A 780 méteres alagút átadása és forgalomba helyezése előtt egy több hónapos tesztelés zajlik az üzemeltető MKIF lebonyolításában: ennek egyik leglátványosabb eleméről számolunk most be.
Sikerrel szimulálták az M85-ös gyorsforgalmi út alagútjában lezajlott utoléréses balesetet – derült ki az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményéből.
Ahogy arról lapunk is beszámolt korábban, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltetésébe kerülő alagútpárban az átadás előtti próbaüzem zajlik jelenleg. Ennek egyik látványos elemeként valósult meg a baleseti szimuláció az alagútüzemeltető, a katasztrófavédelem, a rendőrség, valamint a mentőszolgálat együttműködésében.
Az MKIF-től kapott információk szerint a modellezett helyzetben egy kisteherautó és egy gázolajat szállító tartálykocsi ütközött össze az alagút országhatár felé vezető járatában, egy úgynevezett utoléréses balesetben. Az ütközés következtében a gépjárművek az alagútjárat mindkét sávját elfoglalva álltak meg. A tartálykocsi vezetője elhagyta a járművét, és a segélykérő fülkéből bejelentette a balesetet. A kisteherautó 7 utasa sérülést szenvedett, aminek következtében, a gyakorlat forgatókönyve szerint, nem tudták elhagyni a járművet.
A szimulációban további kezelendő feladatot képzett, hogy a veszélyes árut szállító tartálykocsi eleje és tartálya megsérült, így gázolaj folyt ki az alagútjáratba, a motortér pedig erősen füstölt. Utóbbi miatt beindult a tűzeset üzemállapot, és működésbe lépett a szellőztető rendszer.
A baleset észlelését követően automatikus alagútzár lépett életbe. A szimuláció során a részt vevők feladata a kialakult vészhelyzet teljes körű elhárítása volt, amely végül sikerrel zárult.
Az ÉKM beszámolójában hangsúlyozták, a gyakorlat célja az alagútüzemeltető, a katasztrófavédelem, a rendőrség, valamint a mentőszolgálat közös munkájának összehangolása, a baleseti elhárítás folyamatának minél gyorsabbá és hatékonyabbá tétele volt. „A próba elvégzése szükséges az alagút működési engedélyének, valamint a forgalomba helyezési engedély kiadásához” – írták a közleményben.
Az M85 gyorsforgalmi út 780 méteres alagútjának átadása és forgalomba helyezése várhatóan december hónapban történik meg.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.