Egyetlen érintés a mobilon vezetés közben egy másik ember életébe kerülhet: a balesetek statisztikái szerint manapság ebbe nagyon sokan bele se gondolnak. Nem csoda, hogy a gyorsforgalmi utak szintrehozása és a tervezett autópálya-fejlesztések mellett legalább ekkora súllyal bír a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. küldetésében a biztonságosabb közlekedés megteremtése.
Több csatornán is folyamatos akciókat folytat a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) a biztonságosabb közlekedés érdekében. A hazai gyorsforgalmi utak nagy részét üzemeltető vállalat stratégiai szintű céljának megvalósításáról Szimicsku László kommunikációs igazgatóval beszélgettünk.
Az igazgató alapvetésként a biztonságos közlekedés két feltételére hívta fel a figyelmet.
„Az egyik a biztonságos útfelület, amin jól lehet haladni; a másik pedig maga az autó, a sofőrrel együtt.”
Emlékeztetett, tavaly Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítási programja indult azért, hogy az átvett pályák megegyező műszaki szintre kerüljenek. Ez 2023 és 2025 között három év alatt az MKIF Zrt. által kezelt pálya 43 százalékát, 538 kilométert érint. „Ezzel az első tényezőre tudunk hatni, míg a másikra úgy, hogy a közlekedőket edukációs tartalmakkal próbáljuk elérni.”
Szavaiból kiderült, az MKIF Zrt. két részre bontotta a közlekedőkkel folytatott kommunikációt. A biztonság egyik eszköze, hogy a sofőrök számára megfelelő időben érkezzen az információ.
Ezért a Társaság Facebook-követői számára többek közt létrehoztak egy Messenger-csoportot, amelybe minden fontos változás gyorsan felkerül: a balesetekről, csomópontok lezárásáról és megnyitásáról, torlódásokról, esetleges pályazárakról. „A folyamatosan bővülő létszámú csoportnak jelenleg 1100-an a tagjai” – tudtuk meg a vezetőtől. „Természetesen emellett a honlapunkon és az Útinformon keresztül is folyamatosan tájékoztatjuk a közlekedőket”.
A friss infók közlésének fontosságát tovább növeli, hogy a fent említett, történelmi léptékű útfelújítási program nagy erőkkel zajlik.
„Tavaly 400 helyszínen dolgoztunk, és idén is több száz helyen lesz országszerte munkavégzés.”
A kommunikáció másik nagy területét az edukációs, ismeretterjesztő célú tevékenységek képezik. „Ezek során felhívjuk a közlekedők figyelmét arra, hogy mit szabad és mit nem szabad gyorsforgalmi utakon csinálni; továbbá mit tehetnek azért, hogy biztonságosan tudjanak közlekedni.”
Hogy konkrétabban milyen irányba érdemes terelni az autósok figyelmét, arra a statisztikákból is lehet következtetni
„A nálunk nyilvántartott nem hivatalos adatok szerint a legtöbb baleset az általunk üzemeltetett pályán a követési távolság be nem tartásából, a forgalmi sáv szabálytalan változtatásából, valamint a figyelmetlen és gondatlan vezetésből adódik.”
Emellett olyan alapvető szabályokra is rá kell világítani tapasztalataik szerint, hogy ha valaki megáll az autóval, akkor láthatósági mellényben szálljon ki, aztán pedig a korláton kívülről hívja és ott is várja meg a segítséget – lehetőleg a leállósávot használva.
„2023-ban volt olyan negyedév, amikor három olyan halálos baleset is történt az M3-as autópályán Gödöllő térségében, ahol úgy vesztette életét valaki, hogy már nem az autóban tartózkodott: kereket cserélt és elsodorták, vagy egy kisebb koccanás után szállt ki a kocsijából a belső sávban, és ott ütötték el. Ennek megfelelően mi olyan alapvető szabályokat próbálunk feléleszteni az emberekben, amelyeket a KRESZ-vizsgára meg kellett tanulniuk.”
