Nyolcvan kiszolgálóépület jön létre a paksi atomerőmű-beruházás felvonulási területén, 8-9 év múlva adhatják át az új blokkokat.
Már elkészültek az út- és vasúthálózat felújításának tervei a Pakson induló atomerőmű-beruházás érdekében – nyilatkozta a Világgazdaságnak Süli János. A nukleáris kapacitásért felelős miniszter az oroszországi Szocsiban rendezett Atomexpón elmondta,
a projekt térségében majdnem minden utat fel kell újítani.
„A jelenlegi úthálózat nem alkalmas arra, hogy azon a beszállítandó anyagokat, a 8-10 ezer munkást és az irányító személyzetet szállítsák” – mutatott rá a politikus, aki az Atomexpón egyeztetett a Roszatom vezetőivel az elvégzett feladatokról és a közeljövő teendőiről.
Azt is kifejtette, hogy a vasút sem megfelelő: legutóbb, az M6-os autópálya építéséhez szükséges kőszállítások idején a vasúton 10 kilométeres sebességkorlátozás volt érvényben. Elárulta, már elkezdődtek azok a kisebb karbantartások, amelyeknek köszönhetően a síneken gyorsabban haladhatnak a vonatok.
A két új paksi blokk építési területén az első látványos változás a 20/10 kilovoltos felvonulási hálózat kiépítése és az alállomás létesítése lesz májusban és júniusban. Ezt a magyar fél végzi azért, hogy rendelkezésre álljon a villamos energia az építkezés alatt, amely a nagyobb épületek felhúzásához kell majd.
Süli János a Magyar Időknek arról beszélt, a következő hetekben elkezdődnek a látható munkálatok a paksi atomerőmű új telephelyén, és már belefogtak a kerítésen kívüli fejlesztésekbe is. Az orosz fél februárban kapta meg a felvonulási területet, azóta megszerezte az irodaépületre vonatkozó engedélyt.
Az összesen nyolcvan kiszolgálóépület között lesznek
Ezeknek el kell készülniük a főépület felhúzása előtt, amelynek az engedélye legkorábban a jövő év végén születhet meg.
A miniszter elmondása szerint 2026-tól, illetve 2027-től már kereskedelmi forgalomban termelhet az 5. és a 6. blokk.
Süli János kiemelte, a magyar–orosz megállapodás alapján az építők részére
Kifejtette, itt is a tervezés és előkészítés folyik, szeretnék elérni, hogy az atomerőmű építéséhez jövőre érkező dolgozók megfelelő elhelyezést és ellátását kapjanak.
Becskeházi Attila, az atomerőműhöz kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésért felelős államtitkár egy tavaly decemberi fórumon elmondta, Paks térségében 500 lakhatási, infrastrukturális, oktatási, vendéglátási projekt van előkészítve a bővítés megvalósításához. A projekten összesen hétezer ember dolgozik majd, közülük 1500-3000-en oroszok.
Tiszaújvárosban végez zöld beruházást a Mol Petrolkémia.
Az MVM Hálózat több mint 200 kilométeres szakaszon fejleszti áramhálózatát, ennek a projektsorozatnak a részeként feszítették ki a Szentes közelében a Tisza felett 50 méteres magasságban átívelő távvezetéket is.