2025.09.24, Szerda
Látogatóközpont nyílt a Déli körvasút a fővárost a Rákóczi-híd mentén átszelő projektjének bemutatására
Látogatóközpontban készült fotük: mti, a további fotók korábbi állapotot mutatnak

Látogatóközpont nyílt a Déli körvasút a fővárost a Rákóczi-híd mentén átszelő projektjének bemutatására

mti

2025.09.24. 12:47 - Szabó Ákos

A Ferencvárosi és a Kelenföldi pályaudvart összekötő Déli körvasút fejlesztése során 6 kilométer új vágányt építenek és 7,7 kilométert építenek át.

Hirdetés

Megnyílt a Déli körvasút fejlesztését bemutató látogatóközpont Budapesten - jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára szerdai sajtótájékoztatóján a fővárosban.

Min korábban megírtuk, a Déli körvasút projekt során Kelenföld és Ferencváros állomások között bővítik a vasút kapacitását. A kivitelezést a V-Híd Zrt. végzi el, a kiviteli tervezés a Kontúr Csoport Kft. munkájával valósul meg.

Nagy Bálint közölte, hogy a létesítmény Újbudán, az építkezés közvetlen közelében mutatja be Magyarország egyik legjelentősebb vasúti beruházását. A Déli körvasút a belföldi közlekedési infrastruktúra egyik legfontosabb szakasza, de a forgalomhoz képest az átbocsátóképessége mindeddig korlátozott volt - indokolta a beruházást, amely korszerűbb és versenyképesebb vasúti közlekedést tesz lehetővé. Ennek köszönhetően - tette hozzá - 2028-tól sűrűbben juthat majd el számos járat Budapest vonzáskörzetébe, hozzájárulva a közúti forgalom csökkentéséhez. A gyorsabb és kényelmesebb összeköttetés tehát nemcsak infrastrukturális, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentős, a "jövőbe vezető" újítás - fogalmazott.

 


Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára beszédet mond a Déli körvasút fejlesztését bemutató látogatóközpont megnyitóján Budapesten 2025. szeptember 24-én. Az újbudai, Szerémi úti létesítmény az építkezés közvetlen közelében mutatja be a vasúti beruházást. MTI/Máthé Zoltán

 

Akár négy vágányon is haladnak majd vonatok

Az államtitkár közölte, hogy az ÉKM beruházásában a szakasz teljes hosszán az eddigi kettő helyett három, illetve egy szakaszon négy vágányon járhatnak majd a vonatok a korábbinál nagyobb sebességgel. A tengelyterhelés emelésével teljesülnek az európai törzshálózat követelményei, a korszerű támfalak felhasználásával pedig a lehető legkisebb területre szorítható a szakasz bővítése. Nagy Bálint a projekt elemei közül kiemelte a Bartók Béla út fölött átívelő vasúti hidat, amely "mérnöki bravúrként", városképi szempontból is jelentős építményként újul meg.ú

 

 

A 4-es metró fejlesztése óta a legnagyobb

Az ÉKM budapesti kormányzati beruházásokért felelős miniszteri biztosa a 4-es metró építése óta a főváros legnagyobb közlekedési beruházásának nevezte a Déli körvasút fejlesztését. Kovács Balázs Norbert szerint a kritikus szakasz bővítése európai jelentőségű, Budapest legnagyobb gondjai közül többet is megold, hiszen csökkentheti a közutak zsúfoltságát azzal, hogy mintegy 60 ezer ingázónak biztosít új közlekedési alternatívát.

Kiemelte emellett az évtizedeken át elhanyagolt vasúti rézsű felújítását, amely 3300 méter hosszon pihenőkkel és sportlétesítményekkel felszerelt zöldfolyosóvá alakul, területe nagyobb lesz, mint a Városmajor és a Vérmező együtt.

Hozzátette, hogy ugyanilyen fontosnak tekintik a partnerséget az itt élőkkel, ezért a munkafolyamatokat úgy tervezik meg, hogy a legkevésbé zavarják a mindennapokat. Az új látogatóközpontban az érdeklődők megismerhetik a projekt részleteit is, élményszerű bemutatásban láthatják többek között a létesítmények és a zöldfolyosó látványterveit, az építkezés mérföldköveinek beszámolóit, számos alkatrészt és szerelvényt, és virtuálisan be is járhatják az épülő szakaszt. A látogatóközpont a folyamatosan bővülő tartalom mellett a továbbiakban tematikus eseményekkel, konzultációkkal és szakmai bemutatókkal várja majd az érdeklődőket, ezért érdemes lesz rendszeresen visszatérni ide - közölte.

 

Király Nóra országgyűlési képviselő, Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Kovács Balázs Norbert, az Építési és Közlekedési Minisztérium budapesti kormányzati beruházásokért felelős miniszteri biztosa (b-j) MTI/Máthé Zoltán

 

A Ferencvárosi és a Kelenföldi pályaudvart összekötő Déli körvasút fejlesztése során 6 kilométer új vágányt építenek és 7,7 kilométert építenek át, 7 vasúti híd újul meg és 5,1 kilométer vasbeton támfal jön létre, a zajvédők felülete 35 ezer négyzetméter lesz. A pesti oldalon a Közvágóhídnál, a budai oldalon pedig az egyetemi negyed és az Infopark közelében új vasúti megállót hoznak létre liftekkel és mozgólépcsőkkel, emellett több ponton új gyalogos és kerékpáros aluljárókat is kialakítanak. A projekt 1. ütemében felújították a Duna fölött átívelő vasúti hidat, amely így már három vágányon teszi lehetővé a szerelvények átkelését. A beruházás nettó költsége 364,52 milliárd forint, a II. projektre 210,4 milliárd forint támogatás jutott a Széchenyi Terv Plusz keretéből.

Kötött pályaDéli körvasútV-Híd Építő Zrt.Kontúr Csoport Kft.ÚjbudalátogatóközpontKelenföldFerencváros

Hírlevél

Hirdetés