A fent leírt edukációs célokhoz az egyik eszköz az MKIF Zrt. hetente megjelenő sorozata: a Megáll az ész című videóban minden hétfőn, megtörtént eseteket tesznek közzé. „A forgalomfigyelő kamerák által rögzített felvételekkel konkrét esetekkel hívjuk fel a figyelmet arra, hogy mit szabad és mit nem, de legfőképpen azt, hogy hogyan lehetett volna elkerülni a balesetet.”
Hogy az üzenetek mennyire jutnak el a célközönséghez, jelzi az, hogy rendre több százezres nézettséget érnek el ezek a posztok, de van olyan videó is, amelyik 6 milliós megtekintésnél tart.
Ennél az elemnél ugyanakkor nem csupán az edukációs célok teljesülésére figyelnek. „Halálos baleseteket kegyeleti okokból nem szoktunk videón közölni. Ugyanakkor két esetben részben kivételt tettünk a téma kiemelt fontossága miatt. A baleset pillanatát itt sem mutattuk meg, csak az oda vezető eseményeket és a következményt. Az egyiknél egy úgynevezett fantom dugó okozott ráfutásos balesetet, ami azt jelenti, hogy minden valós ok nélkül belassul egy autópálya forgalma, extrém esetben akár le is állhat, így alakul ki egy balesetveszélyes helyzet.
A másik alkalommal pedig az okozott bajt, hogy egy halálos kamionbaleset után a másik, szembejövő oldal két sávjában az autósok lelassítottak. Fotóztak és videóztak, emiatt minden valós ok nélkül 8 kilométeres dugó alakult ki.”
Hozzátette: „Ha csak egyetlen ember életét meg tudjuk menteni azzal, hogy sokan megnézik ezeket a videókat és változtatnak, már megéri a közzétételük. Ennek tükrében kiemelten fontos hangsúlyozni a követési távolság jelentőségét, akárcsak azt, hogy tilos és kegyeletsértő is a baleseteket fotózni, videózni."
Szintén heti egyszer, szerdánként archív felvételeket is közzétesz az MKIF Zrt. „A retró rovatunkban az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal együttműködve régi kisfilmeket osztunk meg: olyanokat, amelyeknek a mondanivalója ma is érvényes. Azt vettük észre, hogy az emberek szívesen nézik meg a régi, retró tartalmakat is, így ezt az eszközt is bevetjük az információ célba juttatásához.”
A harmadik hasonló megoldás a péntekenként megjelenő Be Safe című sorozat. Itt tesztpályán, kontrollált körülmények között vagy az autópályán mutatnak be fontos közlekedésbiztonsági helyzeteket és eszközöket. „Hogyan kell beautózni egy terelésbe, vagy hogyan kell jól beállítani egy ülést?
Sokan nem is tudják, hogy azért szenvednek balesetet vagy húzzák meg az autót, mert rosszul pozícióban ülnek, és emiatt nem jól látnak.”
Egy másik példa a Be Safe egyik legfrissebb videója, amely a tesztpályán lefuttatott ütközés által mutatja meg, hogy a sofőr részéről egyetlen egy gombnyomás egy mobiltelefonon egy másik ember életébe kerülhet.
Szintén pénteken – az előbb említett sorozattal váltakozva - jelenik meg a Nem kispályás! című sorozat, amelyben a KRESZ konkrét szabályai helyett inkább a viselkedés/közlekedés kultúrára irányítják rá a figyelmet a Dumaszínház humoristái által készített kisfilmek. „Azt láttuk, hogy egy könnyedebb tartalom hatékonyabban eljuttathat üzeneteket az emberekhez, emiatt alkalmazzuk ezt a megoldást is.”
Az MKIF Zrt. repertoárja ősztől egy újabb sorozattal bővül: ebben fogyasztható formában adják át az autósoknak a számukra szükséges műszaki alapismereteket. „Nem a szakmai mélységű problémákra, hanem a mindennapokban hasznos alaptudásra akarunk rávilágítani. Az egyik fő cél az, hogy az autósok önállóan le tudják ellenőrizni utazás előtt, hogy az autójuk rendben van-e.”
