A 780 méteres alagút átadása és forgalomba helyezése előtt egy több hónapos tesztelés zajlik az üzemeltető MKIF lebonyolításában: ennek egyik leglátványosabb eleméről számolunk most be.
Sikerrel szimulálták az M85-ös gyorsforgalmi út alagútjában lezajlott utoléréses balesetet – derült ki az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményéből.
Ahogy arról lapunk is beszámolt korábban, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltetésébe kerülő alagútpárban az átadás előtti próbaüzem zajlik jelenleg. Ennek egyik látványos elemeként valósult meg a baleseti szimuláció az alagútüzemeltető, a katasztrófavédelem, a rendőrség, valamint a mentőszolgálat együttműködésében.
Az MKIF-től kapott információk szerint a modellezett helyzetben egy kisteherautó és egy gázolajat szállító tartálykocsi ütközött össze az alagút országhatár felé vezető járatában, egy úgynevezett utoléréses balesetben. Az ütközés következtében a gépjárművek az alagútjárat mindkét sávját elfoglalva álltak meg. A tartálykocsi vezetője elhagyta a járművét, és a segélykérő fülkéből bejelentette a balesetet. A kisteherautó 7 utasa sérülést szenvedett, aminek következtében, a gyakorlat forgatókönyve szerint, nem tudták elhagyni a járművet.
A szimulációban további kezelendő feladatot képzett, hogy a veszélyes árut szállító tartálykocsi eleje és tartálya megsérült, így gázolaj folyt ki az alagútjáratba, a motortér pedig erősen füstölt. Utóbbi miatt beindult a tűzeset üzemállapot, és működésbe lépett a szellőztető rendszer.
A baleset észlelését követően automatikus alagútzár lépett életbe. A szimuláció során a részt vevők feladata a kialakult vészhelyzet teljes körű elhárítása volt, amely végül sikerrel zárult.
Az ÉKM beszámolójában hangsúlyozták, a gyakorlat célja az alagútüzemeltető, a katasztrófavédelem, a rendőrség, valamint a mentőszolgálat közös munkájának összehangolása, a baleseti elhárítás folyamatának minél gyorsabbá és hatékonyabbá tétele volt. „A próba elvégzése szükséges az alagút működési engedélyének, valamint a forgalomba helyezési engedély kiadásához” – írták a közleményben.
Az M85 gyorsforgalmi út 780 méteres alagútjának átadása és forgalomba helyezése várhatóan december hónapban történik meg.
Újabb 2 millió köbméternyi föld megmozgatása a feladat; a korábbi tapasztalat sokat ér, de ez a munka egészen más paraméterekkel bír.
A közműépítések előkészítésében új dimenziókat nyitó talajradarról és az első BIM-es alapon megvalósuló hazai KEHOP-os vízminőség fejlesztési projektről is beszélgettünk Szabadics Rolanddal a Contech Építésügyi Konferencián, amelyhez a magyar cég számos értékes elemmel hozzájárult.