Az Opten elemzése többek közt a négy éve bővülő alkalmazotti létszámra, a növekvő termelékenységre és a nehezen ellenőrizhető kkv-szektorra hívja fel a figyelmet.
A legutóbbi hónapban rekordot döntő, az év eddigi időszakában 27,9 százalékkal bővülő építőiparról részletes ágazati elemzést tett közzé az Opten. A céginformációs szolgáltató adataiból kiderül,
az építőipar a hazai gazdaságban egyedülálló szektorként mutat gyarapodást a cégek számát tekintve: a legutóbbi három hónapban 997 cégalapítás mellett 988 cégtörlés történt.
„Továbbra is kitart az építőipar lendülete, a termelékenységi és a szerződési volumenek hónapról hónapra növekedtek 2017 harmadik negyedéve során, és az aktuális adatok immár stabilan a 2010-es értékek felett vannak” – idézte az Opten közleménye Pertics Richárd céginformációs igazgatót.
A szektor egyes területeire továbbra is jellemző a munkaerőhiány, ennek ellenére 2013 tavasza óta folyamatosan emelkedik az ágazat alkalmazotti létszáma. „Jelenleg 166 ezer munkavállaló dolgozik itt” –mondta az Opten szakértője.
Természetesen az építőipar továbbra sem problémamentes, a cégtörlési arányok rendkívül magasnak számítanak szektorszintű összehasonlításban is. Tehát továbbra is rendkívül magas a fluktuáció, ami labilis helyzetet jelez. A magas cégtörlési arány egy másik problémás tényezővel is összefüggésbe hozható, miszerint a szektorban rendkívül sok a rövid életű mikrovállalkozás.
Természetesen nem lehet általánosítani, de a mikrocégek egy része kicsúszhat a kormányzati szervek ellenőrzése alól. Bár kétségtelen, hogy történt előrelépés az elmúlt években e tekintetben, mégis a szektor teljesítményének egy részét elég nehéz mérni és ellenőrizni.
Ezt támasztja alá az is, hogy továbbra is magas a felszámolások száma. 2017 harmadik negyedévében 249 építőipari cég ellen indult felszámolás, de ezen eljárásokban nem túl kedvezők a hitelezők esélyei a követeléseik behajtására. A megszűnések döntő többsége kényszertörléssel zárul, ami szintén azt jelzi, hogy a követelések behajtására alacsony az esély. A hitelezők sokszor eleve nem is próbálkoznak a behajtással, mert a behajtási költségeiket sem tudják sokszor begyűjteni, nem, hogy az eredeti követelést.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.