Hogy mennyire fogékonyak az emberek a fent felsorolt online tartalmak iránt, azt az is jól mutatja,
hogy az MKIF Zrt. tavaly január 1-e óta 15,2 millió embert ért el csak a Facebookon közzétett edukációs kampányaival. Ezeket a tartalmakat összesen 34 milliószor nézték meg.
A társaság idén júniusban és júliusban közel 6 millió embert tudott megszólítani, elérni ezen a social media felületen.
Felvetődik a kérdés, hogy a kampányok hatására vajon megfigyelhető-e javuló tendencia az utakon történő balesetek tekintetében? "Az MKIF Zrt. hivatalosan nem vezet statisztikát a balesetekről, ez a rendőrség és a KSH feladata, de a társaságunk eddigi adatai szerint a tendencia javuló" - árulta el Szimicsku László. Hozzátette, az MKIF még nem töltött ki két teljes évet a működése megkezdése óta. „Az első évünket tavaly szeptemberben zártuk le, ehhez lehet majd viszonyítani a most szeptemberben záruló évnek az adatait.”
Kiemelten fontos témaként az interjúban természetesen szóba került az MKIF Zrt. dolgozóinak közúti biztonsága is. „Útfenntartóként számtalan üzemeltetői munkát végzünk el nap, mint nap télen és nyáron” – hangsúlyozta a kommunikációs igazgató.
„Többek közt a burkolati jelek festése, a táblák cserélése, a növényzet gondozása, az utak tisztán tartása – beleértve a szemétszedést, korlátmosást, söprést – képezi a munkánkat, de ugyanide tartozik például a balesetben sérült szalagkorlátok javítása.” Csak az első félévben eddig 10 kilométernyi szalagkorlátot kellett cserélniük.
A biztonságot és a forgalom zavartalanságát egyaránt segíti, hogy ahol ez lehetséges, igyekeznek a munkákat éjszaka elvégezni. „A biztonság sajnos így sem teljes, hiszen egy elalvó külföldi sofőr négy hete egy éjjel Lébénynél totálkárosra törte az egyik növényvágó gépünket, kollégánk szerencsére nem sérült.”
Hozzátette, legnagyobb igyekezetük ellenére sem lehet minden munkát éjszaka elvégezni. „Ha viszont csak nappal lehet valamit megoldani, akkor a korábbi forgalmi adatokat mérlegelve, a csúcsidőszakot elkerülve igyekszünk időzíteni, amit csak lehet.”
Zárógondolatként egy őszinte üzenetet fogalmazott meg a kommunikációs igazgató.
„Jogos igény a közlekedők részéről, hogy jó minőségű utakon szeretnének közlekedni, és az is jogos elvárás felénk, hogy úgy szervezzük a munkákat, hogy ne zavarjuk a közlekedőket. Cserébe mi csak két dolgot szeretnénk kérni nagy tisztelettel a sofőröktől, hogy tartsák be a KRESZ-t, és figyeljenek oda a kollégáinkra!”
Elmondása szerint sokszor azt tapasztalják, hogy a munkatársaikat akadályként látják a közlekedők. „Olyan mintha többen is azt gondolnák, hogy akadályozzuk őket a haladásban.”
Hozzátette, szerencsére halálos balesetet nem szenvedett egyetlen kollégájuk sem a cég fennállása óta, de átlagosan minden második héten van olyan baleset, amiben érintettek a vállalat dolgozói, vagy minimum MKIF-es járművek, ütközéselnyelők sérülnek meg.
„Az elmúlt két évben sajnos már tíz kollégám került kórházba. Őket is hazavárják, nekik is van családjuk…”
Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
A közműépítések előkészítésében új dimenziókat nyitó talajradarról és az első BIM-es alapon megvalósuló hazai KEHOP-os vízminőség fejlesztési projektről is beszélgettünk Szabadics Rolanddal a Contech Építésügyi Konferencián, amelyhez a magyar cég számos értékes elemmel hozzájárult.