci sikerekhez. Ehhez azonban fontos a régi és az új generációk közötti tudástranszfer, amely a generációk együttműködését igényli."

Az interjú teljes szövege a 2002-es az első kiadás óta minden év májusában megjelenő "100 Leggazdagabb" magazin legfrissebb számában olvasható.

 

AktuálisinterjúDuna Aszfalt Zrt.generációváltás

Hírlevél

Hirdetés